Škola v Nigérii očima české maminky: Je výborná a děti se tam těší. Veřejné školy ale vypadají jinak



Lenka Sladká vystudovala Českou zemědělskou univerzitu, pracovala pro nadnárodní společnosti. Práce ji zavedla do Afriky, kde už více než 8 let žije. Pracuje jako finanční ředitelka řetězce restaurací. Její manžel Raphael vystudoval softwarové inženýrství a založil online supermarket s potravinami. V Nigérii vychovávají dvě dcery.

V Nigérii žijeme již přes osm let. Manžel studoval v Americe a po studiích tady získal práci, já jsem sem byla vyslána na stáž poradenskou firmou, pro niž jsem tehdy pracovala. Po skončení stáže jsem se do ČR už nevrátila a žijeme v Lagosu, který je finančním centrem země.

Máme dvě děti, holčičky, kterým je nyní 4 a 7 let. Starší Olivia (Olivka) mluví plynule anglicky i česky, mladší Victoria (Viktorka) mluví spíš jen anglicky, ale česky nám rozumí vše. Obě se narodily v Praze, ale vyrůstají v Lagosu. Angličtina je jejich hlavní jazyk, ale doma na ně mluvíme česky. Chceme, aby se naučily i můj mateřský jazyk, a mohly komunikovat s rodinou a kamarády v Čechách. Manžel je sice Ghaňan, ale česky mluví výborně, protože vystudoval ČVUT v Praze, takže to není problém.

Ve státních školách biflování, v soukromých diskuse
V Nigérii existuje síť veřejných škol, kde se učí podle nigerijských osnov. Co vím, tak je výuka hodně autoritativní a založená na biflování pouček. Ve třídách bývá hodně dětí a na nějaké moderní a inovativní metody tam není čas ani prostor. Kdo jen trochu může, dává děti raději do soukromých škol.

Ty naopak hodně kombinují nigerijský školní řád s britským, kde se prosazuje škola hrou. Děti začínají docházku v pěti letech a první dva roky minimálně se hodně učí skrze aktivity na hřišti a diskuse s učiteli. Ve třídě mají na stěnách spoustu obrázků k tématům, která zrovna probírají, a dostatek pomůcek, které si i samy vyrábějí.  Výuka je hodně interaktivní a praktická. Děti nesedí v klasických lavicích po dvou, ale kolem velkých stolů, spolupracují ve skupinkách nebo se sousedem.

Přijímačky do základních soukromých škol se nedělají, nicméně v některých velkých mezinarodních školách je přijímací řízení pro postup na druhý stupeň (cca 6. třída). Na střední a vysoké školy jsou pak přijímačky povinné, ať jde o školu soukromou, nebo státní.

Pokud dávají rodiče děti do státních škol, pak volí obvykle nějakou, která je co nejblíž. Do soukromých rodiče vozí děti po celém Lagosu. My máme celkem štěstí, že za rohem máme výbornou soukromou školu Buttercups. Děti sem můžou chodit už od jesliček, naše děti tam docházejí poslední 3 roky. Viktorka tam tedy začínala v roce, Olivka ve čtyřech letech.

Škola je cca 5 minut chůze od domova. Ráno je tam vozíme autem cestou do práce a navečer je opět vyzvedáváme. Máme to opravdu kousíček, takže občas jdeme i pěšky, ale neděláme to bohužel tak často, jak bychom chtěli. V Nigérii je velké vedro a s chůzí se tu moc nepočítá, na ulicích často chybějí chodníky. Procházet se pěšky mezi auty tu je opravdu nebezpečné, protože s dopravními pravidly si tu hlavu láme málokdo.

Škola má otevřeno skoro 12 hodin denně
Škola otvírá v 7 ráno a zavírá v 18:30. Mezi 7-8 ráno si děti za hezkého počasí hrají venku. V 8 hodin uklidí hřiště, umyjí si ruce a jdou na snídani. V 8:30 se zpívá hymna a tím začíná vyučování. Děti se učí do 12 hodin, přičemž mezi 10-10:30 mají přestávku. Ve 12 začíná hodinová pauza na oběd, po níž se děti vracejí do tříd a učí se do 15:15. Některé děti chodí hned po škole domů, jiné čekají do půl sedmé na rodiče. My se snažíme děti vyzvedávat nejpozději v 6 hodin cestou z práce. Jsou to pro nás všechny dlouhé dny, ale bohužel, žíjeme daleko od domova a pomoc rodiny nám tu někdy velice chybí.

Výuka se alespoň v prvním stupni vede hlavně formou hry, učitelé se snaží děti pro témata zaujmout. Hodně věcí se tu názorně demonstruje a ukazuje, k dispozici jsou i počítače, děti jezdí často na různé výlety a exkurze. Od dětí se očekává aktivní zapojení, ale nikdo je k ničemu nenutí.

Atmosféra ve škole je obecně veselá a přátelská. Obě děti tam velmi rády chodí a každé pondělí se tam vyloženě těší. Mají velmi silná pouta ke svým kamarádům a chtějí se s nimi setkávat i o víkendech a o prázdninách, takže mezi rodinami spolužáků už máme mnoho přátel.

Učitel je autorita
Školu vedou dvě ředitelky, sestry. Pravidelně v každém trimestru pořádají setkání s rodiči a také je zapojují do diskusí o škole, výuce i volném čase. Všechny stížnosti mohou rodiče řešit s těmito ředitelkami, a pokud vím, tak se jim opravdu snaží vyjít vstříc. V Nigérii je ale velmi zakořeněná tradice, že učitel je autorita a děti ho musejí respektovat. Ještě jsem se nesetkala s tím, že by si rodiče stěžovali na konkrétní učitele a jejich styl výuky, jako se to děje v Čechách.

Družina ve škole jako taková neexistuje, ale děti mají možnost po škole zůstat ve školních prostorách pod vedením učitele či asistenta až do půl sedmé. Žáci si můžou hrát venku, dělat si domácí úkoly, číst si v knihovně nebo si jen tak hrát, dokud si pro ně nepřijdou rodiče.

Naše škola je mezinárodní, ale chodí tam především nigerijské děti. Holky ale mají i spolužáky z Číny, Indonésie, Francie a dalších zemí. Škola se opravdu snaží, aby se děti v pohodě začlenily, ať už jsou odkudkoliv. Naše dcery jsou sice způlky Evropanky, ale tím, že žijí v Nigérii od malička, tak nikdy neměly problémy.

Třídy jsou u nás v porovnání s českými školami poměrně malé, maximálně 12-15 dětí na jednu paní učitelku a jednoho asistenta. Ve třídě u Olivky je jeden autistický chlapec, který má navíc svého osobního asistenta. Děti si na chlapce zvykly, přijaly ho velice dobře a snaží se mu pomáhat.

Známka se skládá z výkonu a snahy, každé dítě má individuální plán
Opravdu příjemné je, že u nás ve škole dětem denně vaří čerstvé jídlo. Začíná se už snídaní, kterou jedí společně před začátkem vyučování. Na svačinu si děti nosí ovoce nebo zeleninu, sladkosti a slazené nápoje jsou na školním pozemku zakázány. Na oběd se děti scházejí v jídelně. Jídlo je klasické nigerijské a k němu je k dispozici zelenina. Kolem čtvrté pak děti, pokud zůstávají ve škole, dostávají ještě odpolední svačinu.

Škola posílá jídelníček každé pondělí. Pokud rodiče nechtějí za jídlo platit, můžou si děti nosit svoje vlastní. Většina rodičů ale preferuje, aby děti jedly společně. I my necháváme děti jíst s ostatními to, co jim škola připraví. Za jídlo platíme navíc asi 65 dolarů neboli 1.400 Kč na měsíc za jedno dítě.

Známky tu děti dostávají, ovšem nejsou to čísla, ale písmena (A-F). Od první třídy píšou žáci dvakrát za trimestr testy. Součástí hodnocení je ale i to, jak se žák v daném předmětu snaží. Vždy na konci trimestru kromě známek dostáváme také celkem dost podrobné slovní hodnocení toho, jak se dítě chová, jaké jsou jeho silné a slabé stránky, jak se snaží. Na začátku roku se stanovuje individuální studijní plán pro každé dítě, a ten se v průběhu roku upravuje podle toho, jak se dítěti daří.

Úkoly se dávají na týden a počítače patří do výuky
Obě holčičky dostávají ve škole úkoly v pátek a přinášejí je vypracované další týden ve čtvrtek. Obvykle je třeba udělat tak 3-6 cvičení, které obsahují matematiku, jazyk a další předměty, které ve škole mají. Každý týden také něco jednoduchého malují nebo vyrábějí. V předškolní třídě, kde je teď Viktorka, mají úkoly lehčí. Teď se učí číst jednoduchá slova o třech písmenkách a psát abecedu. Ze začátku mi úkolů přišlo celkem dost, protože se jim opravdu musíme věnovat, ale holky úkoly baví, tak už jsme si na ně za ty tři roky celkem zvykli.

V Buttercups jsou naklonění technologiím a už od první třídy mají děti hodinu týdně počítače, učí se základní informace, formátování ve wordu a podobně. Olivia teď chodí ještě extra po škole na další hodinu, což ji hodně baví. Učí se tam různé aplikace a aktivity. Mobily naše děti nemají a ještě pár let mít nebudou, protože je osobně vodíme i vyzvedáváme a nevíme, k čemu by jim tedy byly. Tablet děti využívají od nějakých 2-3 let, umí si na něm stahovat i různé hry a aplikace. My je nicméně kontrolujeme a ne vše jim dovolíme. Používat můžou jen aplikace, které je vzdělávají – puzzle, anglické písničky, scrabble a tak.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Venda
Venda
3. 2. 2019 10:50

Hmmm, rodiče mají jistě velikou radost.
Dříve VŠZ v Suchdole vyprodukovala i jinou svoji žákyni, příjmení si už nepamatuji, v Africe kam se vdala ji říkali „rajčatová Marry“ četly jsme pak o ní v Zemědělských novinách, jak je tam učila zemědělství…
Pak se po kolika letech vrátila do Čech, chytrá si ještě vzala jejich občanství (u nás bylo ČSSR)… vyprávění bylo na smutný román…

Jitka Polanská
Jitka Polanská
3. 2. 2019 11:15
Reply to  Venda

Jak tenhle příspěvek souvsí s tématem vzdělávání a školy v Nigérii? Je natolik mimo, že je na smazání. Prosím, všímejte si pravidel diskuze.

Dana
Dana
3. 2. 2019 11:52

Možná tím paní chtěla říct. že ten článek vypadá tak super, až je to podezřelé ..

Jitka Polanská
Jitka Polanská
3. 2. 2019 12:25
Reply to  Dana

Ano, různých podezření máme dnes málo, tak ještě nějaká přidejme. Máme tu takovou volnou rubriku školy v zahraničí očima českých rodičů, kteří tam žijí. Jsou to většinou maminky. A jsou to vždy naši známí, jinak bychom se o nich těžko dozvídali. Články jsou tedy velmi autentické a obsahují různé postřehy i názory, nejsou to nutně příklady dobré praxe, jsou to prostě okénka do života jinde. Tyto články mají velkou čtenost, lidi to zajímá. Doufám, že tahle informace pomůže případná podezření rozptýlit.

bětka.báthory
bětka.báthory
4. 2. 2019 02:20

Přestože je v textu zmínka o chlapci-autistovi, na fotkách to vypadá jako 100% dívčí škola. Možná proto je ve škole i taková volnější atmosféran – děvčata jsou méně divoká a dokážou se dost ukáznit i samy. Zvláště v africké společnosti, kde se od žen tradičně už odmala vyžaduje přizpůsobivost, poslušnost, zapojení do povinností v rodině, klanu i v komunitě. U chlapců by liberální výuka asi k extra výsledkům nevedla.

Alice
Alice
8. 2. 2019 10:12

Na 100% divci skolu usuzujete ze snimku holcickovske oslavy narozenin? uf. Na fotce trid je vice jak polovina chlapcu, budete asi muset teorii o kazni prehodnotit.

bětka.báthory
bětka.báthory
8. 2. 2019 19:45
Reply to  Alice

Podle úplně první fotky holčiček s pančelkami na školním dvoře. Vypadá jako ranní nástup před začátkem vyučování, oslavu narozenin ničím nepřipomíná.

Katka
Katka
27. 4. 2019 19:11

Myslím, že vodítkem vám může být, že děti s kraťásky jsou kluci, ty se sukničkou zřejmě děvčata.

Lenka Afaedor
Lenka Afaedor
9. 2. 2019 21:49

Dobry den, skola je smisena a prvni tri deti v rade na obrazku jsou zrovna chlapci. Ve skole je pohlavi zastoupeno temer 50 na 50.

Martina
Martina
4. 2. 2019 10:00

V první části mě překvapila informace, že mladší (4letá) dcera příliš nemluví česky, ačkoliv tak s ní komunikuje maminka i tatínek. Vzápětí jsem se ale dočetla, že tráví svůj život od jednoho roku v jeslích a nyní ve čtyřech letech od 7 do 18 hodin ve škole. Potom rozumím tomu, že je její hlavní jazyk angličtina. Důvod, který „donutí“ rodiče, aby takovýmto způsobem zredukovali čas, který věnují svým dětem, mi stále uniká.

Lea
Lea
4. 2. 2019 12:20
Reply to  Martina

To by neměl,Martino.U těchto rodičů je to zřejmě práce a možnost si zaplatit kvalitní péči.Ale děje se to i u nás,mnoho rodičů k tomu dožene jejich finanční situace.Tady se to ale řeší spíše babičkami a tak.

Markéta M.
Markéta M.
4. 2. 2019 20:19
Reply to  Lea

Leo, s posunutím odchodu do důchodu s babičkami bude a už je problém, bohužel.

Lea
Lea
5. 2. 2019 10:37
Reply to  Markéta M.

Já vím.Taky jsem “ stihla“ až třetí vnouče.

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour
6. 2. 2019 05:05

Všechny školy v Nigérii jsou takové, nebo jen tato jedna?

Jitka Polanská
Jitka Polanská
6. 2. 2019 08:44

Myslím, že nejen tahle jedna, ale jak se ve článku píše, nevypadají tak obyčejné veřejné školy, tahle škola je soukromá.

Lenka Afaedor
Lenka Afaedor
9. 2. 2019 21:44

Dobry den, vsechny soukrome skoly jsou hodne podobne jako ta nase. Jsou tady pak i mezinarodni skoly-Italska, Francouzska, Americka, Holandska, Libanonska, atd. ktere se pak uci dle radu tamniho statu a v danem jazyce. Verejne skoly jsou preplnene, maji malo ucitelu a bohuzel ne vzdy penize na kvalitni vyuku. Ve tride je spousta deti, ktere nemaji adekvatni ucici pomucky.

Pavel Šmíd
Pavel Šmíd
27. 4. 2019 18:57

Bohatá čtvrť a dobrá škola se najdou téměř v každé zemi. Život mimo dosah chudinských slumů, smetišť a útoků Boko Haram se může zdát téměř idylický. Ale nutno podotknout, že to nic nevypovídá o každodenní realitě života v dané zemi. Ta je v případě Nigérie, zemi „princů“, zcela odlišná. Kolik stojí školné v takové soukromé škole a kolik místních rodin si je může dovolit?



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.