Za kvalitní školou se Američané stěhují, a pak vozí děti až ke vchodu, říká česká maminka žijící v New Orleans



Julie Urbišová vystudovala etnologii na FF UK v Praze, během studijního pobytu v USA se seznámila se svým budoucím manželem Emrem, který pochází z Turecka. Pracovala jako redaktorka v České televizi, pak se přestěhovala za manželem a s přestávkami už deset let žije s rodinou v New Orleans, kde s manželem Emrem – který tu vlastní několik kaváren – vychovávají dvě dcery.  O životě na americkém Jihu Julie píše blog Doma v Nola, brzy jí v ČR vyjde i stejnojmenná kniha.

Školství v USA je komplikované téma. Je to složitý systém, který se stát od státu liší. V každém státě se taky diametrálně liší úroveň státních škol a těch dalších – katolických nebo soukromých. Velké množství dětí se také učí z domova – má to být až 1 770 000 dětí, což je 3,4 procenta všech žáků. Podobně jako v ČR jsou i v USA problémem finance, které do školství proudí, respektive neproudí. Někde je to cítit více, někde méně. Obecně nejlépe jsou na tom státy na severu, například Massachusetts.

Různé průzkumy opakovaně ukazují, že školní systém v Louisianě, kde žijeme, je jeden z nejhorších v celých USA. Žáci zaostávají ve čtení, matematice, a problémem je i nízký počet těch, kteří vůbec dokončí střední školu. Špatná úroveň škol pak dává studentům horší výchozí bod pro přijímačky na vysoké školy.

Školy se tu vybírají podle toho, jaké děti do nich chodí
Velmi citlivá a stále živá je zde na Jihu – “náš” New Orleans nevyjímaje – rasová otázka. Žije tu mnoho černochů, latinoameričanů i míšenců. Školy v chudých, a tedy většinově černošských čtvrtích, patří obvykle k těm nejhorším. Ať se město snaží, jak chce, situace se nelepší. Vzpomínám si na jednu návštěvu základní školy ve slavné a turisty obdivované French Quarter, kde pro mě bylo šokem, že jsme museli projít jako návštěva bezpečnostním rámem. Přítomnost zbraní a drogově závislých rodičů tu bývá velkým problémem. I proto rodiče tak pečlivě vybírají školy. Řeší nejen akademickou úroveň, ale také atmosféru a prostředí, tedy jaké děti a rodiče do školy chodí, protože to bude utvářet charakter jejich dítěte.

Je známo, že se Američané velmi často stěhují a stěhují se kromě práce i kvůli školám, často před začátkem školní docházky dětí nebo před přechodem na střední školu. Pokud totiž nechcete platit školu soukromou, musíte chodit do školy spádové. Pokud je v nějaké čtvrti opravdu dobrá škola, jasně se to pak odráží na cenách nemovitostí ve spádové oblasti.

New Orleans je pověstný svým karnevalem, kterého se účastní i školáci.

V prvouce děti probírají i řeckou mytologii
Je zajímavé sledovat, co se tady už malé děti učí. My máme často v představách Američany jako ty hloupé a povrchní, kteří nevědí, kde leží Česko, nemluví cizími jazyky apod. Ale já například mohu srovnat první třídu tady a první třídu v Česku (dcera tam sice nechodí, ale mám české učebnice). Tady v jejich tzv. social studies už probrali nejen americká historická témata, jako kdo byl George Washington, kdo je současný prezident, kdo byl Martin Luther King Jr., ale také probrali Čínu, Indii, dělali slepé mapy na jejich řeky a pohoří a právě teď se už asi měsíc věnují starověkému Řecku a řecké mytologii. V naší prvouce prvňáci probírají druhy stromů a zahradnického nářadí. Neříkám, že jedno je lepší než druhé. Mně je naopak sympatické, pokud se učí děti poznávat stromy a listy, ale zároveň mi přijde skvělé, že se už od tak útlého věku děti dozvídají o důležitých společenských tématech. Rozvíjí to podle mě v nich jejich budoucí zájmy a aktivitu ve společnosti.

Matematika tu často za mnoho nestojí, francouzština je ale všude
Je otázka, kde se to pak „zvrtne“, protože od mnoha známých, kteří zde studovali univerzitu, vím, že například jejich úroveň matematiky je bídná. Dokonce mi říkali, že se v prvním ročníku vysokých škol například znovu probírají zlomky apod, aby si byli učitelé jistí, že studenti mají jakési základy. Zřejmě se to bude skutečně lišit stát od státu, škola od školy.

Cizí jazyky tady v Louisianě jsou naopak na velmi dobré úrovni – díky francouzské historii je tady dodnes spousta škol, která nabízí francouzštinu jako hlavní vyučovací jazyk. Má dcera se například od 4 let, kdy začala navštěvovat předškolní program, ve škole učí španělštinu, ani jsem o tom jako rodič nevěděla. Španělština je tu obecně na vzestupu. Nevím ovšem, jak kvalitní je výuka. Neznám moc Američanů v mém věku, kteří by  plynule ovládali jiný jazyk. Problém bude zřejmě v tom, že jim chybí motivace, když vědí, že se všude na světě anglicky dorozumí.

V botách se ve škole i spí, vyzvedávání a dovážení je na půl hodiny
Co mě překvapilo je, že ve školách se tady nepřezouvá, děti jsou celý den v jedněch botách. Když mají ještě jako předškoláci spaní, mají takové jakoby spacáky, které si vždy v pátek berou domů na vyprání. Spí se přímo na zemi na těchto malých spacáčcích, což je podle mě dost nehygienický a nezdravý způsob. A spí se v botách, kvůli požárním pravidlům. Kdyby náhodou začalo hořet, aby byly děti přepraveny okamžitě vyběhnout ven.

Další zvláštní věc je dopravní řešení ranního dovážení a odpoledního vyzvedávání dětí. Funguje to tu tak, že se po celé délce bloku tvoří souvislá fronta aut, z nichž děti postupně před vchodem vyskakují ven. Bývá to celkem na dlouho, ale školy tu příliš nepodporují pěší chůzi. Odpoledne se to samé opakuje s vyzvedáváním. Není to ohleduplné k životnímu prostředí, děti to neučí samostatnosti, ale tak to tu prostě je.

O tom, jak to vypadá ve škole, kterou v New Orleans navštěvuje dcera Julie Urbišové, se dozvíte v dalším díle vyprávění za týden.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Lea
Lea
19. 4. 2019 21:58

Zajímavý článek.Líbí se mi, jak se paní Urbišová snaží zachovat celkový pohled na situaci tamního školství a nesnaží se popisovat jen tu školu její dcery.Ale některé poznatky mě vážně zaskočily. Řecká mytologie v první třídě a zlomky na vysoké? Co na to říct?

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 06:07
Reply to  Lea

Paní Leo, jedna o dost mladší kamarádka, dnes už kardioložka, byla ve 4. ročníku nejmenovaného pražského gymnázia na výměnném pobytu v Británii. Vrátila se doslova znechucena s tím, že kromě angličtiny jí to nedalo naprosto nic, a že by možná dala i něco za to, kdyby anglicky nerozuměla. Jen pár perel z věkově relevantní anglické třídy, kde je školné velice, velice našponované:

1) Německo bylo za druhé světové války anglickou kolonií,
2) půlka lidí ze třídy nemá ani tušení, že žije na ostrově,
3) totální fascinace tamních žáků tím, že Pythagorovu větu počítala de facto z paměti a smála se u toho,
4) polovina třídy se domnívá, že Země je středem Sluneční soustavy,
5) asi třetina žáků uznává teorii, že Země je placka,
6) nemají ani potuchy o tom, že u nás není moře (ukázalo se, že si nás pletli s Jugoslávií); když zjistili, že u nás není moře, ptali se proč,
7) když se učitel historie zeptal, v jakém jazyce si myslí, že byla původně napsána Bible, dostalo se mu odpovědi, že v angličtině…

Jinak článek je podle mého názoru objektivním pohledem, který si třeba já osobně rád přečtu, neboť americké školství je pro mě velmi vzdálená kapitola…

Lea
Lea
20. 4. 2019 10:57
Reply to  Pavel

Pavle,tohle snad nemůžete myslet vážně.Vím,že žáci často dokáží stvořit neuvěřitelné perly,ale že by si třetina třídy myslela ,že Země je placka, tomu nevěřím.Můj šestiletý vnuk si to rozhodně nemyslí a nedávno mě překvapil i informací ,že měsíc samozřejmě nesvítí,pouze odráží světlo.

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 11:30
Reply to  Lea

Ta osoba je pro mě velmi důvěryhodná, paní Leo a, namouduši, nemám důvod jí nevěřit, má velmi pragmatický způsob myšlení.

Lea
Lea
20. 4. 2019 13:10
Reply to  Pavel

Mohu si myslet cokoli o školstství v Anglii a Americe,věřte, že nic svetoborného to není,spíše naopak. Ale opravdu nevěřím,že by se vrátili do středověku. Ale nepíšete nic o složení té třídy.Také o tom máte informace?

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 13:20
Reply to  Lea

Lidi ve věku 19 let, a nešlo o žádnou „podřadnou“ školu – na složení jako takové jsem se neptal…

Lea
Lea
20. 4. 2019 16:47
Reply to  Pavel

A jejich vzdělaní rodiče,kteří,jak píšete, tu školu docela dobře platí, si toho nevšimli, nebo si to myslí taky?Neuvěřím, snažíte se marně.Neznám nikoho, kdo chodil jedno do jaké školy, kdo by si to myslel .Navíc v 19 letech.

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 17:42
Reply to  Lea

Věřit mi, samozřejmě, nemusíte, paní Leo. Ale rozhodně nejde o lež – ostatně, i u nás se najdou lidé, kteří klidně řeknou, že zemská osa je z písku…

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 18:33
Reply to  Pavel

Před časem jsem měl ve firmě na starost dva mládence, vyučené instalatéry – topenáře. Jestli jste neviděla dvaadvacetiletého chlapa brečet, protože do otvoru po osmičce vrtáku neprocpe desítku šroub, potom jste neviděla nic :-))

A abych nezapomněl, když jsem jim říkal, že vingl nemohou řezat rovně, když se díly budou vařit do čtverce, ale na pětačtyřicet stupňů, ptali se mě, proč by ten vingl měli ohřívat :-))

Olga Bauerová
Olga Bauerová
20. 4. 2019 18:55
Reply to  Lea

Tak to máte smůlu, zcestovala jsem skoro celou Evropu, myslím tím školy, a nestačila jsem se divit.

bětka.báthory
bětka.báthory
20. 4. 2019 16:56
Reply to  Pavel

Jestli to třeba nebyla soukromá škola pro mentálně handicapované děti… Tam rodiče platí za bezpečí, vlídné zacházení a ochranu před šikanou a nečekají že jim z dětí vychovají ajnštajny.

Jinak si fakt nedovedu představit, že dítě, které pravidelně chodí do školy, byť sebehorší, v 15 letech věří na plochou Zemi. Jedno zda v GB nebo v Amazonii.

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 17:44

V devatenácti letech, nikoliv v patnácti, paní Bětko, a o soukromou školu pro mentálně handicapované děti, namouduši nešlo 🙂

Regina
Regina
20. 4. 2019 23:22

Teda ziju v Anglii, deti mi tu chodi do skoly 3 (6, 8 a 10 let). Skola je to obycejna, spadova, prumerna. Ani ta moje nejmladsi by mi nerekla, ze je zeme placata :-))). Jsem tu celkove se skolstvim spokojena.

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 23:30

Do te jste chodila Vy ,neee..betko

Klára
Klára
21. 4. 2019 10:37
Reply to  Lea

Podle nedávného průzkumu v plochou Zem v USA věří 33% dospělého obyvatelstva, které vyrůstalo ještě za normálnějších názorů – u dnešních mladých, kteří to pak slyší všude asi není překvapující, že tuto „informaci“ přijmou rychleji než dospělí

Lea
Lea
21. 4. 2019 10:43
Reply to  Klára

Jakého obyvatelstva? Takového,které nemá ani televizi?A ani těm průzkumům bych nevěřila.Ani tam,ani tady.A nikdy nevidělo třeba globus?

Pavel
Pavel
21. 4. 2019 11:26
Reply to  Lea

To se mýlíte, paní Leo… navíc, vybavilo se mi to nikoliv u příležitosti této debaty, ale díky článku, že jakési video z Youtube mate lidi, takže se domnívám, že díky snížené schopnosti filtrovat informace a verifikovat si je může paradoxně internet dost napomoci k šíření těchto zvěstí.
Není to sice přesně on, ale alespoň orientačně:

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66490780-videa-na-youtube-jsou-nejspis-pricinou-toho-proc-lide-veri-teoriim-o-placate-zemi-rika-vedkyne

Lea
Lea
21. 4. 2019 13:11
Reply to  Pavel

Věřte si ,čemu chcete,Pavle.Ty informace jsem samozřejmě zaregistrovala,jako spoustu dalších konspirativních teorií,jako, že Země je vlastně dutá a my žijeme uvnitř atd.Tomu přece ale sopudně myslící člověk,19 náctiletý student nějakého lycea,přece nemůže věřit.Jak jsem už psala ani Angličané nežijí ve středověku.Lituji.

Lenka
Lenka
21. 4. 2019 13:41
Reply to  Lea

Jistě, a kdo posuzuje míru soudnosti? Někdo věří že je Země placka a vy nevěříte, že on tomu věří….. Kdo je na tom hůř? 🙂

Lea
Lea
21. 4. 2019 14:07
Reply to  Lenka

To ráda nechám na Vás.Vím,že na světě je spousta pomatenců ,ale myslím,že mezi 19letými studenty , placeného lycea se zrovna nevyskytují.Rozhodně ne třetina třídy.

Markéta M.
Markéta M.
21. 4. 2019 16:11
Reply to  Lea

Leo, že je země placatá věří v USA vážně dost lidí. Například i basketbalisté Shaquille O’Neal a Kyrie Irving. To potom není divu, že obyčejní lidé vědcům nevěří.
Ale ti britové…no nevím, ale mám dojem, že v dnešní době už je možné všechno, každý si může myslet co chce o čemkoli a „normálně myslící člověk“ je za otravného blbce.

Lea
Lea
21. 4. 2019 16:30
Reply to  Markéta M.

V Americe vážně asi lidé věří lecčemu.

Pavel
Pavel
21. 4. 2019 18:50
Reply to  Lea

Paní Leo, proč by právě studentstvo ve věku devatenácti let mělo být pouze na základě statutu studentů čehosi být automaticky vyjmuto z řad pomatenců, mi uniká 🙂

Vy myslíte, já to slyšel ze zcela důvěryhodného zdroje a ze zkušenosti nemám důvod to jen na základě toho, že kdosi cosi studuje, negovat 🙂

Když to vezmu kolem a kolem, víra v placatou Zemi je v podstatě neškodná ve srovnání s jinými záležitostmi 🙂

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 23:33
Reply to  Lea

Duta jako Vy..

Klara
Klara
21. 4. 2019 14:26
Reply to  Pavel

Mám podobnou zkušennost. Moje neteř byla s gymnáziem na týdenním výměnném pobytu ve VB. Naši žáci bydlili v rodináchh a dívali se s rodiči svých anglických spolužáků na „Milionáře“ Angličané žasli, že neteř věděla,kdo objevil Ameriku, co je to Ludolfovo číslo…. Nikdo z rodiny neznal lorda Byrona!!

Hana
Hana
29. 4. 2019 10:51
Reply to  Pavel

Já s panem Pavlem souhlasím,protože vím a je všeobecně známé,že žáci z českých škol vědí více,než jinde.Stačí si poslechnout hodnocení českých zaměstnanců zahraničními zaměstnavateli:Jsou v úžasu nad tím,kolik toho Češi vědí.A naše střední škola odpovídá té americké vysoké.

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 12:11

Jsem rada,ze ziju u „nas“dcera chodi do prirodni skoly,tak ze pocasi nepocasi jsou venku,v lese..taky ji vozim az pred vchod😉je v 1.tride,ma narok…je mi celkem fuk,jak to maji jinde..jestli se neprezouvaji,v nasich zemepisnych sirkach to beru jako krupanstvi..navic chci,aby dcera mela nohu v pohodlnych botech a ne botech na ven..to ma byt jako bonus?Spis nechapu,proc tyhle clanky vlastne vznikaji..me nezajima,jak to maji jinde,me zajima ma dcera v nasi skole a nema cenu o necem nesrovnatelnem diskutovat,jen sd tu lide stekaji..o to Vam jde?????

Veronika
Veronika
20. 4. 2019 12:20
Reply to  Ilona

Ano, je nepochopitelné, že jsou tu i jiné články než o vaší dceři.

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 12:27
Reply to  Veronika

Ano..presne tak..nesednu si na prdel z Vas ani nejake pupky z USA..

Eva
Eva
20. 4. 2019 12:44
Reply to  Ilona

Prominte , tak v tom případě nechápu tak podrážděnou reakci. Mne přijdou takové články zajímavé sdílení zkušenosti a nemyslím, ze jsou psány s úmyslem, aby si kdokoli sedal na zadek … vzdyt je to proste jen zajímavé .., pokud Vás to rozciluje mate právo to nečíst. Ovšem urážky mi nepřijdou na miste. My jsme radi, ze jste nám popsala Vaše zkušenosti s lesní skolkou, protože jste měla tu potřebu a také Vás neurazim tím, ze si z nějaké pipky closed in The box v lese nesednu na zadek …

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 12:47
Reply to  Eva

Jj.chapu kam se hrabe ceska skola na USA..zavrit usta a neslintat,pipko..

Eva
Eva
20. 4. 2019 13:05
Reply to  Ilona

Ale paní Ilono, nikdo tady nevelebi USA a nehani Čechy – tedy až na Vás . Vy o to děláte v každém komentáři . Srsi z Vás nespokojenost kdoví s čím …jen doporučuji , abyste sem raději nechodila , evidentně Vám to nedělá dobre

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 13:40
Reply to  Eva

Jeste si davate k snidani koblihy a buchty…

Milli
Milli
21. 4. 2019 08:26
Reply to  Ilona

Přijde mi ,když čtu Vaše komentáře ,že Vaše IQ nechápe diskuzi o čem je a na co je zaměřena . Jde o to jak to tam chodí. Což mě nepřekvapilo. Ano v USA to není ledajak jednoduché a každý ví ,že v Americe vysoká škola je u nás jen učňák,to ví každý. Tak je to i v Rusku. Jenom Evropa je celistvá učením a hodnocením. Pěkný den.

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 23:27
Reply to  Milli

Vy jste urcite clenka Mensa klub..minimalne😉gratuluji!!

Lenka
Lenka
20. 4. 2019 16:02
Reply to  Eva

Moje slova, článek je zajímavý i tak by mě zajímal článek o lesní školce.. paní má asi nějaké problémy

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 20:37
Reply to  Lenka

Problemy nemam..tak mozna Vy se svymi prispevky..ze tady negagam jako stado hus,tak mam problem🙂

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 20:42
Reply to  Lenka

Clanek je tak mozna zajimavy pro Vas a Vam podobnym..dozvedet se,ze deti spi v botech,zaostavaji v matematice a jsou rady,ze prolezou stredni..hmm,to je fakt dobry,jo,to my z (pra)lesa..jsme dost pozadu😃

bětka.báthory
bětka.báthory
20. 4. 2019 17:02
Reply to  Eva

Máte pravdu, Evo.

Markéta B.
Markéta B.
22. 4. 2019 20:58
Reply to  Ilona

Ilono, že máte dítě v přírodní škole je možná dobře, ale v dalších komentářích tady jasně projevujete, že vy sama ji nejste schopna vychovat a vzdělat. Nechcete ji dít k adopci? Bude to pro ni lepší. Už jste nadělala dost škody, že jste šířila své geny, ale možná pokud na vaše potomky bude aspoň po odbu vyrůstání působit nějaký nějakýnormální člen společnosti, tak to ještě nemusí být ztracené případy 😀

Ilona
Ilona
23. 4. 2019 05:59
Reply to  Markéta B.

Kolik jste jich vychovala Vy…ztraceny pripad jste tak Vy..copak jste vystudovala,ze hodnotite,jak kdo je vzdelany,se pochlubte,zrejme vyssi slepici jako Vase kamaradky zde.

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 12:37
Reply to  Veronika

V podstate genofobni..jeee a v Americe..chodi deti do skoly dle toho,kdo do ni chodi..aby jste si z USA neustale nesedali na prdel..ze berou mytologii a deti v 6ti letech urcite vedi,co to je..me bude uplne stacit,kdyz se nauci psat,cist,budou rozvijet motoriku,budou se rozvijet na TV a hlavne je to bude bavit.

Takara
Takara
20. 4. 2019 12:50
Reply to  Ilona

Když se Vám články nelíbí, tak je nemusíte číst…též vedu blog o tom, jak se žije v Japonsku a komu se blog nelíbí, už na něj víckrát neleze…

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 12:55
Reply to  Takara

Mohl bych Vás požádat o odkaz na onen blog?

Edit: nalezl jsem, děkuji. Na FB naneštěstí nejsem – ne snad z důvodu sníženého intelektu, ale jednoduše z toho důvodu, že jej odmítám. Tak jen, s dovolením, projdu to, co je na blogu.

Takara
Takara
20. 4. 2019 13:00
Reply to  Pavel
zdenka
zdenka
22. 4. 2019 14:32
Reply to  Takara

moc hezky a zajímavě psáno

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 13:42
Reply to  Takara

Hlavne reklama zadarmo,ze..

Pavel
Pavel
20. 4. 2019 15:43
Reply to  Ilona

Paní Ilono, nejde tu o žádnou reklamu zadarmo, to se mýlíte.

Dále bych si dovolil na impertinence z Vaší strany nereagovat a paní Takaře touto cestou děkuji za ochotu a možnost rozšířit si obzory 🙂

Martina
Martina
20. 4. 2019 15:51
Reply to  Ilona

Paní Ilono, ještě nikdy jsem v žádné diskuzi nenarazila na člověka s tak hloupým a omezeným vyjadřováním. Radši už více nezahlcujte internet svými slovními průjmy.

Johanka
Johanka
20. 4. 2019 18:07
Reply to  Martina

Žasnu, že jí stojí za to, tady plivat oheň na kdeco…Asi frustrace nějaká, nebo co….

Johanka
Johanka
20. 4. 2019 18:05
Reply to  Ilona

No, tak vy máte Ilono dost. Tak nepříjemný reakce co máte je snad lepší, si nechat pro sebe…Co slovo, to jedová slina…

Lenka H.
Lenka H.
22. 4. 2019 17:40
Reply to  Takara

Dobre odpoledne Takaro, posílám pozdrav z HK. Ráda čtu vaš blog a nedávno jsem o něm mluvila i s paní učitelkou Jaruškou, která na Vás vzpomíná :-).
Mějte se se synkem dobře, ať se vám daří v práci i v životě.
Lenka a Léňa se Zuzkou

bětka.báthory
bětka.báthory
20. 4. 2019 17:00
Reply to  Ilona

My se taky ve škole od května nepřezouvali, tedy pokud si toho učitelé nevšimli a k přezutí nás nedonutili. Sandálky, cvičky, dřeváky, etc byly v létě vzdušné a příjemnější než povinné bačkůrky.A v NewOrleáns mají léto celý rok…

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 13:09

Ano,matematika tu za moc nestoji😉to je tedy bonus,hlavne,ze berou mytologii..tak za me matematika na 1.miste a mytologie na poslednim..

Veronika
Veronika
20. 4. 2019 14:15
Reply to  Ilona

Vzdyt z toho clanku je celkem jasne patrne, ze Ameriku nevelebi. Proste tam pani zije, napsala dle meho nazoru velmi objektivni clanek o rozdilech oproti Cesku, o kladech i zaporech. Minimalne dvakrat vyjadruje kritiku k americkemu systemu (nehygienicky a nezdravy zpusob spani predskolaku, neekologicke fronty pri vyzvedavani) nebo preference ceskeho (je ji sympatictejsi zahradniceni nez recka mytologie). Velmi dusledne jmenuje i negativni jevy – bezpecnostni ramy, zdrogovane rodice, zlomky na VS (ty se, mimochodem, opakuji na zacatku prvniho semestru i v CR, bohuzel) – doufam, ze nepredpokladate, ze tohle vsechno tim clankem vychvaluje? 😀

Lea
Lea
20. 4. 2019 15:30
Reply to  Veronika

Souhlasím s Vámi,velmi objektivní článek.Dohadovat se s někým, jako je paní Ilona,asi nemá smysl.

Eva
Eva
20. 4. 2019 15:44
Reply to  Lea

Naprosto souhlasím s tím, ze diskuze, místy až tragikomicka, s paní Ilonou nemá cenu ! Článek je zajímavý a s chuti jsem si ho přečetla.

Lenka
Lenka
20. 4. 2019 17:13
Reply to  Veronika

Na které škole v ČR? Na technice jsme v prvním semestru rovnou najeli na integrály a derivace….

Veronika
Veronika
21. 4. 2019 04:27
Reply to  Lenka

Pani Lenko, v kterem roce? Ja, kdyz jsem zacala v roce 2008 (ciste matematicky obor v Olomouci), meli jsme povinny predmet Matematicky proseminar, kde jsme prosli veskere ucivo stredni skoly. Pro nas z oboru sranda, ze soubezneho ekonomickeho ne tak docela, a vyucujici skutecne obcas vysvetloval banality typu zlomky. Podobne kdyz jsem jako doktorand ucila v Ostrave informatiky matematickou analyzu. Ze nekdo neumel spocitat zlomek nebo druhou mocninu ze sesti, nebyla bohuzel takova vyjimka, jak by se zdalo. Tedy – vyuka pocitani zlomku neni zatim soucasti osnov (ovsem narazi se na ni vcelku pravidelne), ale ty se urovni nastupujicich studentu stale prizpusobuji, a mozna se regulerni misto pro zlomky brzy najde.

siggi
siggi
20. 4. 2019 13:27

A nebude to taky způsobeno tím, že v tom „tavícím kotli“ jménem USSrael je veliké % lidského genomu, které předpokládá Kalergiho plán, tentokráte pro západní polokouli?

Káča
Káča
20. 4. 2019 17:47
Reply to  siggi

Za mne zajímavý článek. Je vidět, že nedostatky jsou všude.

Lenka
Lenka
20. 4. 2019 16:09

Bydlím v USA několik let a za mě české školství je lepší než tady.. vadí mi ze jsou ty děti cely den ve stejně obuvi , nemaji přestávky a jsou ve škole skoro cely den od 8 do 3.. školky nechodila nima na procházku jenom je vyhodí na hřiště. O jídle ani nemluvím ,20 min na oběd a to co jediní musí vyhodit., žádná odpoledka pro děti nic . Abych jenom nenadavala tak zase učitelky jsou přátelsky i děti

Kristina
Kristina
20. 4. 2019 16:15

Prosim neurazejte autorku clanku. Jen pise o skolstvi v usa a divim se ze se najde clovek sebestredny a zabednenec kt zajima pouze a jen ceska republika a skola jeho ditete.ME osobne zajima i to jak to chodi v zahranici, kdekoliv . To je ten neustaly odpor cechu k usa a ptam se proc ? Cokoliv co se tyka Usa je vzdy pokrytizovano ale meli byste vedet ze i v usa neni vse tak cerne jak si myslite. Samozrejme si myslim ze skolstvi v cr je na mnohem lepsi,nesrovnatelne urovni nez v usa ( a to tu take ziji) a vychvaluji vsude CR a nas system. Pokud je pro vas problem cist clanky kt se netykaji vasi zeme,vasi rodiny,vasi kultury, tak to proste prestante cist. Je to jednoduche. Kritizovat umi kazdy, ale neco pochvalit,pripadne se ponaucit z toho ,jak treba jine staty delaji neco lepe, to asi neumite. Je to skoda, navstivte svet , da vam to hodne ! Pekny den

Ilona
Ilona
20. 4. 2019 19:09
Reply to  Kristina

Hmmm..hlavne pokrytizovano s tvrdym y…

Jiří
Jiří
20. 4. 2019 19:45
Reply to  Kristina

Kristino, nevšiml jsem si, že by někdo autorku urážel. Jen potvrdila, pokud jde o školství, že s hlupáky z USA se nemůžeme porovnávat.
Jelikož se v dětství nic nenaučili, tak si v dospělosti hrají na vojáky a okupují několik států a snaží se rozsévat americkou demokracii po celém světě se zbraní v ruce.

Adelaide
Adelaide
21. 4. 2019 07:03

Podle mě dítě v první třídě si těžko dovede představit co bylo před 50 lety a kolik generací sedí u stolu když máte třeba rodinný oběd. Tak myslím, že je úplně zbytečné je „zatěžovat “ starovekym Řeckem. Třeba náš 6 letý soused se ptal svého táty, jestli děda žil když byli dinosauři. Ví, že to bylo dávno, ale neví jak dávno……..Raději ať poznají stromy a listy a ví jak a z čeho rostou. Časem, jak budou mít lepší představu o čase můžou probírat i dějiny.

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 07:52
Reply to  Adelaide

Diky za Vas normalni a vystizny prispevek narozdil od jinych..

eva
eva
21. 4. 2019 10:16
Reply to  Ilona

Pani Ilono vy jste neuveritelne omezena osoba. Clanek , informuje ! Nehodnoti, ktere skolstvi je lepsi nebo horsi. Vsimla jste si toho pri cteni? Nikdo z tech , kteri tady napsali, ze je clanek zajimavy , nenapsal, ze je to tam super! Pouze na zaklade toho, ze je clanek zajimavý jste vytvorila vlakno, ktere jede uplne mimo tema..a to ze USA je super a my jsme z nej paf.
Pokud chcete diskutovat o tematu potrebnosti nebo nepotrebnosti informace, ktera Vam k nicemu neni , tak jak jste uvedla na zacatku Vasich vylevu, tak muzeme otevrit dalsi vlakno o teorii zahlcovani Postamana. Nebo naopak teorii prinosu medii McLuhana..Domnivamse vsak, ze toho nebudete schopna .

Opakuji, ze clanek ma informativni charakter a nikoli hodnotici nebo srovnavaci. Diskuze, ktera se rozjela na tema urovne skolstvi je urcite zajimava a shrnuje ruzne pohledy – neboli SDILI informace pani Ilono ! deje se presne to, co jste hned na zacatku zritizovala . Parafrazuji Vas -( k cemu mi to bude vedet jak to chodi v usa ..) .

Takze velmi surove lidsky a velmi prostacsky Vam chci rict , abyste uz drzela zobak, protoze jste slepice , ktera jenom kdaka..

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 19:54
Reply to  eva

Tak nemusite ve vlakne pokracovat..

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 19:57
Reply to  eva

Nervy mate v poradku?

Eva
Eva
21. 4. 2019 20:15
Reply to  Ilona

Na rozdíl od Vás nejen nervy ale i hlavu . Já už snad jen z profesionálního zájmu čekám, jak budete pokračovat 🙂

Ilona
Ilona
21. 4. 2019 21:28
Reply to  Eva

Vy a z profesionalniho zajmu…😁nekomu,komu neco vadi,nepokracuje v tom,kdyz uz tedy mate nervy a hlavu v poradku,jenze Vy se vseho chytate na 1.naslapnuti..asi Vas to bavi..

Lea
Lea
22. 4. 2019 15:35
Reply to  Ilona

A Vás ne? Opravdu mě baví sledovat,co ještě „vytvoříte“,Ilono.Je to velmi poučné.Dalo by se to využít jako příklad pro studenty.Myslím, jako odstrašující příklad.

Ilona
Ilona
26. 4. 2019 13:15
Reply to  Lea

Vy jste odstrasujici pripad pro vsechny normalni,ale tech tu moc neni..a jestli ucite studenty,tak je uprimne lituji,ony ucitelky jsou „zvlastni“…

roxy
roxy
22. 4. 2019 19:24
Reply to  eva

Paní Evo,tak jsem „letem světem“přejela komentáře a mohu Vás ujistit s čistým svědomím,že ONU osobu,(Ilonu),je nejlepší ignorovat,neodepisovat na její „bláboly“.,ona se utluče sama,když nebude mít na co odpovídat.Jinak zajímavé čtení od všech přispěvatelů.

Ilona
Ilona
26. 4. 2019 13:15
Reply to  roxy

Vrana k vrane,slepice ke slepici..

Klara
Klara
21. 4. 2019 14:21

Jiný kraj- jiný mrav…..

Beatrice
Beatrice
22. 4. 2019 23:19

Ziju v New Jersey, syn tu chodil do midlle school, high school a ted na univerzitu. Je tu uplne jiny system, nez popisuje pisatelka. Vsechno se lisi stat od statu, mesto od mesta. Tady u nas fungují skolni autobusy, coz je uplne super. V pripade, ze rodice vozí nebo vyzvedavaji deti, ma skola velke parkoviště. Pravda je, ze syn, kdyz tu zacal chodit do skoly, do 6 třídy, treba historii byl hodne dopredu z Cech. Ale zdejsi system mu vic vyhovuje nez ceský. Bylo by to vsak na dlouhou debatu. Každopádně vse na svete ma sve pro a proti a nikde nic neni uplne perfektní.😉

Veronika
Veronika
23. 4. 2019 13:19

Tak chodit spát v botách kvůli požární bezpečnosti to je fakt vtipné :-). Co kdyby občas nechali ty dětičky běhat bosky a řekli jim, že kdyby hořelo, není třeba shánět boty, ale mohou vyběhnout do bezpečí i bez bot, že se zas tak moc nestane…

Ilona
Ilona
26. 4. 2019 13:12
Reply to  Veronika

Trubko,musis tady prudit nazory jinych a teprve po nekolika dnech pochopis,ze si nemusi zouvat boty,pokud by horelo..tleskam.

Hana
Hana
29. 4. 2019 11:15

Po přečtení obou článků paní Julie a následných komentářů už 100% vím,kam děti do školy rozhodně nedávat.Syn by příští rok mohl po gymnáziu studovat v cizině,ale rozhodně mu to nedoporučím.Je to ztráta času.České školy jsou lepší.A rozhodně si už od 5ti let nemyslí,že země je placatá.A znal v tom věku už i všechny státy světa včetně Ameriky.A to si nevymýšlím.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.