Tip na adventní relax: vymalujte si plecháček nebo třeba sponku. I nešikovní odejdou spokojení

Co by to bylo za advent bez procházky pražským Starým městem? Kombinace svařáku a romantických uliček je velmi přijatelná pro rodiče, ale co děti? Vezměte je ohřát do smaltovací dílny, kde si vymalují plecháčky, které si na táboře s nikým nespletou. Uprostřed vřavy v centru Prahy je malý krámek, kam když zaplujete, můžete na chvíli na všechno zapomenout. Obléct si zástěru, vzít do ruky štětec a objevit svého vnitřního umělce. Anebo třeba ne – smaltování je milosrdná technika, která se prakticky nedá

Krabice od bot může zachránit chudým dětem Vánoce

Ubytovny, azylové domy, vybydlené ruiny v sociálně vyloučených lokalitách. Tam všude žijí děti, které nemůžou za problémy svých rodičů. Možná už na Ježíška dávno nevěří. Alespoň některé z nich už ale mají zkušenost s trochu jinou nadílkou – Krabicí od bot, která k nim přišla od neznámého dárce přes Diakonii Českobratrské církve evangelické. Letos se sbírka vánočních dárků pro chudé děti koná už posedmé. „Někdy si říkám, že naše dvě dcerky v podstatě mají, na co se podívají, ale ničeho si tak úplně neváží. Už

HOBIT: Hodina biologie pro život, trénink pro mladé záchranáře. Jak rozpoznat infarkt a mrtvici

Během jedné vyučovací hodiny předat dětem a dospívajícím informace, díky nimž dokážou někoho zachránit. Myslíte, že je to nemožné? Lékaři z brněnské Fakultní nemocnice u svaté Anny už pátým rokem nabízejí program HOBIT – Hodina biologie pro život. Tvrdí, že děti, které jím prošly, dokážou bezpečně rozpoznat příznaky mozkové mrtvice a srdečního infarktu. Cévní mozková příhoda postihuje každého šestého obyvatele ČR. Čeští lékaři jsou přitom v léčbě těchto stavů na světové špičce. Aby však byla šance člověku s mrtvicí pomoct, musí se mu

Děti pochopily, že stačí málo a dá se hodně pomoci, pochvaluje si učitel účast na akci šířící laskavost

Šesťáci z Prahy 6 obešli školu, požádali spolužáky o peníze, za ně nakoupili granule a hračky a vypravili se společně za pejsky do útulku. Stali se tak jedním ze 400 týmů po celé republice, které se loni zapojily do happeningu #jsemlaskavec. „Děti pochopily, že stačí málo a dá se hodně pomoci,“ říká třídní učitel 6.B Jan Čermák. Pro příště chce do šíření laskavosti zapojit celý školní parlament. Tip dostal od maminky jednoho ze svých žáků. Navrhl to své třídě a ta

Ve škole i v rodině – buď dospělý ovládá dítě, nebo dítě dospělého. Ale jde to i jinak

Ve výchově a vzdělávání jako by byly jen tyto dvě polohy. Buď dospělý uplatňuje nad dětmi svou moc, převahu své síly, nebo si děti prosadí svou, na úkor dospělého. Zdánlivě neexistuje jiná možnost. V obou případech je vždy jedna strana „na koni“, zatímco té druhé něco chybí. Vzniká nerovnováha, která vede k problémům. Přitom existuje třetí cesta, vztah, kde nikdo neprohrává. Psal a učil o ní psycholog a psychoterapeut Thomas Gordon, autor slavných knih Výchova bez poražených a Škola bez poražených, od

Co prožívá dítě, které rodiče poslali přes hranice, aby mu zachránili život? Příběh Wintonových dětí v divadelní hře – pro děti

Když devítiletá Hana vystoupila v létě roku 1939 v Londýně z vlaku, čekali tu na ni noví rodiče a nový domov. Co prožívala ona a další židovské děti, kterým Sir Nicholas Winton pomohl uprchnout z okupovaného Československa? Jak dokázaly komunikovat v prostředí, kde nikdo nemluví jejich jazykem? Představení Přes hranice pro děti od osmi let evokuje situace, které si dnešní česká rodina stěží umí představit. Autorka divadelní hry Michaela Váňová několik let hostovala v českých školách v zahraničí a učila děti češtinu pomocí divadla. Setkávala se

Co je hoax, jak pracují novináři a jak se pozná manipulace? Zjistíte v nabitém rozcestníku o mediální výchově

Poslední průzkum toho, jak jsou na tom čeští středoškoláci se znalostmi o médiích, neukázal nic moc povzbudivého. Více než polovina z nich neví, která média jsou veřejnoprávní, a stejné množství studentů nerozezná zprávu od komerčního sdělení. Pokud by se vám zdálo, že i vaše dítě má rezervy, pomoci vám může nový web věnovaný mediální výchově. „Mnoho lidí ani neví, co to mediální výchova je. Jejím smyslem není vtloukat dětem, co je pravda a co lež ani zkoušet je ze seznamů

Co je to meandr, eroze, a jak teče řeka? Pojďme to vyzkoumat. Venku

Dobytek, bylina, kobyla, býk… Přemýšleli jste někdy o tom, kolik vyjmenovaných slov se dá potkat venku? A pomysleli byste si, že se dá v přírodě učit téma „lidské tělo“? S pracovními listy iniciativy Učíme se venku se vyplatí jít za školu. Výzkumy ukazují, že učení venku zlepšuje vzdělávací výsledky i zdraví dětí. Venku, v přírodě, ale i před domem nebo v parku za školou je ta největší interaktivní učebna, která nabízí mnoho k objevování, testování i tvoření. Navíc se aktualizuje každý den a tak nikdy nezastará.

Dobré vztahy jsou lepší investice než kariéra, dokazuje osmdesát let trvající harvardský průzkum

Každý rodič chce pro děti to nejlepší, říká se. Ale víme, co je to „to nejlepší“? Slavná harvardská studie zkoumala od roku 1938 sedm set dvacet čtyři mužů v průběhu celého života. Část z nich byla ze zajištěných rodin, které je poslaly studovat na Harvard, část patřila k bostonské chudině. Cílem bylo propátrat jejich životy a dopídit se receptu na životní spokojenost. Co se ukázalo? Vyhráli ti, kteří vsadili na vztahy, uměli je rozvinout a udržet. Nejen, že byli víc v pohodě, ale