Přezdívají nám „skaut pro Romy“, říká vedoucí Beztíže, specializovaného oddělení DDM v Praze 3. S mládeží řeší fake news, přihlášky do školy i antikoncepci

Když jede do práce, nosí černého bombera s červeným písmenem B na hrudi. “Stává se mi, že mě na ulici zastaví parta teenagerů a říkají – ty jsi z Beztíže, tu my známe, tam je to super,” usmívá se pyšně Tomáš Klumpar. Jako kluk byl trochu sígr, poslouchal rap a rád se poflakoval po ulicích. Dnes vede zařízení, které podobným “týpkům” nabízí alternativní způsoby trávení volného času.  Můžete na začátek představit Beztíži?  Beztíže má široký záběr nejrůznějších preventivních a rozvojových

Z kláštera jsem se vrátil domů do hor. Kvůli dětem jako jsem byl já, říká buddhistický mnich

Mnich Sonam Gurung pochází z nepálského Mustangu. Odpradávna tu žijí i tibetsky mluvící komunity vyznávající buddhismus nebo buddhismu podobný bön. Sonam vystudoval v klášteře Menri v Indii, a pak se vrátil do rodného kraje. Stará se tam o děti z chudých rodin, které postupně přicházejí o vlastní kulturu a stabilitu. V roce 2011 se stal hlavní postavou dokumentárního filmu Bön: z Mustangu do Menri. Soname, jak se odvíjela vaše cesta za vzděláním? Mí rodiče si přáli, abych se stal mnichem.

Učitelka na volné noze: Prázdniny mám, kdy chci, a svou školu nosím v kabelce. Když to říkám dětem, smějí se

Učitelé chodí každý den do stejné školy, ale Petra Dočkalová je “terénní učitelka”. K rozhodnutí odejít ze školy na volnou nohu ji postrčila Feuersteinova metoda instrumentálního obohacení. Dětem předává, že učení je bohatství a že je na nich, aby si splnily své sny. “Nemůžu to udělat za ně, ale můžu je v tom maximálně podpořit,” říká. Jak dlouho to je, co jste vyměnila stálé zaměstnání za nejistotu? Tři roky. Psala jste na Facebooku, že jste si slíbila, že ze školy

Raketa na vodní pohon, domeček pro panenky z listu papíru nebo foťák z plechovky od piva. Festival Maker Faire nabízí nejrůznější kutění – letos online a zdarma

Znáte to rčení, že Češi mají zlaté ručičky? Zálibu v různém kutění a „bastlení“ máme nejspíš v krvi, což dokazují nejen naše chaty a chalupy, ale mimo jiné i festival Maker Faire. Jeho třetí ročník se letos kvůli koronaviru přesunul z pražského Výstaviště do online prostoru. Díky tomu si teď může zakutit každý, kdykoliv se mu to hodí, vysvětluje ředitel festivalu Jan Kužník. Proč se vlastně festival jmenuje Maker Faire, a kdo to jsou ti „makeři“? Makeři jsou lidé z celého světa, kteří rádi

Děti si ani nevšimnou, že je zkouším, říká paní učitelka, která nemá ráda známky. Vídali jsme se denně online, informací pro napsání vysvědčení jsem měla dost

Druhá várka vysvědčení byla včera rozdána, učitelé si léčí namožené ruce. Napsat dvacet až třicet vysvědčení není jen tak. A co teprve, když místo známek píší slovní hodnocení, což se letos přihodilo o trochu většímu množství pedagogů než obvykle. Přinášíme proto starší, ale aktualizovaný rozhovor s paní učitelkou, která psala „osobní dopisy“ místo známek už před tím, než to kvůli distanční výuce doporučilo ministerstvo školství. „Potřebuju o tom hodně přemýšlet, takže s psaním musím začít aspoň měsíc před vysvědčením. Napíšu

Děti učíme tím, jací jsme. Úlohou pedagoga je hledat na nich to dobré a každému dopřát, aby zažil úspěch, říká dlouholetý šéf brněnských „Lužánek“

Když těsně po revoluci v roce 1989 nastoupil Milan Appel do Centra volného času v Lužánkách, všech svých 29 zaměstnanců osobně znal. Postupně z jednoho domu v brněnském parku vyrostlo největší zařízení svého druhu v republice, kterým týdně projde přes deset tisíc dětí a dospělých. Stovky členů se vystřídaly také v jeho oddíle Vlčat, který vedl 38 let. Za dlouhodobý přínos vzdělávání byl letos uveden do Auly slávy v rámci ceny EDUína udělované ze pedagogické inovace. Když si řeknete: třicet let

Pandemie upozornila na velké rozdíly mezi školami, říká sociolog Daniel Prokop. Překvapivé je, že rodiče teď hodnotí učitele pozitivněji než dřív

Koronavirová krize ukázala, že mezi českými školami jsou obrovské rozdíly, úroveň výuky se lišila jako den a noc. Zároveň se prokázalo, že nutnost používat digitální technologie zvětšuje už tak obrovský vzdělávací handicap dětí z chudších rodin. Český vzdělávací systém navíc nechává velkou roli rodině, a tím zvýhodňuje ty děti, které mají rodiče schopné jim pomoci, říká sociolog Daniel Prokop. Co nám koronavirus ukázal o našem vzdělávacím systému? Spíš bych řekl, že odhalil věci, které jsme věděli, ale teď je na

Občas mi říkají „časem na to přijdeš, jaké ty děti doopravdy jsou“, říká vítěz letošního ročníku učitelského ocenění

Václav Fiala je učitel druhého stupně Základní školy Brigádníků v Praze a čerstvý vítěz letošního ročníku českého kola prestižního učitelského ocenění Global Teacher Prize. Ve svých předmětech, chemii a biologii, učí děti objevovat, ale také číst a psát. Láme si hlavu nad spravedlivým hodnocením a již se mu stalo, že musel žáky učit, jak správně zavírat dveře. Co ho dokáže vytočit? „Věčná otázka ´k čemu mi to bude?´“  Podporujete u dětí rozvoj čtenářských schopností ve svých předmětech. Říká se tomu

Můj recept? Mám rád děti a nebojím se sám být dítětem, říká letošní vítěz učitelské ceny Global Teacher Prize

Finalisté letošního ročníku Global Teacher Prize (GTP) jsou všichni mimořádně kvalitní učitelé, přesto je Václav Fiala podle členů poroty jednoznačným vítězem. Mladý, skromně působící druhostupňový učitel chemie a biologie z běžné spádové školy na Praze 10 byl oceněn (nejen) za badatelské pojetí výuky. Podle svých slov za to, že si nepotřebuje ve třídě budovat postavení a jeho hodiny probíhají v uvolněné atmosféře. Přesto se mu výuka nerozpadá. Jak to dělá? Mluvíme spolu čerstvě po vyhlášení výsledků. O vítězství jste se