Školní asistentka: Někdy prostě musím jít a zatáhnout žaluzie

Ilona Pozníková pracovala dvacet let na poště a pak se stala asistentkou pedagoga.  „Je to hezká práce,“ hodnotí po dvou letech. Jak jste k tomuto zaměstnání přišla? Vyučila jsem se v kožedělné výrobě a po maturitě šla pracovat na poštu. Po dvaceti letech jsem chtěla změnu. Mám ráda děti, sama mám dvě vlastní, tak jsem si udělala roční specializaci vychovatel a pedagog volného času na pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a k tomu kurz pro asistenta pedagoga. Trval asi tři čtvrtě roku, šlo

Saša Uhlová: Asistent pedagoga je skvělý vynález

Syn novinářky Saši Uhlové Hynek chodil nejdříve do speciální základní školy, od 6.třídy přešel na běžnou školu a bylo jasné, že bude potřebovat asistentku. Dostal mladou, sympatickou ženu. Co bylo na asistentce sympatické? Byla velmi tolerantní a otevřená, uměla ho pozitivně motivovat. Bylo ale dost jasné, že tam nebude dlouho. Ráda zkoušela nové věci a různá zaměstnání. V průběhu roku pak odjela studovat do zahraničí. Ani druhá asistentka nebyla špatná, ale samotná změna hrála trochu proti ní. Hynek si mezitím zvykl

Mé děti příliš milují internet. Je to boj

Lucie Pospíchalová žije s českým manželem a rodinou v USA, ale řeší problém, který dobře znají i rodiče v Česku. Jak to udělat, aby děti neseděly věčně na internetu, a neklikaly tam, kam nemají? Jak se vyrovnáváte s touhou potomků nekonečně brouzdat na internetu? Hodně lidí to nijak nekoriguje. Mnozí kamarádi naší dcery jsou na internetu v jednom kuse, i večer. Ale znám lidi, kteří stanovili přísná pravidla a určili třeba hodinu, kdy musí dítě odevzdat mobil. Mě technologie zlobí hodně. Naše děti

Škola a cukr nejdou dohromady

Podle průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju mají čeští školáci nejčastěji ke svačině cukrovinky (téměř polovina) nebo pečivo se sýrem (téměř dvě třetiny dětí). Podle lékaře Jana Vojáčka není správně ani jedno. Jak podle Vás vypadá ideální svačina do školy? Může to být prakticky cokoliv, co je skutečnou potravinou, tedy průmyslově nezpracovanou. Nejlépe čerstvá zelenina, proužky okurky, papriky, klidně s kvalitním sýrovým dipem. Mohou být také neslazené bobuloviny – pokud osladit, tak stévií. Takže kelímek borůvek, jahod, malin, nebo

Nejprve musím zjistit, v jakém rozpoložení děti jsou, říká Karel Šíma

Karel Šíma (29 let) působí jako asistent pedagoga na ZŠ Vratislavova. Vystudoval herectví a již při studiu začal vést dramatické kroužky. Práce s dětmi ho zaujala natolik, že se začal zajímat o inkluzi a integraci dětí a postupem času se stal asistentem pedagoga. V současné době je přihlášen na pedagogickou fakultu, kde se chce ve své profesi ještě více zdokonalit. Text vyšel původně na webu České společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Proč jste si vybral práci asistenta pedagoga? Mám rád lidi kolem

Pavel Kraemer: Nenuťme dětem znalosti dospělých

Přečtěte si rozhovor s Pavlem Kraemerem, který se zabývá inovativním vzděláváním a založil a vede Institut pro podporu inovativního vzdělávání, který informuje o nových iniciativách, vzdělávacích metodách a školách v tuzemsku i jinde ve světě. Text vyšel v příloze Akademie Lidových novin 30 5. V Česku evidentně přibývá rodičů, kteří pro své děti chtějí trochu jinou školu, než je ta běžná, tradiční. Pídí se po alternativách, jsou ochotni i platit, mnozí přitom ale úplně nevědí, jaké ty alternativy jsou. Pavel Kraemer