Učila jsem v britské školce, chodí tam už dvouleté děti

Slávka Magulová hned po studiích češtiny a pedagogiky odjela do Velké Británie a učila tam dva roky v mateřské školce. Překvapilo ji, že do školky tam chodí děti od dvou let. Stará se o ně vysoký počet učitelů. U nejmenších dětí připadá téměř jeden učitel na dítě. Po škole jste se vypravila do Velké Británie. Chtěla jste se naučit anglicky? To taky, ale jako absolventka pedagogické fakulty jsem se chtěla seznámit s tamějším vzdělávacím systémem. Po půl roce jsem si našla místo

Psycholožka: V první třídě poruchy neřešíme, necháváme děti dozrát

S příchodem do školy se u některých dětí mohou projevit poruchy chování, které rodiče před tím nerozpoznali. „Někdy ani nejde o jasnou diagnózu. Mnohé děti potřebují jen zvýšenou péči a zájem. Když s námi rodiče spolupracují, problémy mizí,“ říká Kateřina Lerchová, která pracuje jako dětská psycholožka na základní škole v Horce nad Moravou. Kdy a jak se pozná, že má žáček nějakou poruchu chování? Nějakou dobu vyčkáváme. Některé děti totiž mohou být jen předčasně zaškolené. V první třídě proto necháváme děti dozrát, řešíme to

Nejlepší učitelka: Nejšťastnější jsem, když se zavřu s dětmi ve třídě

Česko zná svou nejlepší učitelku. Alespoň dle kritérií národního kola soutěže Global Teacher Prize. Stala se jí Jana Kopecká ze Základní školy Kunratice, učitelka s opravdu širokým záběrem: je lektorkou kritického myšlení, vede dílny čtení i dílny pro učitele, pracuje jako mentor a studenti k ní chodí na praxi. Porota však ocenila především její přístup k dětem. Co na ocenění říkáte, jak oslavujete? Mám z toho upřímnou radost, nečekala jsem to. Beru to jako ocenění nejen svoje, ale všech kolegů, protože bez nich, bez

Školní asistentka: Někdy prostě musím jít a zatáhnout žaluzie

Ilona Pozníková pracovala dvacet let na poště a pak se stala asistentkou pedagoga.  „Je to hezká práce,“ hodnotí po dvou letech. Jak jste k tomuto zaměstnání přišla? Vyučila jsem se v kožedělné výrobě a po maturitě šla pracovat na poštu. Po dvaceti letech jsem chtěla změnu. Mám ráda děti, sama mám dvě vlastní, tak jsem si udělala roční specializaci vychovatel a pedagog volného času na pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a k tomu kurz pro asistenta pedagoga. Trval asi tři čtvrtě roku, šlo

Saša Uhlová: Asistent pedagoga je skvělý vynález

Syn novinářky Saši Uhlové Hynek chodil nejdříve do speciální základní školy, od 6.třídy přešel na běžnou školu a bylo jasné, že bude potřebovat asistentku. Dostal mladou, sympatickou ženu. Co bylo na asistentce sympatické? Byla velmi tolerantní a otevřená, uměla ho pozitivně motivovat. Bylo ale dost jasné, že tam nebude dlouho. Ráda zkoušela nové věci a různá zaměstnání. V průběhu roku pak odjela studovat do zahraničí. Ani druhá asistentka nebyla špatná, ale samotná změna hrála trochu proti ní. Hynek si mezitím zvykl

Mé děti příliš milují internet. Je to boj

Lucie Pospíchalová žije s českým manželem a rodinou v USA, ale řeší problém, který dobře znají i rodiče v Česku. Jak to udělat, aby děti neseděly věčně na internetu, a neklikaly tam, kam nemají? Jak se vyrovnáváte s touhou potomků nekonečně brouzdat na internetu? Hodně lidí to nijak nekoriguje. Mnozí kamarádi naší dcery jsou na internetu v jednom kuse, i večer. Ale znám lidi, kteří stanovili přísná pravidla a určili třeba hodinu, kdy musí dítě odevzdat mobil. Mě technologie zlobí hodně. Naše děti

Škola a cukr nejdou dohromady

Podle průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju mají čeští školáci nejčastěji ke svačině cukrovinky (téměř polovina) nebo pečivo se sýrem (téměř dvě třetiny dětí). Podle lékaře Jana Vojáčka není správně ani jedno. Jak podle Vás vypadá ideální svačina do školy? Může to být prakticky cokoliv, co je skutečnou potravinou, tedy průmyslově nezpracovanou. Nejlépe čerstvá zelenina, proužky okurky, papriky, klidně s kvalitním sýrovým dipem. Mohou být také neslazené bobuloviny – pokud osladit, tak stévií. Takže kelímek borůvek, jahod, malin, nebo

Nejprve musím zjistit, v jakém rozpoložení děti jsou, říká Karel Šíma

Karel Šíma (29 let) působí jako asistent pedagoga na ZŠ Vratislavova. Vystudoval herectví a již při studiu začal vést dramatické kroužky. Práce s dětmi ho zaujala natolik, že se začal zajímat o inkluzi a integraci dětí a postupem času se stal asistentem pedagoga. V současné době je přihlášen na pedagogickou fakultu, kde se chce ve své profesi ještě více zdokonalit. Text vyšel původně na webu České společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Proč jste si vybral práci asistenta pedagoga? Mám rád lidi kolem