Nová doba: Učitelé „paří“ s žáky Minecraft. Dá se v něm učit matematika, ale i biologie nebo jazyky

Minecraft, absolutní hit mezi počítačovými hrami. Věděli jste, že je to i skvělý vzdělávací nástroj? A zdaleka ne jen při výuce informatiky. Učitelé jej využívají také při biologii, chemii, dokáže zpestřit matematiku, ale pomůže i s jazyky nebo dyslektikům se čtením.

Říjnové páteční odpoledne, městská knihovna v centru Prahy: šestice učitelů sedí v místnosti plné počítačů, na jejich obrazovkách svítí typické kostičkované prostředí Minecraftu. Do Prahy se ve svém volnu sjeli z různých míst, aby se naučili, jak oblíbenou hru svých žáků využít ve škole. Říká se tomu gamifikace výuky a výzkumy ukazují, že je to velmi efektivní nástroj.

Nápad použít hru Minecraft při výuce dostal v roce 2011 učitel Joel Levin ze Spojených států. Z malého experimentu postupně vznikla celá speciální edukační verze hry právě pro učitele.

„Kdo někdy hrál nějakou 3D počítačovou hru, ten má vyhráno,“ zahajuje lektor Miroslav Dvořák. „Áčkem chodíte doleva, déčkem doprava, dvojité vé je dopředu a es dolů. Vyzkoušejte si to,“ vybízí posluchače. „Levým ničím, pravým umisťuju,“ doplňuje ještě základní pravidlo, které většina dnešních desetiletých dětí odříká i ze spaní.

„Neděste se, jestli vám to nejde, tak dobře jako vaši žáci to nikdy umět nebudete,“ usmívá se Miroslav Dvořák. „Říkám to schválně, protože pokud se jako učitelé nepřenesete přes to, že děti to umí líp, nemá smysl, abyste to do výuky zaváděli.“

Naučíte mě to?
Sám je také učitelem a Minecraft se prý naučil od svých žáků. „Co to máte? Naučíte mě to?“ vyptával se jich. A tento postup doporučuje i ostatním – rodičům i učitelům. Děti umí Minecraft, a Minecraft umí spoustu věcí, které se mohou hodit dětem. „Vzpomínám, jak moji žáci nechápali, proč se při výpočtu objemu strany nesčítají, ale násobí. Pochopili to právě až v Minecraftu,“ popisuje lektor to nejzákladnější, s čím může herní prostředí pomoci: s rozvojem prostorového vnímání.

Mezitím už ale ukazuje lekci na sluneční soustavu, kterou by využili spíš učitelé zeměpisu nebo fyziky. Každý z účastníků si vytvořil vlastní postavičku a všechny společně se teď pohybují ve sdíleném světě, který máme každý na obrazovce před sebou. V tuto chvíli postavičky naskakují do vozíčku a projíždějí mezi planetami. „Jako učitel bych vám teď o nich mohl vyprávět, nebo bych se vás mohl zeptat, jaké prvky tvoří Slunce?“

Lekce na sluneční soustavu

Hra Minecraft má několik verzí, učitelé pracují se speciální Education Edition. Ta obsahuje už hotové lekce na různé předměty. Pro české učitele existuje stránka minecraftedu.cz, kde najdou přípravy na hodiny v češtině. Do Minecraftu se tak mohou odvážit i pedagogové, kteří s ním nemají žádné zkušenosti.

Pojďte za mnou do oka
„Pojďte za mnou všichni sem dovnitř,“ vybízí lektor vzápětí. Učitelé se snaží nasměrovat svou postavičku do průchodů v jakési obří kouli, kvůli autorce tohoto článku musí lektor otvory trochu zvětšit. Když konečně všichni vejdeme dovnitř, zjistíme, že jsme v lidském oku.

„Já si třeba ze školy už nepamatuju, jak funguje oko. Ale když učitel biologie vezme děti do minecraftového oka a tam jim odvypráví celou látku, mají to pak spojené s nějakým zážitkem, a líp si to zapamatují,“ popisuje Miroslav Dvořák. Studenti mohou také sami stavět realistické modely orgánů, aby lépe pochopili, jak fungují. Aby to dokázali, musí si načíst hodně o tom, jak vybraný orgán funguje, ale zkuste hádat – budou si informace zjišťovat raději kvůli písemce, nebo kvůli tomu, že to potřebují do Minecraftu?

Při zpracování tak komplexních úkolů se žáci učí komunikovat a spolupracovat, rozvíjejí svou kreativitu a nové informace si lépe zapamatují. V průzkumu společnosti Microsoft uvedlo 71 procent učitelů matematiky, že se jim výuka s pomocí počítačových her zdá efektivnější.

V dalším minecraftovém prostředí si lze procvičit chemické prvky, nebo třeba vytvořit ledovou bombu. „Z toho budou děti úplně vzrušené, protože v inventáři Minecraftu ledová bomba není, lze si ji pořídit opravdu jen skrze chemii,“ popisuje lektor. Kdo si tento chemický trik osvojí, bude pak při hře schopen zmrazit vodu a dostat se přes ni. A pak bomby zase rozmrazit a způsobit tak záplavy.

Lze si vytvořit i další věci, které děti, jež Minecraft hrají, budou mít rády ve svém „inventáři“ – třeba louče nebo balonky. „Všechno má reálný vědecký základ, nejsou tam žádné blbosti,“ upozorňuje Miroslav Dvořák.

Výskali radostí
Většina učitelů, kteří dnes na kurz dorazili, už mají s Minecraftem nějaké zkušenosti. Lenka Hrubčíková, učitelka informatiky z obchodní akademie v Lysé nad Labem, se ho naučila od svých synů. „Na obchodní akademii máme v osnovách informatiky jen deset hodin programování, zbytek času se děti věnují práci s kancelářskými programy, jako je Word nebo Excel, nebo tvorbě webových stránek… Myslím, že toho kreativního je v osnovách málo, a tak jsem se rozhodla do výuky zařadit Minecraft,“ popisuje, co ji v pátek odpoledne přivedlo do Prahy.

Lenka Hrubčíková se školí, aby mohli její žáci výskat radostí

Důkaz, že moderní technologie rozvíjejí, vidí na svých synech. Oba hráli odmala Minecraft i jiné počítačové hry. „Když jsem byla se starším synem v pedagogicko-psychologické poradně, psycholožka z něj byla úplně vedle, jak má skvělé prostorové vnímání. Je dost možné, že si ho vytrénoval právě na Minecraftu,“ popisuje Lenka Hrubčíková. Starší syn dnes studuje chemii na vysoké škole, mladší si vybral obor programování na průmyslovce.

„Dnešní děti na tom prostě vyrostly,“ doplňuje učitelka informatiky a vypráví, že se jí to potvrdilo hned, když svým žákům oznámila, že bude na programu Minecraft. „Skoro výskali radostí,“ popisuje. Ve třídě prý má půl na půl holky a kluky, ale výskali všichni.

Naočkovat chemikářku
Stejné zkušenosti má i Karel Branda, učitel matematiky a informatiky ze ZŠ Hluboká v Ústí nad Labem. „Kluci i holky jsou v tom nastejno, skoro bych dokonce řekl, že kluci Minecraft s věkem opouštějí a přecházejí na jiné hry, kdežto holky baví pořád.“

I Karel Branda přišel spíš proto, aby své znalosti Minecraftu coby vzdělávacího nástroje posunul dál. Prozatím ho používá třeba v matematice. „Na Minecraftu jsem dětem vysvětloval binární čísla, ale děláme v něm i běžné příklady. Zadám dětem příklady, jejichž výsledky jim řeknou, co a kde mají na minecraftové louce postavit. Pak stačí, když je obejdu a podle staveb hned vidím, kdo počítal správně. A je to samozřejmě baví mnohem víc, než kdyby počítali obyčejné příklady,“ popisuje.

Po dnešním odpoledni má ještě jednu misi: nadchnout pro Minecraft kolegyni chemikářku. „V hodinách se moc pokusů nedělá, aby nedošlo k nějakému průšvihu. V Minecraftu si toho mohou bezpečně vyzkoušet spoustu…“

Žádný strach z chyby
Možná trochu překvapí, že Minecraft Education je platný i mimo technické obory. Lze v něm učit slovní druhy, cizí jazyky, a pomáhá i dyslektikům – mohou si do něj zkopírovat jakýkoli text a Minecraft jim ho zobrazí na takovém pozadí a takovým fontem, které jsou dle výzkumů při potížích se čtením ty nejvíc vhodné.

„Minecraft podporuje badatelský přístup a je skvělým nástrojem pro projektové vyučování, kdy se propojují jednotlivé předměty,“ dodává k tomu Dita Přikrylová z organizace Czechitas, která kurzy pro učitele pořádá. Zúčastnilo se jich zatím asi pět stovek pedagogů.

Rozhovor s Ditou Přikrylovou si můžete přečíst ZDE

Skvělou pomůckou je také to, že si každý žák může v Minecraftu ukládat své portfolium. Učitel si tak práci každého studenta může prohlížet i zpětně. A celá věc má ještě jednu cennou okolnost, jak se shodují odborníci. Když se děti učí pomocí technologií, úplně odpadá strach z chyby, který bývá často příčinou školních neúspěchů nebo pasivity.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

 

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..