Školy ruší výuku psaní rukou. Dnešní generace už to nebude potřebovat

Počítače, tablety a mobily mění způsob, jak píšeme. Ve finských a amerických školách už hodiny psaní na počítači nahradily výuku krasopisu. Blíží se definitivní soumrak pera? A je to dobře?

Psané komunikaci dominuje ťukání na klávesnicích a displejích. Generace našich dětí se učí (nebo to dokonce umějí od narození?) nejdřív to, a pak teprve psaní rukou. Už ani vlastní podpis nemusíme – díky bezkontaktním platebním kartám – vyšvihnout tak často. „Má staré dobré pero a papír ještě vůbec nějaké konkurenční výhody?“ ptají se v článku BBC.

Výuka krasopisu – dnes se mu říká vázané písmo – bývala něco jako přijímací rituál pro prvňáky. Povinná a naprosto klíčová součást školních osnov. S tím je ale konec.

Zbytečné jak švédština
Finsko, které vede mezinárodní žebříčky efektivity vzdělávacího systému, ji zcela bez skrupulí vyměnilo za výuku psaní na počítači loni na podzim. Ve Spojených státech zmizel krasopis z povinných standardů školních osnov v roce 2013. Školy dostaly pokyn, že se mají postarat o to, aby všichni žáci čtvrté třídy „uspokojivě ovládali klávesnici“.

Výuka psaní tiskacích písmen se přesunula do osnov mateřské školky a první třídy, krasopis zmizel úplně. Některé státy se vzbouřily a návrat výuky psaní si vymohly. Například v Arizoně žáčky stále nechávají kroužit na papíře oblouky písmen, ale takových států už je v USA menšina.

Minna Harmanen z Finské národní vzdělávací agentury říká, že odezva na revoluční změnu byla převážně pozitivní a nezaznamenali žádné stížnosti od učitelů, žáků ani rodičů. “Později ve svém pracovním životě budou dnešní studenti vypracovávat naprostou většinu textů na počítači. Naučit se psát rychle je tedy velmi důležité,“ říká.

Finsko je prostě pragmatické. A jak poznamenal jeden z uživatelů na sociální síti: „Psaní rukou je naprosto zbytečné. Možná ne tak zbytečné jako povinná švédština, ale docela se tomu blíží.“

Lepší motorika i paměť
Asociace učitelů finštiny upozorňovala na to, že výuka psaní má vliv na jemnou motoriku i na rozvoj mozku a u dětí, které už se krasopis učit nebudou, by měl být nahrazen ručními pracemi a kreslením.

Zastánci psaní rukou upozorňují na jeho historický a umělecký význam. Tohle je třeba rukou psaný recept od slavného psychiatra Sigmunda Freuda.

Že psaní rukou přináší různé kognitivní výhody, potvrzují i rozličné studie. Studie Washingtonské univerzity například prokázala, že při psaní rukou se zapojují i části mozku, které při ťukání na počítači spí. Další akademické studie naznačují, že stimuluje také vizuální pozornost a dokonce paměť.

Podle článku z roku 2012 v odborném časopise Trendy v neurovědách a vzdělávání pomáhá psaní rukou i ve chvíli, kdy se děti učí písmena a začínají číst. Známé jsou také studie o tom, že studenti, kteří si dělají zápisky na papír, si látku pamatují lépe než ti, kteří si zapisovali do počítače.

Psát jako řídit
Někteří odborníci upozorňují ještě na nepřímé neurologické benefity výuky psaní. Anne Trubek, autorka knihy Historie a nejistá budoucnost psaní rukou, přiznává výuce krasopisu například schopnost potrénovat dítě v dovednosti zvané kognitivní automatismus. Neboli schopnost ve chvíli, kdy něco ovládám, to vykonávat téměř bezmyšlenkovitě a získat tak prostor myslet u toho na něco jiného, nebo dokonce dělat dvě věci zároveň.

Trubek přirovnává psaní rukou k řízení. Jedním dechem však dodává, že psaní na počítači tuto schopnost vykonávat činnosti automaticky trénuje líp než psaní rukou. „Dnešní děti se učí psát bez toho, aniž by koukaly na klávesnici, ve stále nižším věku, a umějí ťukat do klávesnice rychleji, než jsou schopni psát rukou. Což jim dává víc času na volbu slova nebo struktury věty,“ míní autorka.

K tématu napsala mnoho esejů a knih a nevěří, že psaní rukou vymře brzy, „jestli vůbec“. V článku pro New York Times loni uvedla, že díky efektivnějšímu osvojování automatismu se dnešní děti mohou stát mnohem lepšími v komunikaci, i když výukou psaní rukou stráví mnohem méně času než my.

Oháněti se perem netřeba
Někteří ztotožňují úpadek pera s úpadkem civilizace. Pravdou je, že má-li být cílem veřejného vzdělávání připravit studenty na to, aby se stali úspěšnými a zaměstnatelnými dospělými, psaní na počítači je nepoměrně užitečnější než psaní rukou.

Povolání, v nichž se ještě ohánějí perem, bychom už na prstech jedné ruky spočítali. A než dnešní děti nastoupí do svého prvního zaměstnání, bude jich ještě méně.

Ať se nám to líbí, nebo ne.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

16

 
10 Počet vláken diskuze
6 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Jirka
Jirka

Ano účelem dneška je vychovat blbce, kteří nebudou muset umět nic, jen chodit do bezokenních hal makat jak roboti, nebudou se umět ani podepsat. A vydává se to za pokrok, pokrok k čemu? k tomu, že pokud bude někdo chtít ovládnout masy takto vyškolených lidí závislých na elektronice a virtuálním životu, stačí vypnout proud a všichni budou…víte kde, protože bez elektriky se nebudou umět ani dorozumět, natož o něco požádat. Psané písmo rukou jde velmi těžko napodobit a tedy i zfalšovat třeba smlouvu na něco, smlouvu psanou na nějakém elektrickém zařízení ovládaném operačním systémem JDE celkem snadno změnit, na to… Číst vice »

HonzaEM
HonzaEM

My jsme teda ve škole krasopis neměli (v polovině 90. let). Jen jsme se učili klasicky psát v písance.

Horákyně Chytrá
Horákyně Chytrá

Psací písmo je pro současné děti nesmysl, stejně jako pro mě bylo nesmysl učit se patkové písmo a moji rodiče ovládali dokonce švabachové. A nemusíte mít obavy, že ten, kdo umí „jen“ číst tiskací, že by ho v nouzi nedokázal nějak „namalovat“, tedy i něco sepsat. Ruku na srdce, kdy jste naposledy něco psali psacím písmem? I ty formuláře vyžadují hůlkové! A dnes je to beztak samý mail, sms, skyp … a online formulář – ještě že tak, všechny tiskopisy, zvláště ty reklamní by se měly zakázat! Smlouvy doporučuji dámě níže vždy vytisknout, podepsat a nechat ověřit!

Dana
Dana

Tak nevím, pracuji v podstatě jen s PC – ale neustále mám v ruce tužku…a k tomu, že by se děti neměly učit psát: co úplně zrušit školu?? Psát není potřeba máme počítače, matematika máme kalkulačky, dějepis, zeměpis a nějaká ta biologie – na co ?? Vše je na Internetu…a čtení? také zbytečné ..již existuji programy které umí text přečíst. Na to co budou potřebovat by jim tedy stačil 2-3 měsíční kurz…

Anna
Anna

Že se dnes píše skoro vše na počítači – proč ne. Ale tady jde o něco úplně jiného. Výuka vázaného písma cca do 3. třídy napomáhá rozvoji kreativních i dalších částí mozku. Jestli po té přejdete na tiskací nebo rovnou na klávesnici, už se nic neděje. Ale úplně tuto výuku zrušit je špatně. Proto je tolik odpůrců Comenia scriptu.

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková

Ono asi tak: teď ruší, a za čas s pravděpodobností limitně se blížící stovce procent opět zavedou. Pitomostí lidé v dějinách nadělali nespočetně, tohle je jen další v řadě, a většinu z nich se časem podařilo napravit. Bohužel ty rodiny, co spadnou do časového intervalu platností této pitomosti, budou (alespoň ty inteligentnější z nich) nuceny přenést další kus základního vzdělávání svých dětí ze škol domů. Ostatně tak jak to je dnes s cizími jazyky, s matematikou, s dějepisem nebo s tělocvikem: chcete-li, aby vaše dítě skutečně něco v takových oborech umělo, je to prostě na vás a na placeném soukromém… Číst vice »

Káča
Káča

A místo podpisu tři křížky? Je to katastrofa. Minulý týden francouzský ministr zdravotnictví nařídil povinné psaní diktátů na prvním stupni základních škol. Důvodem je úpadek gramotnosti školáků. Vystudovala jsem vysokou školu a psaní rukou bylo nutností. Co jsem si rukou napsala jsem si pamatovala, čtení textů mi moc nepomáhalo. Klidně jsem si skripta opsala.

Iveta
Iveta

Tak z článku:
“ Známo jsou také studie „… ZnámO jsou také studie?
„Dnešní děti se učí psát bez toho, aniž by koukali na klávesnici“ – děti koukalI?

Klávesnice určitě nenaučí lidi soustředit se víc na stavbu věty a na pravopis. Internetové diskuse a internetové „odborné“ články o tom jasně vypovídají.

Mimochodem, neexistuje jenom humanitní vzdělání. Zkoušel někdo porovnávat rychlost zápisu fyzikálních, matematických a chemických vzorců a výpočtů na klávesnici vs rukou? Pravda, to už není krasopis, ale bez té ruky se tam neobjedete.

Joseph Balsamo
Joseph Balsamo

Zločin na dětech,cíleně z nich dělat vypatlance.No oni ostatně vypatlanci jsou nejlíp ovladatelnímJe to návrat do středověku,kdy číst a psát uměla jen šlechta a to ještě ne všichni,a kněžíTahle zhovadilost je jedna z metastáz NWO

Eva
Eva

Zase jeden z pokusů na dětech a že jsem jich už za svůj život zažila. Proč musí někdo pořád objevovat Ameriku. Když potřebuji o něčem psát a jdou mi myšlenky, beru tužku a píšu, s počítačem i když na něm pracuju mi to nejde. U počítače si člověk řekne, však on mi to ukáže, já to opravím a nemusím nad tím přemýšlet. To se potom děti nemusí učit ani gramatiku, protože jim to zase ukáže. A co když se dostanou na místa, kde signál nebude, potom se můžou jít klouzat. Už v první třídě sledovaly učitelky děti při psaní, jak… Číst vice »