Foto: Kateřina Prošková

Aby fyzikáři učili poutavě a co nejvíc dětí rozumělo světu kolem sebe. Proto vznikl Elixír do škol

Fyzika, to je pro mnoho českých dětí možná taková druhá „matematika“ a jeden z nejméně oblíbených předmětů. Často se učí definice zpaměti, počítají příklady dosazováním do vzorečků. „Já sama jsem ve škole moc nechápala, proč se to mám učit. Za celou svou školní docházku jsem neviděla snad jediný pokus,“ říká Petra Prošková, ředitelka projektu Elixír do škol. „Přejeme si, aby dnešní děti zažívaly fyziku jinak, aby skrze prožitek z objevování a zkoumání lépe chápaly svět kolem sebe.“

Proč vůbec vznikl Elixír do škol?
Elixír do škol, jako projekt, vznikl v roce 2013. Cílem bylo podpořit učitele napříč Českou republikou a umožnit jim skrze kolegiální vzdělávání změnit nebo obohatit výuku fyziky na českých školách. Věříme, že heuristická výuková metoda, která je postavená na objevech a pokusech, je smysluplný způsob, jak u žáků podpořit přemýšlení o světě. Umožní dětem vyzkoušet, jak věci fungují a pomůže jim poutavou formou získat lásku k přírodním vědám. Tato metoda je v protikladu k běžné frontální výuce, kdy učitel pouze předává dětem hotová fakta. Je velmi důležité, aby žák měl prostor objevovat, vytvářet hypotézy a hledáním důkazů je podporovat nebo vyvracet. A proto je tu Elixír do škol. Vytváříme prostředí a příležitosti pro učitele, aby se od sebe navzájem učili, jak takové zážitky sobě i dětem umožnit a učit smysluplně.

Jak to konkrétně děláte?
Za posledních 6 let se nám podařilo vytvořit 24 stálých center po celé České republice, kde se vždy jednou měsíčně v odpoledních hodinách na 2-4 hodiny scházejí dobrovolně a zdarma učitelé fyziky (a to třeba i tělocvikáři) ze základních a středních škol z okolí. Každé centrum má na starost vedoucí, což je vždy zkušený učitel. Ten vybírá spolu s účastníky témata a připravuje program založený zejména na experimentech. Všichni vedoucí si zakládají na tom, aby účastníci odcházeli s jasnými a jednoduchými tipy na pokusy, které mohou hned druhý den využít v hodině. S trochou nadsázky se dá říct, že na experimenty, které se v centrech realizují, mnohdy stačí papír, brčka, špejle a plastová lahev.

Fyzikáři se sejdou a vzájemně se inspirují. A samotné je to baví. Archiv Kateřina Lipertová, vedoucí regionálního centra Elixíru v Plzni a učitelka fyziky a matematiky na Církevním gymnáziu tamtéž

To, co je v centrech klíčové, je to, že se účastníci učí také od sebe navzájem, sdílejí spolu nápady a tipy na aktivity, které fungují, diskutují o principech a metodách hodnocení a reflexe výuky. Přirozenou součástí setkání jsou debaty, co nového ve škole, s čím se kdo potýká, co se komu daří … V Elixíru naleznete i tzv. létající centra, kdy vedoucí v reakci na konkrétní poptávku učitelů z jiného regionu za nimi vyjíždějí.

Jací učitelé se do Elixíru zapojují? Není to tak, že do centra zavítají hlavně ti, kteří jsou aktivní a už teď učí fyziku dobře?
V Elixíru nedělíme učitele na dobré a špatné – nehodnotíme. Věříme, že každý učitel dělá svou práci tak, jak jen nejlépe dovede. Někteří po dobu své praxe prostě zakotvili hlavně ve frontální výuce, něco se naučili na pedagogické fakultě, něco odkoukali, když sami chodili do školy a toho se pak ve své výuce často drží. Možná by i rádi změnu udělali, nechali děti, ať si na věci přicházejí samy, ale obávají se, že je toho pak nenaučí dost. Otázkou zůstává, zda ta obava je oprávněná. Účast v Elixíru a také v Heuréce, což je dvouletý program Matematicko-fyzikání fakulty Univerzity Karlovy,  jim může pomoci udělat ten pomyslný první krok, ukáže jim cestu a dá jim příležitost věci zkoušet.

Zjistili jsme, že kantoři si o užitečných programech řeknou mezi sebou a tahle cesta je i ta nejlepší pro reference a dává nováčkům impulz k tomu, do centra přijít. Za loňský rok se tak do Elixíru připojilo 150 nových učitelů. Celkově už některý z programů Elixíru nebo Heuréky navštívila asi tisícovka ze zhruba 4.000 fyzikářů na českých školách. Věříme a vidíme, že se věci dávají pomalu odspodu do pohybu. Změna má naději.

S čím vůbec fyzikáři do center přicházejí, z čeho mají obavy?
Mnozí, kteří k nám přijdou poprvé, si zoufají nad množstvím učiva, které musejí dětem předat. Častým tématem je také počet dětí ve třídě. Mají pocit, že pro objem látky není na nějaké experimenty čas, protože dlouhodobě žijí v mylné představě, že musí probrat všechno. V Elixíru se je snažíme podpořit v tom, že pokusy ve fyzice nejsou „něco navíc“, že to je ta cennější a důležitější část výuky vůbec. Často taky slyšíme, že učitelům chybí čas vyhledávat experimenty a opřít je o kvalitní metodiku, a také že nemají potřebné pomůcky a vybavení. S tím vším jim pomůžou právě setkávání v centrech, stačí přijít a zapojit se. Dokonce jsme zřídili ve všech centrech i půjčovny pomůcek, které si jinak školy nemůžou dovolit. Takže, když si potřebují účastníci půjčit do výuky třeba parní stroj, digitální senzor nebo kameru s termovizí, stačí se domluvit s vedoucím centra. Pořídili jsme zkušebně i 3D tiskárny, na jedné z nich už vedoucí tiskne komponenty pro fyzikální pomůcky.

Jaký mají vaše programy dopad? Dostáváte nějakou zpětnou vazbu?
Zrovna v tomto čase jsme dostali e-mail od jedné účastnice právě seminářů Heuréky, která měla nedávno na několika hodinách návštěvu z České školní inspekce. Vedla hodinu postavenou pro ni tradičně, jak to ona dělá, s experimenty, a opřenou o mnoho aktivizačních metod. Kromě popisu, co a jak v hodině proběhlo, bylo v mailu i hodnocení inspektora. Stálo tam: „V šestce hodina ‚úúúžasná‘ a v osmičce: „takhle metodicky úžasnou hodinu jsem už dlouho neviděl, vlastně za moji praxi je to druhá vyučovací hodina, se kterou jsem maximálně spokojen“.

Takový feedback samozřejmě potěší, na druhou stranu je to i zpráva, že tak časté to zas není a je stále na čem pracovat. Ale stejně důležité jsou pro nás i ohlasy od žáků a studentů. Nedávno se o takovou studentskou „evaluaci“ podělilo několik fyzikářů. Jejich žáci psali například – „Proč jsme měli učebnici, vždyť jsme ji vůbec nepotřebovali; na všechno jsme si přicházeli sami; děkuji, naučila jste mě mít rád fyziku; děkuji, za svou dráhu fyzika vděčím vám nebo studuji matfyz, a začalo to úplně nevinně pár pokusy na gymnáziu.“

A to asi vše dohromady krásně reprezentuje náš cíl. Aby učitele i žáky fyzika ve škole bavila a učili (se) skrze ni rozumět světu kolem sebe.

Jaké máte s Elixírem do škol další plány?
Začali jsme oslovovat i učitele a učitelky z 1. stupňů ZŠ a z mateřských školek. Zjistili jsme, že poptávka a chuť pedagogů v předškolním a mladším školním vzdělávání do toho jít, je obrovská. Otevřeli jsme nový pohled na svět fyziky a musím říct, že tahle cesta je úžasná. Ve školkách a u malých dětí totiž často pracují kantoři a kantorky, já jim říkám v dobrém „hračičkové“, kteří dokážou každý nápad posunout ještě na úplně jinou úroveň a nádherně s ním pracovat a propojit fyzikální pokus s neuvěřitelnou paletou témat.

Takže konkrétně máme v plánu, aby do roku 2023 k nám z každé školy chodil alespoň jeden učitel fyziky. Abychom vše mohli realizovat, začali jsme zapojovat do podpory a Elixíru nové partnery, zřizovatele škol a firmy v regionech. Dále jsme se vrhli na téma digitální gramotnosti a informatického myšlení. IT a přírodní vědy jdou často ruku v ruce ve světě inovací. Otevřeli jsme 3 nová DIGI centra pro učitele nadšené do digitálních technologií a přirozeně podporujeme využívání těchto technologií ve fyzice.

Petra Prošková je od září 2017 ředitelkou projektu Elixír do škol. Před tím více než dvacet let vedla různorodé týmy, učila odborné předměty na střední škole a zaměřovala se na oblast celoživotního vzdělávání. Kromě svého angažmá v Elixíru se věnuje lektorské, konzultační a mentorské činnosti zaměřené na provázení týmů a jednotlivců pracovními změnami. Je spoluautorkou knihy Koučování týmu: jak my to vedeme a majitelkou vzdělávací společnosti GATO Consulting. Je vdaná, má dospělou dceru.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

28

 
3 Počet vláken diskuze
25 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Václav
Václav

A tak se pro zábavu dětí a upoutání jejich pozornosti stává z tříd jeviště xfaktoru, na kterém se z učitelů jednotlivých předmětů stávají kejklíři, kteří se snaží, aby je dětská porota neposlala zpátky domů už v prvním kole…

Pavel
Pavel

Možná by nebylo špatné, kdyby se spolupráce rozšířila i na učitele chemie – v oblasti experimentů se tyto dva předměty mohou velmi dobře doplňovat.

Miroslav
Miroslav

Tak si to tu pročítám a nějak nevím, co s tím. Vzhledem k věkové výjimce učím nekvalifikovaně fyziku v jedné šesté třídě. Už druhým rokem. Kolegyně, která má fyziku aprobovanou, učí zbytek školy a tahle dvouhodinovka už se jí do úvazku opravdu nevešla. Máme odučeno cca stejně, já asi o osm let víc, to je 46 let. Kolegyně je jako fyzikář skvělá, učí dost prakticky i teoreticky, spousta pokusů a laboratorních prací. Je v tom obrovská rutina a zkušenost. Já jsem do fyziky fanda a dělám psí kusy, abych ji dětem přiblížil. Od zapalování lihu na lavicích až po to… Číst vice »