Co dělají učitelé o prázdninách? Učí se učit – třeba matematiku podle Hejného. Reportáž z letní školy


FOTO: smacap_Bright

Jak tráví pedagogové svoje zasloužené letní volno? Samozřejmě, velká část z nich nechce o školách a dětech (možná kromě těch vlastních) na dva měsíce ani slyšet. Pak jsou ale i tací, kteří se rozhodnou věnovat část dovolené své profesi, svému předmětu. Pro ty se po celém Česku pořádají takzvané letní školy. Pojďte se teď na jednu takovou podívat.

Je 1. července, teploty už v 10 ráno atakují rekordy, pražské sídliště Dědina je v tomhle počasí vylidněné. V atriu místní základní školy posedává ve stínu asi padesátka mužů a žen nejrůznějšího věku. Naslouchají instrukcím, které jim udílí tým žen v tričkách s nápisem Nebojme se učit jinak. Právě tu začíná letní škola učitelů matematiky zaměřená na metodu podle profesora Hejného.

Vyberte si dílnu, jakou potřebujete
„Letní školy mají v Česku velkou tradici,“ říká jedna z pořadatelek Eva Bomerová, která právě na Dědině působí jako učitelka. „Učitelé, kteří se chtějí zlepšovat a hledají inspiraci a sdílení, si jistě vyberou bez ohledu na to, jaký předmět učí. My s kolegyněmi na letních školách zaměřených na matematiku metodou Hejného lektorujeme už téměř deset let. V posledních třech letech je náš lektorský tým už samostatně organizuje a každé prázdniny máme i několik turnusů.“

Učitelé mezitím tvoří hada, který se vydává po schodech do patra. V učebnách jsou pro ně připraveny semináře a dílny na nejrůznější témata, z nichž si každý den mohou vybírat. Geometrie pro 2. stupeň, Hodnocení, Autobus, Slovní úlohy, Krokování… Poslední jmenovanou vede hned v pondělí ráno Martina Josefová, učitelka ze ZŠ Ratibořická v Praze. Zatímco se asi desítka učitelek usazuje do lavic, začíná Martina svou prezentaci.

Jen si tak trochu zakrokovat
„Aby děti byly schopné pochopit krokování, musejí mít zkušenosti s tím, že něco pomíjí, a také s rytmem. Ze začátku se tedy učíme, že co krok, to tlesknutí. Schválně, pojďte si to zkusit,“ vybízí Martina publikum a deset párů rukou začne vytleskávat: „Kdo-tu-dří-má-pod-pe-ři-nou-za-spal-Ton-da-vlast-ní-vi-nou…“

Brzy přichází na řadu i krokovadlo, na němž se střídají dvojice učitelek. „Zkusme si krokování s tleskáním,“ vybízí Martina a dodává: „Tleskat může buď ten, co krokuje, nebo zbytek třídy. Aspoň je nějak zaměstnáte.“ Během práce s pracovními listy sdílejí učitelé konkrétní situace ze třídy. Řeší, jak zadávat dětem pokyny, aby byly jednoznačné, nebo jak zabavit děti, které už při nástupu do školy zvládnou sčítat a odčítat.  „Krokování slouží i k tomu, aby se děti naučily hledat různá řešení a dodržovat podmínky. Učí se i používat termíny jako právě tolik, nejméně, nejvýše,“ vysvětluje Martina Josefová výhody matematického prostředí.

Pět kroků dopředu, dva kroky zpátky.

 

Mezi účastnicemi dílny je i Eva Jungwirthová, Martinina kolegyně ze ZŠ Ratibořická. Matematiku zatím učí klasicky. „Vlastně teď kombinuji obě metody. Nejsem si v Hejného matematice ještě úplně jistá, ale děti mě vedou k tomu, že chci hledat nové a zajímavé způsoby, jak učit. Proto jsem taky tady,“ usmívá se drobná blondýnka, která se od září těší na nové prvňáčky a čerpá pro ně inspiraci.

„Ne všichni naši účastníci učí matematiku Hejného metodou. Není to ani podmínkou účasti na letní škole,“ vysvětluje za organizátorky Eva Bomerová. „Vidíme ale, že jsou to většinou lidé, kteří jsou otevření, zapálení a nadšení pro to, aby dětem učivo dokázali zprostředkovat jinak. Máme tu lidi z Moravy, ze severních Čech, z Vysočiny. Někteří už tu jsou třeba počtvrté, což nás samozřejmě těší. Často se děje, že k nám přijede učitel z jedné školy a příští rok s ním přijedou další. Většině z nich navíc účast platí právě jejich škola, i když tu máme i takové, kteří se tu ve svém volnu vzdělávají za vlastní peníze.“

„Ne všichni naši účastníci učí matematiku Hejného metodou. Není to ani podmínkou účasti na letní škole,“ vysvětluje za organizátorky Eva Bomerová.

Kolik jen lidí tím autobusem jelo?
Eva Jungwirthová se po krátké přestávce přesouvá na další dílnu, věnovanou tentokrát matematickému prostředí autobusu a novým typům příkladů, které se objevují v čerstvém vydání učebnic. Devadesátiminutovku vede Jitka Michnová, nadšená matikářka, která se v posledních letech soustředí na přípravu budoucích učitelů v programu Učitel naživo. S pomocí kolíčků a papírového autobusu hned uvádí účastníky dílny do problematiky. Kolik lidí nastoupilo, vystoupilo, kolik jich jelo který úsek cesty? Autobus cestuje po třídě a učitelé vyndávají a přidávají kolíčky.

„Když se někdo ztratí, nedává pozor, spadne mu tužka a uteče mu to, co uděláte?“ ptá se Jitka Michnová a učitelé odpovídají – začneme znovu, nezačneme znovu a pro příště lépe ošetříme pravidla… Debata běží dál a učitelé zapáleně sdílejí své tipy pro práci se třídou. „Prosím vás, musíme se shodnout na tom, co to znamená, že je někdo cestující. Říkám vám, že s dětmi budete zaručeně řešit, jestli je možné, aby někdo během cesty zemřel nebo porodil. Jo, a jakmile řeknete, že máte na mysli platícího cestujícího, hned vám vpálí, že za psa se taky platí,“ zdůrazňuje Jitka Michnová a učitelé se smějí.

Když dostanou pracovní listy, nejprve každý pracuje sám a pak si navzájem kontrolují výsledky. „Tady kolegyně prošla přesně tím, čím si při dobře vedených hodinách procházejí děti. Obhajovala svůj výsledek, ostatní jí oponovali a vysvětlovali, a pak sama přišla na to, kde udělala chybu,“ upozorňuje Jitka Michnová a na závěr semináře sdílí veselou historku: „Jel jednou pan profesor Hejný metrem a vidí malou holčičku, jak si počítá nastupující a vystupující lidi. Udělalo mu to radost, šel za ní a ptá se: Copak to počítáš? A holčička se na něj otráveně podívala: To bys nepochopil!“

„Jel jednou pan profesor Hejný metrem a vidí malou holčičku, jak si počítá nastupující a vystupující lidi. Udělalo mu to radost, šel za ní a ptá se: Copak to počítáš? A holčička se na něj otráveně podívala: To bys nepochopil!“

Není to o jen metodě, ale především o učiteli
Letní škola na Dědině běží až do čtvrtečního odpoledne, v neděli navečer se celý tým na dva týdny přesouvá do krkonošské Rokytnice. Na programu jsou nejen čistě matematické dílny a semináře, ale také obecnější témata, jako je respektující komunikace se žáky, plánování hodiny nebo formativní hodnocení.

„To, co si děti z hodin odnášejí, není jen otázkou metody, ale především učitele a jeho přístupu k výuce a k dětem. Budeme rádi, když u nás načerpají nové nápady, které se pak objeví v jejich hodinách, ať už je vedou jakýmkoliv způsobem,“ dodává Eva Bomerová. „Už 1. července mi tady jeden pan učitel řekl – ať už je září, nemůžu se dočkat, až to s dětmi vyzkouším. Tak pro takovéto chvíle tu letní školu pořádáme.“

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
V.V.
V.V.
31. 7. 2019 12:39

Nemám nic proti metodě učení Hejného, ale sleduji reakce rodičů, těch mladých, kteří zažily ještě klasickou výuku. Já ze své pozice a zkušeností dlouholeté práce, mám takový pocit, že se něco zaspalo v metodice a dílčích úkolech hudební výchovy v mateřských školách a nejen v ní. Všechny složky totiž na sebe navazují a souvisí. Konkretizovaných očekávaných výstupech RVP je konstatováno, čeho by mělo dítě dosáhnou v závěru předškolního věku, ale nikde zde není dáno a popsáno, jakými jednotlivými kroky k tomu dojít. Mám dojem, že se výuka slila v jednotné tři roky, kdy nelze poznat a určit,co už dítě dosáhlo, či ne. Mladé učitelky neznají a nebo málo, psychický a tělesný rozvoj dítěte. To, že by malé děti měly být vedeny od rozeznávání jednoduchého dvoudobého taktu ke složitějšímu rytmu, od rozsahu tercie, rozšiřovat hlasový rozsah dál, tuto rytmizaci spolu s melodizací vést k rozvíjení a rozšiřování dovedností, je konstatováno v jediných pár slovech pohybovat se rytmicky, dodržet rytmus, doprovázet pohyb zpěvem ( např. při pohybových hrách, při chůzi, při rytmických činnostech). Nevím, kde mají učitelky vzít vzor, když nová doba považuje za zastaralé a nemoderní říkadla, které si pamatujeme z našeho mládí. Jednoduché písničky spojované správnou intonací se správným rytmem – “ Jedna dvě, Honza jde, Jedna dvě tři čtyři pět,“ je teď více in, když se děti od malička vrtí v rytmu novodobých písniček v rychlém tempu. Děti rychlý rytmus láká, ale nedovedou jej úplně přesně vyjádřit, natož rytmicky odpočítat. V to je souvislost hudby a matematiky. Všechno se vším souvisí. Od roku 2005 jedou školy podle nového RVP, jestlipak si někdo tohle uvědomil, že jeho obsah je přesně zaměřen na přípravu do základní školy, ale hodně zapomněl, že vývoj dítěte má své fáze a potřebuje jimi projít. Když se tak nestane. něco se zpřetrhá a potom je naděje na výskyt těch dis daleko víc. Protože někde něco chybí. Děti jsou pořád stejné, ale lidé, kteří se chtějí podílet na jejich vývoji, by měli znát veškeré souvislosti. Mám dojem, že je něco vytrženo z kontextu, ale to si možná někdo nechce připustit. A pracně objevujeme něco, co už objeveno dávno bylo. Možná proto, to mládež nebaví, že v daném věku jim nebylo nabídnuto, to správné a něco se přeskočilo, nebo vynechalo. A není tak lehké navázat. Cituji:“ Konkretizované očekávané výstupy rozpracovávají a zpřesňují jednotlivé očekávané výstupy v rámci vzdělávacích oblastí v RVP PV, které jsou popsány v optimální úrovni a které lze považovat pro děti na konci předškolního období za žádoucí. Konkretizované výstupy upřesňují požadavky na jednotlivé očekávané výstupy v podobě činností tak, aby bylo zcela jasné, co by mělo dítě zpravidla na konci předškolního vzdělání dokázat. “ Ale jak začít s dítětem tříletým, či dokonce tendence i dvouletým, známe všechno? Je všechno v osnovách středních pedagogických škol. Já si myslím, že máme ještě co dohánět. Proto je tak velká snaha o diagnostiku, ale jak to všechno skloubit, návod nikdo nedává. Mám takový dojem, že Základní školy mají daleko konkrétněji rozpracováno, co a jak. Nestudovala jsem je dopodrobna, jen jsem do nich nahlížela. Škoda, že se někdo nezamyslel trochu víc a nešel se zeptat do terénu, možná by to dopadlo trochu jinak. Ačkoliv jsme dostaly za úkol po roce 2000 rozpracovávat plány své týdenní práce, ale pořád nevyhovovaly. Asi byly moc konkrétní, ale nikdo neřekl tak co si o tom myslíte. Dostaly jsme to ve třech fázích. První vypracování bylo úplně všeobecné a téměř nic neříkající, po upozornění, došlo na přepracování na třetí doplnění. Pak také doplně pro rodiče, co by mělo jejich dítě v před vstupem do ZŠ umět. Podobalo se to v kostce programu, který byl před rokem 2000 zamítnut. ,. Oblast důležitá pro děti tohoto věku hudební výtvarná byla shrnuta do textu na polovinu stránky v oblasti Kultura, umění. ve třech podbodech. Jak ubohé pro český národ, který má své hudební a výtvarné tradice a nejen ty.

umfa
umfa
31. 7. 2019 16:16
Reply to  V.V.

Hudební výchova byl pro mě ve škole největší stres a jak jsem mohl, vyhnul jsem se jí. Že by to bylo špatnou prací učitelek ve školce?

Markéta M.
Markéta M.
31. 7. 2019 17:51
Reply to  umfa

Umfo, umět číst noty, poznat tón, rytmus a umět zpívat….na známky, koho by to nestresovalo? 🙂

umfa
umfa
31. 7. 2019 19:57
Reply to  Markéta M.

A ještě umět vyjmenovat části Mé vlasti, ve správném pořadí. Taky na známky 🙂

V.V.
V.V.
31. 7. 2019 21:44
Reply to  umfa

Znám takové situace, kdy kluci v naší třídě tuhle hodinu nemuseli. Vždycky říkali, to já nedám. Většinou byly učitelky uznalé a nějak to vykoulely. Vidíte a teď na společných srazech se velice rádi zapojí do společného zpívání a je nás slyšet dost daleko. Každý z nás máme ze školy něco, co nás nebavilo, ono to záleželo na učiteli. Jednoho takového jsme měli na zeměpis a matematiku. Matematiku jsem se snažila a zeměpis mi k srdci v jeho podání nepřirostl. A jak ráda jsem poznávala krásy naší vlasti a nejenom té naší. K první otázce o mateřině, třeba paní učitelku víc bavil tělocvik a nebo i jiné věci. Ono nadchnout děti pro něco, to musí mít člověk v sobě. Jak to tam není, tak není z čeho. A když tak hodnotíte tu hudebku, co takhle alespoň ta matematika. Já jsem měla taky problém a možná je ten problém i v současných školách, naučit se dějepis v nějakých souvislostech. našprtat přesně jsem to neuměla. Každý z nás máme něco, co nás baví a co ne. A jinak, v mateřině je právě ta výhoda, že se neznámkuje, nezkouší, ale učitelka by se měla o to víc snažit, aby děti věci zaujaly. Já jsem se s dětma nenudila a když jsem viděla, že není zájem, přehazovala jsem výhybku na jinou kolej. Je to opravdu v lidech, jestli chtějí něco předat, aby to mělo smysl a těm druhým to něco přineslo. A z tou Mou vlastí, nebojte se, přesto, že ji poslouchám když bývá zahajovací koncert Pražského jara, taky si je někdy spletu, asi by mně Bedřich Smetana nepochválil. Vůbec mi to problém nedělá. Ale jsem ráda, že se mi podařilo v mnoha dětech ten zájem o zpívání a hraní vzbudit, protože jich řada začala navštěvovat Zušku a celkem s úspěchem.

umfa
umfa
31. 7. 2019 22:11
Reply to  V.V.

Zpívání mě opravdu ani trochu nebavilo, ale nejvíc mě štvaly noty. Učitelka (žádná v průběhu let) nechtěla/neuměla pořádně vysvětlit ty tóniny a já jako děcko hloubavé jsem nechápal, proč nota v jedné stupnici znamená jinou frekvenci zvuku než stejná nota v jiné stupnici. A nechápu to doteď a ani jsem si to později nevyhledal, protože jsem (asi kvůli tomu + kvůli učení seznamů skladatelů a jejich děl nazpaměť) hudebku škrtnul jako zcela nezajímavou dovednost.

K té matice – ta mě bavila, ale učitelé na základce opět nebyli příliš radostní z nějakého vysvětlování, že prý jsem na to moc malý nebo že to tak prostě je 🙂 Zvědavost musela počkat až na vš 🙂

V.V.
V.V.
31. 7. 2019 22:48
Reply to  umfa

Takže jste si svou cestu našel. Vidíte a já bych Vám zase tohle mohla závidět. Když jste vystudoval matematiku a věřím, že s úspěchem, jaký je Váš názor na novou metodu Hejného, která se postupně zavádí do škol. Já jsem se s tím setkala, až když jsem ve své práci skončila. Sbírám jenom střípky a zkušenosti rodičů. Já jsem si sama vyzkoušela množiny, které se tenkrát zaváděly v sedmdesátých letech. Ale dlouho to nevydrželo. Pamatuju si, že se osnovy zase upravovaly, asi tak v rozpětí deseti let. Ráda bych znala názor matematika, odborníka.

umfa
umfa
31. 7. 2019 23:31
Reply to  V.V.

Ta Hejného metoda by mě taky zajímala 🙂 Abych pravdu řekl, kvůli ní jsem začal sledovat tenhle web. Hejný píše (volně interpertuji), že děti musí především matematice rozumět, že naučené postupy a vzorečky kterým plně nerozumí jsou úplně zbytečné a mohou se z osnov rovnou vyškrtnout. To je v souladu s mým celoživotním názorem na matematiku (neučím ji, ale živím se oborem kde matematika hraje podstatnou roli). Jenže tady z některých názorů vyplývá, že ta Hejného metoda zase žádný zázrak není a že postupy které mají dětem jednotlivou dílčí problematiku vysvětlit, jsou někdy příliš zdlouhavé a těžkopádné. Výsledek tedy je, že nevím a že by mě samotného zajímalo, jak to vlastně je 🙂

V.V.
V.V.
1. 8. 2019 08:11
Reply to  umfa

Učitelky od nás chodí na začátku roku do prvních tříd podívat se jak se jejich děti adaptovaly a jak se daří nová práce. Já jsem taky tak chodívala. Na začátku posledního školního roku 2018/19 mi bylo umožněno navštívit hodiny v prvních třídách. Práce každé z učitelek byla odlišná a já si udělala obrázek, jak to asi půjde. Metoda Hejného, kterou prezentovala paní učitelka, mi tak trochu v něčem připomínala práci, kterou jsme dělaly v mateřské škole ve vícero formách. Slovně, hrou, na pracovních listech, všemi způsoby tak, aby si pojmy děti měly možnost alespoň trochu zafixovat. Byl to nejen počet, kdy jsme začínaly u nejmladších – 1-2, postupně s věkem číselnou řadu rozšiřovaly výš, takže cílem byl základ číselná řada 1 – 10. Běžně děti zvládaly. Pochopily, ke konci školního roku s technikou přiřazování, jak se počet zvyšuje a snižuje. V závěru školního roku už dokázaly i v desítce sečítat i odčítat pomocí prstů. Já jsem sledovala krokování v první třídě a přišlo mi to dost zdlouhavé i když na druhé straně se rozvíjela další dovednost komunikace mezi žáky. Pro matematiku se mi to zdálo dost zdlouhavé a hravé. Zajímal by mě rozdíl, jak by při počítání reagovaly děti na závěr školního roku ze třídy, kde se učí klasika a kde se učí metoda Hejného. Jenže, řeknou si, tak jak to ostatně bývávalo, učitelky z mateřiny nemají titul, ty tomu nerozumí. Možná bych tu první třídu zvládla bez titulu. Jinak jsme k té matematice na prac listech přidávaly taky rozumovku, jazykovku. Myslím si, že děti byl připraveny celkem dobře, protože učitelky si nestěžovaly. A taky jsme žádné vzorečky a poučky nepoužívaly. A já už teď taky neučím, jen mě to zajímá a ráda bych slyšela samého profesora Hejného a možná by mě dost zajímalo, proč převzal právě metodu svého otce, právě před lety, kdy byl také žákem a teď ji někdo považuje za velikou novinku. Nám taky, když to nešlo hned, nám rodiče říkali, představ si hromádku jablek a teď dávej víc, míň a pokud dítě opravdu nemělo problém, tak to pochopilo. Taky si myslím, že když budou děti touhle metodou počítat, kolik mají zaplatit za 4 rohlíky, tak jim možná zavřou obchod.

umfa
umfa
1. 8. 2019 09:11
Reply to  V.V.

To spočítání ceny rohlíků by jim snad nemělo trvat déle 🙂 Početní dovednosti se dají nacvičit nezávisle na tom, jak k nim v matematice dojdou, jestli na pravidla „přijdou samy“ nebo jsou jim sdělena – tohoto bych se nebál. Tedy jestli to všechno funguje tak, jak si představuju 🙂

V.V.
V.V.
2. 8. 2019 07:25
Reply to  umfa

Já jsem tu matematiku u starších žáků neviděla nemám žádný poznatek, jestli je rozdíl v řešení úkolů klasickým postupem, nebo touto metodou. A hlavně, jestli je nadšení dětí větší, že si na to přišly samy a zájem o matematiku se zvýšil. Pokud ten efekt tato metoda bude mít, tak proč ne, ale zatím jsem měla možnost slyšet více negativních ohlasů od rodičů, jen jeden pozitivní od prarodiče. Mám jen svou čtyřicetiletou zkušenost z práce s dětmi, že jednotlivými kroky podle věku dítěte jsme se k té desítce a orientaci v ní vždycky dostali. Ba naopak, některé děti překvapovaly, že chtěly vědět dál a dostaly se i přes desítku. Měla jsem v roce 2014 takového počtáře, že sčítal a odčítal do 200 a ještě mně z toho zkoušel. Ale to jsou výjimky, ale radost z těchto dětí byla. Určitou roli hrají i geny. Když něco dítě zdědí, má z čeho čerpat, pokud dítě nezdědí nic, bývá to někdy o dost těžší. Bylo to je a bude. Někde musí být základ k učení a to nejenom pro matematiku. Ale ráda bych viděla rozdíly a úspěšnost. Protože metoda, kterou pan profesor Hejný praktikuje je přece jen z jeho dětských let a tak jak zněla jeho slova, klasickou metodou mu to moc nešlo, tak jeho otec vymyslel novou. Ale ji v té době nikdo nepraktikoval. Až jeho syn to zkoušel a došel k tomu až vlastně ve svém starším věku a dal se na podnikání. Koneckonců, děje se to i na poli jazykové výchovy. Profesor Sovák, který se zasloužil ještě ve svém produktivním věku o to, že se spoustě dětí dostalo pomoci v oblasti řeči, začal svou práci v lékařství a více jí praktikoval,než na ni vydělával podnikatelskou činností. Materiály na pomoc Logopedům a logopedickým a asistentkám vznikaly současně s dobou, jejími potřebami. Někdy se mi ale taky zdá, že už tato činnost podléhá spíš komerci, než činnosti samé. Ale to je můj názor a může mi ho někdo vyvrátit.

Lucie Fialová
Lucie Fialová
2. 8. 2019 09:14
Reply to  V.V.
V.V.
V.V.
2. 8. 2019 12:38
Reply to  Lucie Fialová

Já jsem si slova profesora Hejného několikrát přehrávala, studovala jsem i jeho metodiku. Chápu, že někdo může mít jiný pohled na vzdělávání, jiné metody. Ale zrovna tak jak je odsuzovaná současná klasická metoda, že děti tolik nemotivuje, může zas u druhých dětí, které mají jiné předpoklady věci pochopit jinak a třeba rychleji. může tato metoda působit jinak. Co když máte ve třídě žáky, kteří vnímají klasickou metodu lépe a je jich polovina a druhá polovina má zase sklon k metodě prof. Hejného. Nikdy nedáte dohromady ideální třídu dětí tak, aby se vyhovělo všem. Někde v článcích jsem četla u jedné paní učitelky, že prokládá ve svých hodinách obě metody, je to zajímavý přístup a já bych se ráda seznámila s tím, jak se jí tato práce daří, jak reagují děti a jaké jsou podle ní výsledky této výuky.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.