Musí kolona jet vždy rychlostí nejpomalejšího vozidla? Jak zařídit učení, aby každé dítě pracovalo svým tempem

Bojíte se, že slabší děti budou to vaše ve škole zdržovat? Nejste sami. Velká část rodičů si myslí, že takové děti omezují rozvoj těch schopnějších, protože všichni ve třídě musí čekat, až látku pochopí a vstřebá i ten poslední. Co když se ale hodiny zorganizují tak, aby každé dítě pracovalo svým tempem? Tak, jak to dělá paní učitelka Daniela Hrnková v první třídě základní školy v Horce nad Moravou.

Červnový den. Ranní kruh, mluví se o tom, jak se dětem včera dařilo. A mají jeden úkol navíc. Na podložce leží několik čísel vytištěných na bílých kartičkách a děti je mají vztáhnout ke včerejšímu povídání s místním včelařem. Překvapí mě. Docela běžně operují i s velkými čísly.  Třicet až čtyřicet tisíc je počet včel v jednom včelstvu. A když v číslici 180 odhalí váhu včely dělnice, vědí, že se udává v miligramech.  K tomu čtou z dětské encyklopedie, plynule a bez přeřeknutí. Na první třídu toho stíhají docela dost.

V téhle třídě je pětadvacet dětí a hodně se tu dbá na pravidla. Třeba teď paní asistentka Iveta Barošová zjednává ticho. Zvedne ruku a každý, kdo už nemluví, ji zvedne také. A upozorní dítě vedle, aby taky zavřelo pusu. Je to názorné a sugestivní, děti se rychle ztišují, dospělý nemusí nikoho okřikovat a pokyny opakovat.

 

Po ranním kruhu jdou děti pracovat. Každé z nich má seznam úkolů na celý týden. Musí je tedy do pátku zvládnout, ale je na něm, kdy, jak a s kým je splní. Pracuje se soustředěně, na samostatnou práci mají děti hodinu a půl. Je tu ticho, hraje poklidná hudba. Pravidlo je, že když se pustí hudba, přestane se mluvit.

Po celé třídě potkáváte krabičky – učební pomůcky. Každá obsahuje nějakou úlohu, kterou má žák zpracovat. Někdo dělá matiku, někdo češtinu. Je běžné, že děti dělají souběžně různé věci.

Dole na stolku je přilepený seznam úloh. Když dítě úlohu dokončí, udělá křížek u svého jména a může si vzít další. To každému umožňuje pracovat svým tempem. Někteří z prvňáčků tak již pracují na úkolech z druhé třídy.

Ze zadání jedné z úloh je patrné, že většinu času pracuje dítě samo, případně ve dvojici. Pokud potřebuje, požádá učitelku o pomoc nebo kontrolu.

Paní učitelka nebo paní asistentka jsou tu od toho, aby pomohly, když si někdo neví rady. „Když začínáme pracovat s novými pomůckami, bývá to někdy dost fofr, spousta otázek,“ říká paní učitelka Daniela Hrnková.

Někdo pracuje v lavici, někdo na koberci, někdo jde mimo třídu, aby měl větší klid. Zajímavé je, že všechny děti vydržely soustředěně pracovat celou hodinu a půl. Chlapec, který potřebuje nadstandardní péči asistentky, tu dnes nebyl. Ten obvykle pracuje kratší dobu a část hodiny s ní tráví venku.

První ranní blok končí. Děti se sešly znova na koberci a hodnotí, jak se jim práce dařila.  Říká se tomu barometr. Pomocí palce ukazují jako ručička barometru míru toho, jak se jim dařilo na práci soustředit, jak je bavila nebo nakolik látku pochopily. Hodina končí, teď bude půl hodiny přestávka, kdy je možné jít ven do zahrady.

Podobný způsob práce najdete na mnoha jinak velmi různých školách. Tohle byla montessori třída, ale nejde o postup typický pouze pro vzdělávání podle principů montessori. Zavedly ho například i školy, které postupují podle programu Začít spolu.

Způsobů, jak nastavit vyučování, aby se nepotvrdila chmurná předpověď, že kolona vždy pojede tempem nejpomalejšího vozidla, je víc. Princip je jeden: v hodině pracují děti. Učitel jim pomáhá, dává jim zpětnou vazbu a celé to diriguje.

Základní škola v Horce nad Moravou má 430 žáků. V každém ročníku jsou dvě třídy. V prvních pěti ročnících tu mají vždy jednu třídu, která pracuje podle pravidel montessori pedagogiky. Škola prošla v letech 2013–2017 pětiletou podporou v rámci programu Pomáháme školám k úspěchu rodinné nadace Renáty a Petra Kellnerových, s nímž dodnes spolupracuje a slouží jako inspirace pro ostatní školy v okolí.

11

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
2 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Jitka PolanskáKateřinaTomáš FeřtekLeaJitka Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
klara
Host
klara

Dobrý den, ráda bych se zeptala jak se jmenuje metoda, kterou učí paní učitelka a která je popsaná v článku. Díky moc

Jitka
Host
Jitka

citace: Tohle byla montessori třída, …..

Lea
Host
Lea

Takovou, nebo velmi podobnou metodou učí i třídy,které jedou podle programu „Začít spolu.“

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Ano, tohle byla montessori třída, ale s velmi podobnými postupy se můžete setkat i v hodinách vedených například v rámci programu Začít spolu, který je ve školách už poměrně rozšířený.

Kateřina
Host
Kateřina

Mě by zajímalo, co se stane, pokud si dítě svůj týdenní plán ve škole „nestihne“ splnit z jakéhokoli důvodu. Protože ze zkušenosti mého okolí je to tak, že co dítě neudělá ve škole, dostane na víkend na dodělání doma. Přijde mi to krapet nespravedlivé, nejen pro ty děti, ale i pro rodiče, kteří dávají dítě do školy s představou, že se mu tam budou věnovat a povedou ho také ke splnění všech úkolů. V praxi to vypadá tak, že dítě má pět dní relativního volna a zábavy a pak s ním dva dny rodiče dohání, co můžou.. Nemám sebemenší problém… Číst vice »

Tomáš Feřtek
Host
Tomáš Feřtek

Tohle je věc, kterou tyhle školy rozhodně nedělají. Zadat to, „co se nestihlo“, jako domácí úkol, to je častý nešvar, ale tady se s ním nepotkáte. Pokud dítě nestihne, co si mělo rozplánovat na týden, tak s ním učitelka další týden probere, kde byla chyba a jak si to tentokrát naplánovat lépe. Protože ze začátku se docela běžně stává, že děti si ty věci, které se jim dělat nechtějí, plánují až na pátek a pak to nestihnou. Takže jim učitelka radí, aby si to naopak udělaly co nejdříve, v pondělí úterý, a byly víc v klidu. V praxi je ale… Číst vice »

Kateřina
Host
Kateřina

Jak jsem napsala, zkušenost z mého okolí, tzn. škola Montessori, kde avizovali „žádné domácí úkoly“, až to sklouzlo k několika stranám A4 (více než pět) k vypracování přes víkend. Proto bych byla velmi opatrná s Vaším tvrzením „tyto školy“, nejspíš se tak neděje v této konkrétní škole, o které je článek a to je naprosto v pořádku. Jen jsem chtěla poukázat na to, že ne všude je stejný princip a přístup i když se to nazývá stejně. Asi mám zaostalé děti, ale v první třídě vůbec nebyly schopné určit, kolik jim který úkol zabere času a jak to pro ně… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Dobrý učitel je základ, to je jasné. Ale zaae si nemyslím, že všechny metody jsou si rovnocenné. Myslím si, že dobrý učitel velmi brzy zná všechny děti ve své třídě a ví, jak na ně. Tím ale nechci říct, že když se sejde skvělý učitel a dobrá metoda, vše je navždy dokonalé, ani dobrý učitel nemá za sebou jen samé úspěchy. Vždycky se může vyskytnout nějaká výzva. Ve škole i v rodině. A proto je důležité, aby rodiče byli s učiteli v kontaktu, aby se věci řešily rychle.

Lea
Host
Lea

Mezi námi děvčaty,stát se to může.Alespoň tomu našemu se to ze začátku stávalo.Nějakou dobu mu trvalo,než pochopil,že je lepší věnovat se „svým“ ůkolům,než se zajímat o to,co se děje jinde. Po dohodě s učitelkou i s ním/s paní uč. to šlo snadno,s vnukem pomaleji/,se to upravilo.Výhodou je,že s takovými učitelkami je dohoda možná .Zlomilo se to v pololetí,kdy zjistil,že děti,které měly pracovní sešit už hotový celý,dostaly nový.To se fakt „zamyslel“,a pak už to šlo.

Kateřina
Host
Kateřina

Ano, výslovně jsem požádala paní učitelku, ať je důrazná a trvá na splnění zadaného úkolu. To bylo asi přes čáru a nejspíš jsem nezvratně poškodila psychologický vývoj svého syna a jeho přístup ke vzdělávání – podle výrazu paní učitelky :D Z mé zkušenosti to nese ovoce, syn je dostatečně inteligentní na to, aby všude a vším proplouval s co nejmenší námahou, což bych mu i přála, pokud by to nemělo vliv na jeho získané vědomosti a dovednosti :) Už jinde jsem tu psala, že tímto benevolentním přístupem se k němu chovali i ve školce a opravdu to nadělalo víc škody… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Tak teď jste mě rozesmála,naštěstí ten náš ten sešit moc chtěl.