Ondřej Šteffl: O matematice, kozách a petrželi aneb akademici na křížové výpravě proti inovacím ve vzdělávání

Poslanci školského výboru se minulou středu sešli s akademiky z Jednoty českých matematiků a fyziků a po rozpravě rozhodli, že je nutné prozkoumat, jestli takzvaná Hejného matematika dětem neškodí a neměla by se raději zakázat. Pro začátek žádají seriózní výzkum dopadu alternativních a tradičních metod ve výuce matematiky na znalosti a dovednosti českých žáků a studentů.

Jeden by si řekl, že na nějakém výzkumu by nemuselo být nic špatného. Ano, pokud nevíte, kdo se to s poslanci sešel. Profesoři matematiky, metodici a didaktici matematiky, „odborníci“ Cermatu, většina členů Jednoty matematiků a fyziků rozumí výuce matematiky zejména na prvním stupni jako koza petrželi. Naprostá většina z nich NIKDY neviděla dítě třeba ve druhé třídě, kterému nejde sčítání, vůbec nechápou, jaké různé to může mít příčiny a jak je odstranit. O takových věcech nikdy nepřemýšleli. Myslí si, že když dítě řekne, že 8+5 je 12, že nejlepší je na něj zakřičet, že 13, ať se to konečně kouká naučit. Nečetli ani Vygotského, ani Piageta, ale ani Štecha natož Kolčinskou či Víta Hejného. Pokroky v kognitivních vědách nesledují.

Základním principem Hejného matematiky je snaha, aby dítě objevovalo matematiku samo. Učitel tedy nechce po dítěti, aby se naučilo vzorec, poučku, ale vytváří situace vedoucí k tomu, aby na zákonitosti a pravidla matematického světa přišli sami žáci. Tuto metodu v současné době používá zhruba 750 ze 4200 základních škol v České republice.

Studie Dopady vzdělávacích metod na výsledky a sociálně-emoční schopnosti žáků: klasika vs. moderna Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu, projekt Národohospodářského ústavu AV ČR

Nečetli ani knihy od Milana Hejného, kde je mnohé popsáno velmi srozumitelně. Podle všeho dokonce ani nečetli základní informaci o Hejného metodě, nebo četli, ale nepochopili. Nijak se tomu všemu nedivím, jsou to odborní zaslepenci, kteří žijí ve svých parakompaktních prostorech, univerzálních algebrách a funkcionální analýze a vůbec je nezajímá běžné dítě, ale jen to, aby jim na MatFyz přišlo pár skvělých olympioniků. Proto staví překážkové dráhy. To, že spousta dětí vůbec nedoběhne do cíle a mnohé si na nich „zlámou nohy“, je jim jedno. Vůbec nechápou, že většině lidí probíhají v hlavě věci trochu jinak než jim, jejich schopnost empatie se blíží nule (tím jsou ostatně matematici známi). A tyhle „kozy“ znovu a znovu necháváme rozhodovat o „petrželi“.

Ondřej Šteffl je absolventem matematicko-fyzikální fakulty a zakladatelem sítě Scio škol.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

36

 
12 Počet vláken diskuze
24 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lucie Kašparová
Lucie Kašparová

Domnívám se, že oni akademici přednesli požadavky nejen za sebe, ale především za rodiče a učitele, kteří nemají možnost jak a kde se jakýmkoliv způsobem bránit proti zavádění módní metody s perfektně propracovaným PR. Hejného matematika je mnohde zaváděna proti vůli rodičů, nepamatuje na děti, pro které vhodná není, dále na děti ze spádových škol, které se učí pět let matematiku klasickou a pak přijdou do Hejného třídy, nemalé množství učitelů metodu vyučuje z donucení ředitele, bez ztotožnění se s metodou. A na výzkumu není nic špatného, proto tento článek zcela nechápu, když je ze dvou třetin haněním oněch akademiků,… Číst vice »

Jaroslav Hajtmar
Jaroslav Hajtmar

Hejného matematika naštěstí dětem neškodí, protože to vlastně ani žádná matematika není! Až na školách, kde se děti učí Hejného METODU, zavedou dětem taky řádnou matematiku, tak se možná akademici bouřit nebudou! Navíc: Když dítě nebude ovládat matematiku na 1. a 2. stupni, tak se vlastně ani nic nestane, protože 2. stupeň ZŠ se přizpůsobí stupni prvnímu a střední školy zase stupni druhému (nic jiného jim ani nezbude), nehledě na to, že středních škol je tolik, že se stejně všichni ze základek na SŠ dostanou. Průšvih nastane až v okamžiku, když budou chtít absolventi všech nových metod z matematiky maturovat!… Číst vice »

Klára
Klára

vtipné je, že přijímačky na střední od Cermatu mi připadají hodně postavené pro lidi, co prošli Hejným. Je tam dost věcí, kde musíte chápat zákonitost, abyste to dokázali vyřešit, nejsou to normované příklady á la Běloun, jak je znala generace rodičů.

Josef Doxanský
Josef Doxanský

Proti snaze těch, kteří chtějí matematické vzdělání povznést na vyšší úroveň , nelze nic namítat. Ovšem jen tehdy, není-li jejich výplod spíše cestou do pekel. Po roce 1989 začala úroveň nejen matematického vzdělání, ale i „matematického“ myšlení dost prudce klesat.Pokusy pana profesora Hejného tento trend zastavit nejsou takové, aby ho zastavily.Naopak ho prohlubují.

Luboš Motl
Luboš Motl

Pane Šteffle, v první řadě, potkali jsme se na Twitteru a je to náhoda, že jsem se dostal k tomuto Vašemu článku. Nijak Vaše jméno nevyhledávám. ;-) Píšete, že většině lidí probíhají procesy v mozku jinak než matfyzákům. Ano, jistě na tom něco je. Ale to, co už neříkáte, a přitom je to zcela podstatné, je to, že „jinak“ v drtivé většině případů prostě znamená „špatně“, „nepřesně“, „nelogicky“ apod. Je to skoro jako v tom 9minutovém videu na YouTube, vyhledejte „alternative math“ (přidali jsme tam titulky v češtině), kde učitelka měla problém, když kluka ve třídě opravila, že 2 plus… Číst vice »

Petr R.
Petr R.

Celé je to spíš o tom, že je potřeba si ujasnit, co to je matematika na ZŠ. Podle Hejneho je to luštění různých rébusů. „Klasická“ matematika je spíš dril typu násobilka. Takže můj syn (učí se dle Hejneho) ve čtvrté třídě sice umí výplňovat různé rébusy, ale násobilku pořád počítá na prstech. Děti se zkrátka naučí to, co je učitelé budou učit. Nelze ale očekávat, že se pomocí Hejneho naučí lépe násobilku (a naopak).

Silvia Krejzková
Silvia Krejzková

Matematika prof. Hejného je veľmi dobrou metodou, ako priviesť deti k tomu, aby mali matematiku radi s nebáli sa jej. Je veľmi inšpirujúca a veľa krát má presah i do iných predmetov. Syn má na škole túto metodu a ja som priam nadšená! Ten kdo píše, že je len plná rébusou sa mýli. Nie je pravda, že tam nie sú príklady z numerického počítania, násobilky… Ale čo je najdoležitejšie, je to, že učí a motivuje deti myslieť logicky a samostatne. Veď práve to je v matematike najdoležitejšie! Hľadať viac riešení, komunikovať o svojom sposobe s ostanými, prímať názor druhých, chybovať… Číst vice »

Radek Běhavý
Radek Běhavý

Pro začátek žádají seriózní výzkum dopadu alternativních a tradičních metod ve výuce matematiky na znalosti a dovednosti českých žáků a studentů.

No to by mě zajímalo, kdo, jak a jak dlouho takový průzkum bude dělat. Protože si myslím, že jediný seriózní průzkum musí být postaven na seriózním porovnání dost velkého vzorku studentů, u kterých byla aplikována jedna či druhá forma výuka, jejich uplatnění v přírodovědných oborech. Takže to je podle mne běh na dost dlouhou trať…

Jarka
Jarka

Naše učitelka na střední škole (byla podle mě skvělá) na dottaz „Já to nechápu“ odpovídala „to že 1+1=2 chápeš, nebo bereš jako fakt?

Karel
Karel

No, jak čtu Scio škola, proč v Čechách Scio – scion je potomek, ale proč potomková škola, může do ní chodit i nepotomek?, tak dostávám kopřivku. Bludy, bludy a bludy. Dítě řekne 8+5=12 a já zajásám a dám mu odměnu. V sedmi letech jsme chodili nakupovat do mlékárny a museli si spočítat nákup, který pro nás matka připravila. A toto dítě nebude vědět výsledek jednoho součtu. Když nám byl 17, naučili jsme se pár jmen světového filmu a ohromovali děvčata. Ale nic jsme o nich nevěděli. Nejde o jména, a co tam píší, jde o to, je-li to aplikovatelné v… Číst vice »

Dafne
Dafne

O matematice se říká ,že je královnou věd. Mě spíš připadá jako uhoněná pokojská. Jsem desítky let po maturitě a pořád někde něco počítám. Plochy, objemy, procenta, vzdálenosti, měření i píďalkování, ředění, sesypávání, odečítání z grafů…. . Pamatuji začátek osmdesátých let kdy jsme s hrůzou zjistili, že množinové děti na druhém stupni neumějí malou násobilku anebo když předepsaná metoda nutila výklad dělení desetinných čísel způsobem, který pochopily jen ty děti, které rodiče doma naučili starý způsob (nutnost domácích úkolů ). Jsem skeptická k plošně zaváděným novým metodám a příliš nevěřím studiím. Rodič kterému se matematika nehnusí, dítěti klasiku předvede, metoda… Číst vice »

Vít Beran
Vít Beran

Považuji za velmi nešťastné, že H-mat nepokračuje ve spolupráci s Nakladatelstvím Fraus. Díky vizionářství Jiřího Frause se Hejného matematika dostala do učebnic a tím i do škol. Spolupráce a vzájemný respekt H-matu a Nakladatelství Fraus by umožnila se více soustředit na podporu učitelů, na to, aby více porozuměli, jak moc Hejného cesta podporuje vnitřní motivaci dětí pro aktivní školní práci – učení se učit, jak moc rozvíjí matematické myšlení, jak si děti rozvíjí schopnost obhajovat své řešení, argumentovat … Matematika přináší, díky panu profesorovi, ale zejména díky tvořivým a přemýšlivým učitelům dětem radost nejen z matematiky, ale právě díky ní,… Číst vice »