Počátky waldorfské školy: V přítomnosti zakladatele se děti okamžitě stávaly chytřejšími, říkají pamětníci

Do první waldorfské školy založené v roce 1919 v německém Stuttgartu chodily ze čtyř pětin děti dělníků továrny na cigarety Waldorf Astoria. Byla společným počinem dvou přátel, ředitele továrny Emila Molta a zakladatele waldorfského školství Rudolfa Steinera. Jejich záměrem nebylo poskytnout chudým dětem drobty nejzákladnějšího vzdělání a pár praktických dovedností. Škola jim měla dát znalosti a dovednosti srovnatelné s těmi, které se dostávaly vyšším vrstvám. Ba co víc. Cílem nebylo nic menšího než zvrátit materialismus doby a vychovávat celistvé svobodné bytosti. Klíčová byla osobnost učitele.

Po skončení první světové války se velká část Evropy ocitla v bídě a v chaosu, Německo na první místě. Rozpadlo se německé císařství, v německých zemích nastala anarchie, revoluční boje, dělníci obsazovali továrny, vojáci přestali poslouchat své velitelé a brali moc do svých rukou. Skutečně šlo o rozpad starého řádu. Rudolf Steiner se snažil o obnovu společnosti a waldorfskou školu zakládal s tím, že jde o část celistvého projektu celospolečenské reformy.

Svým záměrem se zaobíral již před válkou, ale teprve po ní získal pro projekt akčního spojence, ředitele továrny na cigarety Waldorf Astoria Emila Molta, který chtěl při fabrice otevřít školu pro děti zaměstnanců. A tak školu, kterou společně založili, zaplnily po jejím vzniku v roce 1919 ze čtyř pětin děti továrních dělníků. Zbytek žáků tvořily děti příznivců učení Rudolfa Steinera, kteří se kolem něj shlukovali.

Učitel, který se otevře dítěti
Steiner školu postavil na dvou principech: výuka musí vycházet z pochopení dítěte a jeho přirozenosti a musí být svěřena do rukou excelentním učitelům. Tehdejší zákony mu umožnily vytvořit učitelský sbor z osobností, které si sám vybral na základě jejich lidských a odborných kvalit, bez ohledu na to, zda to byli studovaní pedagogové.

Vztah mezi učitelem a žákem byl pro Steinera posvátným, mluvil dokonce o propojení duší učitele a žáka. Maximálním vyjádřením tohoto propojení je respekt, v tom smyslu, že učitel dítěti nevnucuje svůj obraz o něm samém, nýbrž se v edukaci vůči dítěti zcela otevře.

Děti se okamžitě stávaly lepšími
Když učitel vyučuje, měl by se řídit pouze svým vlastním svědomím, svou vlastní intuici, svými znalostmi. Steiner odmítal, že by ho měl někdo hierarchicky řídit. Ideální škola byla podle něj škola samosprávná, bez ředitele. Od učitelů očekával, že při vstupu do třídy odloží veškeré svoje každodenní problémy a plně se naladí na děti. Sám toho byl schopen mimořádně. Současníci popisují, že děti se v jeho přítomnosti rozzářily, okamažitě se stávaly lepšími,  dosahovaly maxima svého potenciálu.

„Často jsme se styděli, když jsme problémové děti, se kterými jsme nic nedokázali, vedli k doktoru Steinerovi. Sama jsem to prožila, když jsem mu přivedla jednoho chlapce, kterého jsem považovala za hloupého a nenadaného, a s nímž jsem si nevěděla rady. Často jsem přemýšlela o tom, že ten hoch musí do pomocné třídy, i když se mi ho nechtělo dát pryč. Dovedla jsem ho k Rudolfovi Steinerovi a bylo úžasné prožít, co jsem už mohla pozorovat i za jeho přítomnosti ve třídě: děti se v jeho přítomnosti probudily a opravdu byly daleko chytřejší. Když se doktor Steiner na něco zeptal, začaly oči dětí zářit. I hloupé oči tohoto žáka začaly zářit. Díval se radostně a nenuceně na Rudolfa Steinera a na každou otázku, kterou mu Rudolf Steiner da, znal odpověď. Na konci zkoušky se na mě doktor Steiner obrátil a jenom řekl: „Zdá se mi, že je to velmi bdělý hoch.“ S radostí a určitým studem jsem si dítě opět odvedla.“
Caroline von Heydebrand, jedna z učitelek první waldorfské školy, podle vyprávění Petera Seiga v knize Duchovní jádro waldorfské školy.

Z tohoto svého naladění na děti Steiner sám intuitivně čerpal při výběru učební látky a metod výuky. To samozřejmě většina lidí jen tak nedokáže, a proto měli učitelé waldorfské školy neustále pod Steinerovým vedením pracovat na svém osobnostním a duchovním rozvoji.

I když se waldorfské školy již od počátku poměrně konzervativně drží stejného učebního plánu, metody nejsou podstatou tohoto směru. Základem waldorfského vzdělávání je učitel, který má porozumění dětem a jejich vzdělávacím potřebám.

37

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
1 Comment threads
36 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
BrandtnerováEvaPavel KraemerEva KřížováJitka Polanská Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Václav
Host
Václav

Pane Kraemere, jaký je Váš názor na antroposofii a na fakt, že se toto náboženství vyučuje na waldorfských školách?

Víte, nemohl jsem si nevšimnout, že i když se tento web chlubí tím, že je „magazínem o všem podstatném ve vzdělávání“, při prezentaci alternativních škol a metod výuky si počíná velice zaujatě a nedává v článcích prakticky žádný prostor oponentním názorům, čímž podle mě záměrně ovlivňuje směr veřejné diskuze.

Podobné zaujatosti si bohužel začínám všímat i u Vašich článků, což mě mrzí.

Lea
Host
Lea

Nemám pocit,že je tento článek zaujatý.Já jsem třeba nevěděla skoro nic o zakladateli waldorfských škol a z tohoto článku jsem se to dozvěděla.A z Vašeho příspěvku jsem se dozvěděla o antroposofii,o které jsem nevěděla už vůbec nic.Takže i díky Vám, jsem zase o něco vzdělanější.Ale o to nejde.I alternativní směry ve vzdělávání mají právo na existenci, už jen proto,že existují rodiče,kteří je chtějí.A proto je dobře ,že existují,protože rodiče by měli mít právo se rozhodnout,jak své děti chtějí vzdělávat.Jednotné státní vzdělávání není cesta pro každého..

Jitka Polanská
Editor

Ono je na tom zajímavé i to, že mnoho rodičů děti ve waldorfských školách taky o antroposofii ani Steinerovi nic neví, to mimo jiné svědčí o tom, že se školy antroposofií nezabývají. Ale víc k tomu asi řekne Pavel Kraemer, znalec waldorfských škol našich i zahraničních. Poprosím ho o komentář.

Václav
Host
Václav

Královna neplatných implikací promluvila.

Jitka Polanská
Editor

Prosím, dodržujte pravidla diskuze, neprovokujte, nebuďte neuctivý k ostatním diskutujícím, autorům, členům redakce. Diskutujte k tématu. Píšete komentáře nejčasteji ze všech, vyjadřujete se ke kdečemu, ale vesměs kriticky a pochybovačné. Sledujete tím nějaký záměr? Jsem si jistá, že jiným čtenářům neuniklo, že otevíráme o tématech debatu, že nepíšeme černobíle. Vy ale opakovaně a paušálně pořád dokola tento magazín kritizujete. Články, ve kterých byste mohl najít onen jiný pohled, po kterém voláte, přejdete mlčením. To je podle vás kritická diskuze?

Václav
Host
Václav

Upozornil jsem vás na neplatnou implikaci ve vašem příspěvku. To neshledávám ani provokativním, ani neuctivým ani mimo téma.

Pokud vyžadujete speciálně uctivé zacházení, tak laskavě nezapomínejte na to, že jste osoba, která mě začala urážet na osobním emailu poté, co mě urážkama nedokázala o svých bludech přesvědčit zde v diskuzi.

Jitka Polanská
Editor

Prosím, nechte toho. Opakovaně používáte slovo jako bludy, lži atd., čímž snižujete kvalitu diskuze a jdete proti pravidlům. Nedělejte to, jinak budu nucena tyto příspěvky opět mazat. V této debatní zóně se mluví věcně a k věci.

Václav
Host
Václav

Podle vašich vlastních slov porušuji pravidla diskuze i poukázáním na neplatnou implikaci ve vašem příspěvku. Jak toto podle vás poslouží kvalitě diskuzí?

Eva Křížová
Host
Eva Křížová

Pane Václave, zamyslete se nad svým konáním. Dvakrát měřte a jednou řežte. První, který jste si řekl o to aby vaše příspěvky bylymazány, jste byl Vy svou invektivou. Myslím, že žádný z nás nemá tolik vědomostí, aby toho druhého mohl napadat a dělat se chytřejším. Učila jsem se celý život, i dětem jsem dovedla říct, že některé věci neznám a nikdy jsem je za to, že to či ono nevěděly, nebo neuměly, nenapadla, ani neurazila. Inteligentní člověk ví a dává najevo, že toho druhého umí respektovat a přijmou i jeho názor i když s ním nemusí souhlasit. Jsme doufám ještě… Číst vice »

Pavel Kraemer
Host
Pavel Kraemer

Můj komentář k otázkám pana Václava si můžete přečíst výše.

Václav
Host
Václav

Paní Křížová, děkuji za Váš názor. Nechci Vás zatěžovat detaily, mrzí mě už to, že si tento spor vybral další obět v podobě diskuze k tomuto článku. I když to pro Vás jako osobu stojící mimo náš spor zřejmě musí takto připadat, nikdy jsem nikoho nenapadl ani neurazil jenom za to, že něco neví, a paní Polanská není výjimkou. Můj spor s paní Polanskou se netočí kolem toho, kdo z nás dvou má více vědomostí. Navzdory mým opakovaným žádostem, abychom zakopali válečnou sekeru a obrátili list, se tento spor bohužel táhne už dlouhou dobu od chvíle, kdy jsme poprvé vykročili… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Dobrý den, jen tedy upřesňuji, aby bylo jasno čtenářům, že jsem Vám, pane Václave, žádné agresivní a urážlivé emaily neposlala, tak jako žádný můj komentář zde Vás neuráží, pouze Vám oponuje. Poslala jsem Vám jeden email, to je pravda, a to poté, co jste u jiného článku a pak opakovaně na jakýkoli můj komentář, který ani nebyl určen Vám, reagoval shazováním a zesměšňováním čehokoli, co jsem napsala, a nebylo prakticky možné dál diskutovat ani vás nešlo od toho odradit. V té chvíli ve snaze s Vámi promluvit v soukromí jsem Vám napsala a snažila se Vás přemluvit, abyste na stránkách… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Pane Václave, nejsem žádná oběť. Jen svobodně vyjadruřuji svůj názor, že s něčím nesouhlasím. A vidíte, jde to i slušně. Paní Polanská Vám to v příspěvku pode mnou dokazuje. Umět přijmou slušně vyjádřené názory druhých je někdy u někoho dost těžké . Když to ale dokáže, je zase o krůček dál. Zkuste to.

Eva
Host
Eva

Mám ještě jednu osobní zkušenost, pokud člověk má takový problém, je nejlíp se sejít osobně, podívat se jeden druhému do očí a jestli najdete odvahu vzájemně problém vyřešit, je to dobré. Papír snese všechno a anonymita ještě víc.

Václav
Host
Václav

Já mám jiné zkušenosti. Mezi nimi tu, že s lidmi, kteří o mír nestojí, nemá cenu scházet se osobně. A já už v minulosti nabídl mírové řešení tolikrát a vedlo to jen k tomu, že se paní Polanská považovala za vítězku a chovala se ještě hůř. Nechci vést války, ani si v sobě jako někdo nést vzpomínku na to, kdy kde kdo a jak mě poprvé urazil, ale pokud chce paní Polanská mír, musí tentokrát udělat první krok ona. A ne někde mezi čtyřma očima, nebo v soukromí na mailu, ale tady.

Václav
Host
Václav

Paní Křížová, právě jste prohlásila, že osoba, která ostatním nadává, že jsou v rauši, a pak si stěžuje, že ji někdo na oplátku nazval krávou, je slušná.

Až bude paní Polanská doopravdy jednat slušně, rád jí to natisíckrát oplatím. Zatím vidím jen to, že pravidla, o kterých tu neustále mluví, platí jen pro někoho, a ze všech nejméně pro ni.

P.S.: tou obětí jste nebyla myšlena Vy ;-)

Václav
Host
Václav

Paní Polanská, můžete mi vysvětlit své tvrzení, že waldorfské školy se antroposofií nezabývají? Na stránkách Asociace waldorfských škol České republiky se totiž doslova píše toto:

„Waldorfská pedagogika vychází z anthroposofické antropologie Rudolfa Steinera (1861-1925)…“

Očividně nevíte zhola nic ani o tomto tématu. Zkuste se aspoň příště vyjadřovat méně agresivně.

Jitka Polanská
Editor

To, že se vychází z principů daných zakladatelem, neznamená, že se ve školách učí antroposofie jako náboženství, jak jste řekl. Jako doklad pro to jsem uvedla, že antroposofický základ může dokonce mnohým rodičům unikat. Opakuji, přestaňte být osobní.

Václav
Host
Václav

Řekla jste doslova a velice jasně, že se waldorfské školy antroposofií nezabývají, což se s tvrzením, že z ní vycházejí, zcela očividně a jednoznačně vylučuje.

Oplatím vám stejnou mincí, jako vy mě – správná reakce by byla, kdybyste uznala, že nemáte pravdu. :)

Václav
Host
Václav

Příspěvek porušuje pravidla debatní zóny a byl redakcí smazán.

Václav
Host
Václav

Příspěvek porušil pravidla debatní zóny, obsahoval výhrůžky, a byl redakcí smazán.

Václav
Host
Václav

Příspěvek porušil pravidla debatní zóny a byl redakcí smazán.

Václav
Host
Václav

Příspěvek porušil pravidla debatní zóny a byl redakcí smazán.
Další podobné příspěvky bude redakce rovnou odstraňovat ze stránek. Je třeba udržet respekt k pravidlům debatní zóny a nevnášet do diskuze hrubý osobní tón. >

Václav
Host
Václav

Hrubý osobní tón? A jakápak je podle vás správná reakce na to, když mě tu křivě obviníte z vyhrožování a pak mažete všechny příspěvky, ve kterých se proti tomu ohrazuji?

Jitka Polanská
Editor

Vaše slova Nenechám vás zapomenout na to, co jste provedla, a předstírat, že se to nikdy nestalo považuji za vyhrožování, Vaše smazané příspěvky obsahují výrazy jako „sprostě lžete“ apod. a porušují hned několik pravidel diskuze. Pokud mi chcete něco sdělit, máte možnost to udělat slušně a jinou cestou. Sem to nepatří. Je třeba zachovat úroveň debatní zóny. Víckrát to opravdu nemohu opakovat.

Václav
Host
Václav

Ten pocit nemáte právě proto, že jste nebyla dostatečně informovaná. A ano, i alternativní směry mají právo na existenci, však já jim ji ani neberu. Ale stejně, jako ty mainstreamové, ani ty alternativní nejsou úplně dokonalé a já bych jenom byl rád, kdyby se psalo méně glorifikujících a více skutečně informativních článků.

Lea
Host
Lea

A Vy jste dostatačně informován? Kolik waldorfských škol jste navštívil osobně a byl při vyučování?Já myslím,že podstatná je věta na konci článku.Základem waldorfského školství je učitel,který má porozumění dětem a jejich vzdělávacím potřebám.A to je věc,bez které se nehneme ani o krok dál ani v ve státních základních školách.

Václav
Host
Václav

S panem Kraemerem jsem chtěl diskutovat právě proto, že mi jeho znalosti mohly rozšířit mé vlastní obzory. Vím ale dost na to, abych věděl, že ve zdejších článcích se o waldorfu zdaleka neříká všechno.

Jinak bez výhrad souhlasím s Vaším názorem, že porozumění učitelů dětem je důležité. Pro mě osobně je ale stejně tak důležitá otázka, zda na škole probíhá náboženská výuka a výchova, i když se navenek tváří jako sekulární.

Lea
Host
Lea

No já nevím ,pane Václave,ta otázka by proVás snad mohla být osobně důležitá,kdybyste třeba sám uvažoval o tom,dát na takovou školu své dítě.Těch škol navíc není nijak moc-v r.2018 je to asi 19 základních škol.Navíc si myslím,že to třeba bude tak,jako např. na některých církevních školách.Tam chodí i děti rodičů,kteří nejsou věřící a nikomu to nepřekáží,ani rodičům,ani dětem,ani těm školám.

Václav
Host
Václav

Pro mě je tato otázka důležitá, i když svoje děti zrovna nikam neumisťuju. Podle mě totiž náboženství do škol nepatří, stejně jako třeba politika. Škola má vyučovat praktické věci a vědecké poznatky. Pokud někdo chce svou dávku ideologie, ať už náboženské, či politické, může jít s dětmi do kostela nebo na politický mítink. Církevní školy bych s waldorfem v tomto duchu nesrovnával. Ty si aspoň na nic nehrají.

Pavel Kraemer
Host
Pavel Kraemer

Václave, nejdřív se omlouvám, že jsem nezareagoval dříve. Vidím, že už se mezitím rozproudila bouřlivá diskuze … Nejdříve k mé „zaujatosti“ – sám bych si stejně jako Vy přál, aby šíře prezentovaných škol, metod a názorů byla co nejširší. Snaha o vyvážený výběr je záležitostí redakce. Co se mne osobně týče, píšu většinou o tom, s čím mám osobní zkušenosti. A ty jsou bohužel, do jisté míry omezené a jednostranné. S tím nic nenadělám . . . Ve waldorfských školách jsem učil dlouho, mnoho dalších jsem navštívil, takže situaci v nich znám, myslím, dost dobře. Znám dobře i teorii, tj.… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Pane Kraemere, děkuji, že jste si udělal čas a omlouvám se za to, čeho jste tu byl svědkem. Také děkuji za bližší vysvětlení té antroposofie. Že před jejím vyučováním sám pan Steiner varoval, jsem netušil a dost mě to překvapuje. Trochu jako Jean-Jacques Rousseau. Jsou Vám známy steinerovy důvody k takovému rozhodnutí? Vycházíte z nějakých monografií, se kterými bych se mohl seznámit? Antroposofie jistě postrádá některé důležité charakteristiky definující náboženství, ať už formální, nebo praktické. Pokud ale vím, Steiner sám popisoval antroposofii jako vědecké poznání duchovního světa. To, spolu s mnoha myšlenkami antroposofie, které často překračují hranice metafyziky a mysticismu,… Číst vice »

Brandtnerová
Host
Brandtnerová

Waldorfská pedagogika vychází z antroposofie. Waldorfské školy jsou nejznámější aplikací této Steinerovy nauky. O těchto školách se hovoří jako o antroposofických školách, jejich pedagogika i organizace jsou na této nauce založeny. Ta se tedy na školách nevyučuje jako předmět, ale je celým vzdělávacím procesem prostoupena. Běžné vzdělání pedagogů musí být doplněno o speciální waldorfské studium. U pedagoga je nutné, aby přijímal antroposofický pohled na člověka a na svět. Antroposofie se sama považuje za mystické či ezoterní křesťanství. Je založena na antropocentrickém principu. To znamená, že vesmír byl údajně stvořen za účelem stvoření a vývoje člověka. Ostatní formy života jsou považovány za… Číst vice »

Pavel Kraemer
Host
Pavel Kraemer

Děkuji za Vaši odpověď. Co se týče monografií – existuje jich celá řada, ale ne v češtině. Nicméně bych alespoň doporučil přečíst si vlastní životopis Rudolfa Steinera, který byl přeložen. Pro mne osobně byl jeho životopis důvodem, proč jsem ho začal brát vážně. Jeho první větší knihou je Filosofie svobody, která obsahuje jeho filosofická východiska.

Václav
Host
Václav

Já se snažím životopisům vyhýbat, protože je obecně většinou píší lidé, kteří mají osobní zájem na tom, aby vyzněl co nejlépe, nebo naopak co nejhůře. Jen málokterý životopis je skutečně zdrojem hodnověrně vyvážených informací a u osoby, kolem které jsou takové kontroverze jako u pana Steinera, to bude jistě platit dvojnásob. S Filosofií svobody se ale budu asi muset blíže seznámit. Děkuji za tip.

Jen je škoda, že jste odpověděl na tak málo mých otázek a domněnek. Alespoň o některých bych s Vámi rád podebatoval více.

Pavel Kraemer
Host
Pavel Kraemer

Chápu vaši nedůvěru k životopisům. Nicméně konkrétně u Steinera byl jeho život velmi podrobně zdokumentován, někdy týden po týdnu. Proto pokud by nějaký životopisec nebo on sám psal věci odporující faktům, velmi rychle by se na to přišlo. To že na pocitově-hodnotící rovině jsou životopisy často silně tendenční, mi osobně vůbec nevadí, zajímají mne fakta a ideologii píšícího si snadno odfiltruji.

Pokud byste měl zájem o debatu která jde více do hloubky, bylo by asi nutné se někdy v budoucnu sejít osobně.

Václav
Host
Václav

Životopis nemusí obsahovat nepravdy, aby podával nepravdivý manipulativní obraz o člověku. Celé je to o tom, jaká fakta si autor vybírá a jak s nimi pracuje, a ne o tom, že snad přidává vlastní názory. Je to trochu podobná situace, jako když se na tomto webu objevují PR články na různé montessori, waldorfské, hejného a jiné metody. Jejich autoři si záměrně vybírají fakta, která podporují myšlenky těchto směrů, ať už ze životopisů, osobních zkušeností, reportáží apod. Ze žádného článku se nedozvíte, že tyto směry mají například i svou kritiku, ani na čem je tato kritika založena. A pokud se sem… Číst vice »