Hujerovi by se na tripartitní schůzku určitě nevešli všichni. (Záběr z filmu Marečku, podejte mi pero)

Třídní schůzky: Dříve se rodiče mačkali v lavicích a dostávali zprávu o dítěti před ostatními. A dnes?

Tripartita znamená trojstranné jednání, setkání tří stran. Ve školním prostředí je to nový typ třídních schůzek, u kterých je přítomné i dítě, a nejen přítomné, je tím nejaktivnějším účastníkem. České školy se pomalu loučí s klasikou, při které paní učitelka probírá – nebo propírá – dítě po dítěti před celou třídou zaražených rodičů směstnaných do dětských lavic. Tripartita probíhá diskrétně. Tento formát setkávání s rodiči není již v Česku neobvyklý.

Na konci čtvrtletí rodiče opět zamířili do škol, aby zjistili, jak se jejich dětem dařilo. Vedle tradičního pojetí třídních schůzek, kdy se všichni rodiče sejdou s učitelem ve třídě, získávají oblibu individuální konzultace za přítomnosti samotných žáků, takzvané tripartitní schůzky učitele, rodiče a dítěte, o které tu kráčí. Jsou náročné pro všechny zúčastněné, ale mají i dost výhod. Učitelé si tento model i přes časovou náročnost dost pochvalují, rodiče ale mohou být zprvu rozpačití. A děti také.

Co zneklidňuje rodiče
Pro některé rodiče je težké mluvit s učitelem o dítěti za jeho přítomnosti. A výsledný pocit pak je, že se nedozvěděli, co chtěli. “Pořád vlastně nevím, jak na tom moje dítě je,” popisovala svůj dojem maminka prvňačky, která odcházela ze své první podobné schůzky. Nejistota může pak být umocněna na školách, kde místo známek používají slovní hodnocení.

Rodič, který vyrostl ve škole, kde se hodnocení odehrávalo na škále jedna až pět a tím bylo vše vyřízeno, se najednou musí naučit orientovat ve více artikulovaných informacích. A přijmout princip, že hodnocení dítěte se nevede srovnáváním se spolužáky. Jde o jeho individuální pokrok. Pozornost se zaměřuje na silné stránky a slabiny konkrétního dítěte. Tento formát dává mimo jiné prostor pro pochvalu u všech dětí, i těch nejslabších, a naopak umožňuje klást výzvy i před ty nejšikovnější.

Mluví dítě
“Jak na tom dítě je”, se rodič na tripartitní schůzce dozvídá od samotného dítěte. Je na něm, aby rodičům prezentovalo a zhodnotilo svou práci. Učitel pak jeho sebehodnocení reflektuje, proto je přítomný. Často jdou děti na schůzky s vlastním portfoliem nebo vyplněným sebehodnotícím formulářem, které slouží jako podklad pro setkání. Ideálně by výsledkem schůzky měly být konkrétní splnitelné kroky vedoucí k dalšímu rozvoji žáka.

Pro děti je to výzva a zkušenost, kterou jistě v životě uplatní. I když zdaleka ne každému z nich je příjemné, když se pozornost upírá čistě na něj a má mluvit o své práci a pocitech, o věcech, které se nedaří, nebo se naopak třeba pochválit.

Některé děti jsou rády, že se o nich nemluví bez nich, jiné by si přály, aby u toho být nemusely. Ale výhoda schůzek rodič-žák-učitel je právě v tom, že redukuje informační šumy, které mohou vést k dohadům. Pokud dojde k rozporům, lze je okamžitě vysvětlit, na problémy lze hledat řešení, nedochází k osočování, pomluvám a podobně. Rodič nemusí volit, zda věřit líčení svého dítěte, nebo učitele.

Další výhoda je vzdělávací
Děti za sebe a svůj prospěch přebírají zodpovědnost a společně učiněné dohody pak snáze plní. Nemusí se bát, co se rodič ve škole dozví a co na něj s učitelem vymyslí. Důležité ale je, aby se všichni zúčastnění dobře připravili a společně strávený čas nepromarnili.

Zkušenost ze zahraničí říká, že tam, kde tripartitní schůzky zavedli, to výrazně zvedlo ochotu rodičů se třídních schůzek účastnit, a do školy začali přicházet i rodiče slabších žáků, kteří se jinak konzultacím spíše vyhýbají.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

26

 
9 Počet vláken diskuze
17 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Petr
Petr

Čim je tohle přínosné…..

Michaela
Michaela

Jsem matka dvojčat (kluci ve 3.třídě). Naše třídní schůzky probíhají podobně, jako probihali před třiceti lety a jsem úplně spokojená. Během roku jsem v kontaktu s učitelkou osobně i přes internet. Svoje děti znám a presne vím jak se chovají a učí. Drobnosti si s pani ucitelkou ujasnime, je-li potreba. A klidně před ostatními rodiči. A deti u toho vubec nepotrebuji. Jediný, kdo může mít problém s „obecenstvem“ jsou rodiče dětí s problémy s chováním nebo s učením a to je potřeba řešit individuálně a asi trochu častěji nebo jindy než na třídních schůzkách. Děti u ničeho nemusí být. Pouze… Číst vice »

Markéta M.
Markéta M.

Třídní schůzky jsou už tak časově náročné. Nejdřív proběhne všeobecná informativní část a poté ti z rodičů, kteří mají soukromé dotazy čekají a čekají a čekají až na ně přijde řada. A rodiče dětí se kterými bysi paní učitelky potřebovaly skutečně promluvit na nějaké třídní schůzky stejně kašlou.
Pokud jde o rozhovor ve třech, tak jedině při závažném obvinění.

Pavel Kříž
Pavel Kříž

Safra – jsem učitel na střední škole, pět let v důchodu, také otec dvou dětí (možná shodou náhod zcela neproblémových). Čím dál víc docházím k přesvědčení, že jsem do toho důchodu odešel právě včas. Ale objektivně – souhlasím s názorem, že na třídní schůzky stejně většinou přijdou jen rodiče bezproblémových žáků. S rodči problémových se téměř nelze setkat – a když ano, tak už je to spíše v opravdu krizové situaci, rozhodně ne na třídní chůzce.

Kozmix
Kozmix

Dnes? Na třídní schůzky nechodím. Dozvěděl jsem se vždy jen co a kdy platit. Vydržel jsem 5 schůzek a vzdal to. O učivu, dítěti a tak vůbec ani zmínka. Když je třeba platit, oni to napíší a ohledně prospěchu se setkávám individuálně po domluvě s učiteli.

Zdenda
Zdenda

Na tohle mám ty nejhorší vzpomínky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Když jsem chodil na základní školu byla doba komunismu a to co do nás cpali no hrůza. Byl jsem takový upovídaný. Měl jsem rád legraci a samozřejmě žádnou vulgaritu a mé známky známky dvojky a trojky . Na rodičák ke mě vždy chodil táta, protože máma na to neměla psychicky. Byl jsem neuvěřitelně pomlouván tou MRCHOU TŘÍDNÍ, komunistickým přirovnáním a totálně zesměšňován. Třídní stále hovořila jen o mě a jak je možné že mě neumí vychovat. Samé lži a lži . Nikdy jsem nekouřil ani nepil alkohol a nemluvil sprostě. Prostě jsem nechápal tuto… Číst vice »

Alena
Alena

Tento způsob komunikace jsem zažila teď se synem na střední škole a přijde mi to jako efektivní způsob – právě na střední škole. Člověk už nedělá s dítětem úkoly, není tolik vtažen do jeho školního světa (aspoň já říkám Učíš se pro sebe, ne pro moje modré oči, kdyžtak budeš zametat ulice nebo roznášet kafe ty a ne já), takže na takové tripartitě odhalí a vyřeší víc problémů, než by čekal. Ale na základce z toho bude spíš zmatek, rodič bude mít guláš a dítě možná taky. On ten pětistupňový hodnotící systém má důvod – přehlednost.

luanna
luanna

celkem trapná záležitost, když je dítě málomluvné a celou dobu místo komunikace, sleduje kdo te tří stran má lépe vyčištěné boty …