Vliv Hejného metody? Pěstuje u dětí samostatnost, kritické myšlení a úctu k pravdě. Nenechají se snadno zmanipulovat, říká učitelka

Sandra Holáková je učitelka matematiky. Matematiky podle Hejného. Ale kromě počítání jí jde i o to, aby se z dětí staly nekonfliktní, ale samostatné bytosti, které mají úctu k pravdě a nenechají se snadno opít rohlíkem. „Přínos metody vidím bezesporu i v osobnostně-sociálním rozvoji každého dítěte. Tím spíš, že vím, že některé děti jsou na tom matematicky dobře, ale jejich sociální vývoj není na stejné úrovni jako vývoj kognitivní,“ říká.

Jedna z výtek vůči Hejného metodě bývá: Není z toho zmatek, když každé dítě říká, co ho napadne, a učitel neřekne, co je správně, a co ne?
Zmatek to může způsobovat u dětí, které si ještě nevěří. Proto je důležité vytvořit ve třídě bezpečné prostředí, ve kterém se děti nebojí klást otázky a vyjadřovat svoje myšlenky. Děti, které jsou ve svém myšlení autonomní, nemají potřebu slyšet od učitele „toto je správný výsledek“. Proto i já se jim místo vynášení soudů snažím pokládat otázky. Těmi děti povzbuzuji k přemýšlení. Oni do sebe tento způsob vstřebávají a ve vyšších ročnících dosahují ideálního stavu, že již nepotřebují učitelku, která se ptá, ale samy kladou otázky a dávají si zpětnou vazbu.

Další námitkou bývá, že výuka matematiky je ve skutečnosti upozaděna na úkor řešení vztahů a socializace…
Mám jistotu v tom, že s úlohami, které řešíme a jak je řešíme, má každý z žáků dost prostoru přemýšlet a rozvíjet se dál. Mým cílem je rozvíjet u dětí kvalitu myšlení, kterou prokazují hloubkou svých argumentů v diskusi. Ten objev, který provedla Esterka (popsali jsme v reportáži), byl na úrovni druhostupňových žáků. Kvalitou myšlení jsme s těmito čtvrťáky opravdu na úrovni páté, u některých možná i šesté třídy. Ale přínos metody vidím bezesporu i v osobnostně-sociálním rozvoji každého dítěte. Tím spíš, že vím, že některé děti jsou na tom matematicky dobře, ale jejich sociální vývoj není na stejné úrovni jako vývoj kognitivní. Jeden z Einsteinových citátů zní: „Ze školy by měl vycházet mladý člověk jako harmonická osobnost, nikoliv jako specialista.“ Já s ním naprosto souhlasím, proto si myslím, že nejde o to vychovat matematické specialisty, ale svobodné tvůrčí individuality. A ještě jednu jeho myšlenku mám oblíbenou: „Zdravá společnost je závislá jak na samostatnosti členů, kteří ji tvoří, tak na jejich sociálním cítění a sepětí.“

Jaké další benefity metody Hejného kromě rozvoje matematického myšlení byste tedy vyzdvihla?
Děti se učí kriticky myslet, kultivovaně sdělovat svůj názor a dovolí si souhlasit nebo nesouhlasit s názorem druhého člověka. Jednoduše učí se to, co potřebují, aby se z nich nestal snadno manipulovatelný člověk, který jen poslouchá příkazy jiných. Když se dítě setkává ve výuce s možností volby – například náročnosti úlohy v gradovaných testech – učí se odpovědnosti za své poznání, vzdělání i výsledky.

Reportáž z hodin Hejného matematiky se Sandrou Holákovou čtěte zde

Třídu učíte druhým rokem, převzala jste je, když byli ve třetí. Vidíte nějaký posun i v sociálních dovednostech?
Když jsem přišla, věnovala jsem hodně úsilí budování autonomie žáků a posilování sociálních vazeb ve třídě. Občas se ve třídě vyskytly i manipulativní situace, kdy byli schopni být jako stádo ovcí a jít dělat to, co řekne jeden člověk. Takové situace by mohly v budoucnu směřovat k šikaně. U některých jedinců je skok obrovský, u někoho jsou to zatím krůčky, ale posun vnímám u každého z nich.

Jaká byla hodina, kterou jsem měla možnost zažít, oproti jiným?
Tématem byly zlomky. Řešili jsme je nejdřív ve formě slovní úlohy, kde děti pracovaly s čísly, neměly problém zapsat jednu dvanáctinu, grafické řešení do koláče, aritmetické počítání. Zkoušejí si různé způsoby, jak přijít na výsledek. Navazovalo na to prostředí geometrické, kde se dál potkávají s tématem, propojuje se z více stránek. Ten poznatek, který si z hodiny odnáší, není jeden konkrétní vzoreček, ale schéma, které se jim bude hodit pro další práci. Měla jsem dobrý pocit z toho, že jsem viděla, že se zapojovali víceméně všichni. Líbil se mi Esterčin objev a to, že ti, kteří mají odpracováno, ho přijali a příště na něm budou moci stavět. Když hodina probíhá tak, že učitel vše vysvětluje, může se stát, že vědomí žáků není na přijetí poznatku připravené. V Hejného metodě jsou úlohy koncipovány tak, že jdeme jakoby ve spirále, vracíme se k nim, takže všichni mají šanci si na to taky přijít. Čím víc dětí nový poznatek přijalo, tím častěji se bude objevovat při řešení ve skupině nebo při prezentaci, až si ho osvojí všichni a začnou ho používat.

Abychom došli k výsledku, musíme umět překonat konflikty.

Většinu hodiny se pracovalo v týmech… proč je to podle vás dobré?
Nechat děti spolupracovat je samozřejmě riskantní – hrozí konflikt, nedorozumění. Ale v tom je to právě cenné, protože aby došli k výsledku, musí konflikty překonat. Matematika je vlastně skvělé tréninkové pole pro sociální vztahy. Když mají dva lidé různý názor, často převáží názor toho, kdo ho umí hlasitěji prosadit. V matematice uspěje ten, kdo objeví matematickou pravdu a dokáže logicky argumentovat. Často pak ve třídě slyším: „Máš pravdu. Teď vidím, že jsem udělal chybu“ nebo „Chápu, teď souhlasím.“

Učíte sedmým rokem, od začátku jste učila takhle?
Hned od začátku jsem se snažila jít v konstruktivistickém směru, tedy nechat děti, ať na věci samy přichází, ale i mně trvalo, než jsem odhodila svoji autoritativnost. Když se dostanu do úzkých nebo do nové situace, taky mi tam naskočí direktivní přístup. Ale je to o tom si říct: stop – jak to můžu udělat jinak? Když budu dětem dávat instrukce, co mají dělat, jak se naučí zodpovědnosti?

Sandra Holáková vystudovala učitelství pro 1.stupeň na Pedagogické fakultě v Praze, pak pokračovala tamtéž v doktorandském programu. Je lektorkou Hejného metody pro učitele prvního stupně. Učitelství se věnuje sedmým rokem, aktuálně na Fakultní základní škole na Barrandově. Zároveň studuje Výchovnou dramatiku na DAMU. Zaměřuje se na seberozvoj v oblasti Hejného metody výuky matematiky, RWCT, Kooperativního učení a Výchovné dramatiky. Mezi její zájmy patří tanec, divadlo, četba a pobyt v přírodě.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

43 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
pavel c
pavel c
2 let před

Mé děti se bohužel učí touto metodou. Výsledek je katastrofa. Chybí jim naprosté základy matematiky. Je nutné je doučovat. Objektivní srovnávací zkoušky z matematiky ukázaly zásadní negativní výsledek ve srovnání s ostatními školami. Při srovnávacích zkouškách z ostatních předmětů byla tato škola na čelních pozicích, matematika hluboko pod průměrem. Jednoznačně je vidět PR podpora miliardáře. Výsledek špatný.

Honza
Honza
2 let před

Moje děti se učili klasickou metodou. Ve čtvrté třídě se začali učit matematiku Hejného metodou.
Hotová katastrofa. Absence základů matematiky, vše velice složité, komplikované, něco spočítat trvá dlouhou dobu. Po několika měsících výrazné zpoždění. V případě, že chce jít dítě na gymnázium a dále na VŠ, nebude touto metodou připraveno na přijímačky a další studium. Je nutné jej doučovat. Problém je, že střední školy vycházejí a navazují na matematiku učenou klasickou metodou. Musel jsem dokonce přeložit děti na jinou základní školu. Rodičům tuto metodu nedoporučuji.

Jana
Jana
2 let před

Dobrý den, jsem učitelka na I. stupni a metodou jsem byla na počátku velmi nadšená. Opravdu u dětí rozvíjí logické myšlení, ale jen v tom případě, že je vede někdo, kdo jednotlivým prostředím a práci s metodou rozumí. Například moje dcera měla smůlu, protože paní učitelka je při výuce učila nesmysly. Je také pravda, že při této metodě dětem chybí prostor pro normální počítání a některé učivo je vynecháno zcela. Po dvaceti letech praxe jsem se dostala do fáze, kdy jednotlivá prostředí využíváme v běžných hodinách matematiky jako zpestření, jako jednu z možností. Ne všechny děti však touto metodou mohou… Číst vice »

Jan
Jan
2 let před

Děkuji za velmi zajímavý článek,a jsem rád, že jsou dnes na školách alternativní možnosti výuky.Ze svého okolí vím, že většina dětí se do školy těší, oči jim svítí,touhou po vědění.Z vyprávění rodičů, malých prvňáků jsem se dozvěděl že už po půl roce ve škole jejich touha z očí vyhasla,chodí unavené a rozčarované z toho, jaký styl a nápor je na ně vyvíjen už v první třídě.Tyto děti rezignují a jen tupě do sebe hustí vzorce a poučky nejen s matematiky,ale i jiných předmětů.Nekteří s větším úspěchem jiní s menším.Generace před r.89,ale i po něm se byli nuceni učit se zpaměti… Číst vice »

Irena
Irena
2 let před

Myslím, že hlavní problém jsou rodiče, kteří teto metodě nerozumí a nechápou její podstatu. Každý učitel má výstupy, které musí dítě naučit. Je jedno jakou metodou k nim dojde. Ja, jako ucitel, taky neřeším jestli mi účetní dělá účetnictví v Money nebo v Ježkovi. Důležité je, že je to ok pro finančák. Jenže u nás to chodí tak, že každý kdo chodil do školy, je učitel. Je nutné výhodu Hejného vysvětlit hlavně rodičům. Pak pochopí, že není lepší metoda pro rozvoj logického myšlení. Jak si dojít sám k řešení a nemusí být jenom jedna cesta. Pokud dítě logicke myšlení nemá,… Číst vice »

Renata
Renata
2 let před

Má dcera se učí Hejného metodou v 1.třídě a já jsem nadšená.Mám možnost hodinu matematiky i navštívit, což jsem využila. Paní učitelka (pedagog s mnoha lety praxe, samozřejmě učila matematiku i klasicky) má vždy na rodiče čas, na veškeré jejich dotazy. Škola dokonce organizovala pro rodiče seminář na téma „Hejného metoda“. Nešlo o to rodiče něco učit, ale seznámit je s metodou, s tím, co a jak se vlastně děti učí. Prostě skvělý přístup školy i pedagogů. Mě samotnou matematika vždy hodně bavila a šla mi. Ale opravdu záleží na učiteli.Rodič si ale vždy má možnost ověřit, zda na škole… Číst vice »

katerina
katerina
11 měsíců před

doktorske studium, nikoli doktorandske.