Youtuber jako výukový materiál? Děti to baví!



„Čusky busky, to jsou moje hnusný fusky,“ loučí se youtuber Hoggy s diváky ve svém videu o tipech, jak zatočit s nespavostí. Leckterý dospělý divák při jeho projevu trpí, ale 788 tisíc odběratelů asi Hoggyho nesleduje z masochistických pohnutek. A najdeme ho i tam, kde bychom ho nečekali – ve školní výuce. 

Hoggy, který působí také jako zpěvák a herec, se proslavil třeba videoseriálem Neumýš gramatyku, kde zábavnou formou upozorňoval na gramatické chyby z internetu.

Toho využívá například Věra Krakovská, učitelka základů společenských věd a českého jazyka na Střední průmyslové škole a Obchodní akademii v Bruntále. „Naše škola je technicky zaměřená, a proto se snažím seznámit žáky s humanitními obory moderní formou,“ vysvětluje Věra Krakovská. Youtube využívá především při probírání základů psychologie, politologie, práva a filozofie. Krom Hoggyho zužitkuje ve výuce i současnou největší youtuberskou hvězdu Kovyho.

Kovyho videa pouštějí svým svěřencům i další učitelé a učitelky, kteří vnímají potřebu sladit výuku se zájmy dnešních dětí. Jeho vhled do české politické scény či rozbor generačních předsudků zaujme žáky a žákyně rozhodně víc než výklad před tabulí či výsledky parlamentních voleb. A ještě se u toho zasmějí.

Televizní Objektiv už nudí
„V hodinách zeměpisu ráda používám videa, která dětem přiblíží země, o nichž se učíme. Dřív jsem pouštěla cestopisné pořady z České televize, například Objektiv, ale ty už jsou pro žáky trochu nudné,“ líčí Kateřina Pohanková, učitelka na ZŠ Mandysova v Hradci Králové, důvod, proč i ona plánuje klikat na youtuberské kanály.

Děti vítají akčnější projev, rychlé střihy a vtipné hlášky. Pomalé vyprávění a dlouhé záběry na krajinu pro ně nejsou atraktivní. Navíc youtubeři jsou často jen o pár let starší než jejich cílová skupina, což znamená v pojetí i obsahu videí zásadní rozdíl.

Zeměpis se skejťákem
Například video z Tchaj-wanu očima českého profesionálního skateboardisty Maxima Habance, který ochutnává tamní jídla, u teenagerů zaboduje stoprocentně. Maxima znají například žáci a žákyně ze soukromé ZŠ Ježek bez klece v Brně.

Jedna z jejich učitelek Tereza Mrhálková se často nechává ve výběru sledovaného vést: „Sama bych si totiž některé youtubery nikdy nepustila, proto je dobré nechat vybírat děti. Často své vzory vnímají nekriticky a přejímají jejich názory, proto je potřeba s nimi o tom mluvit. Máme na to prostor v rámci předmětu JáMy, a díky tomu, že spolu máme dobré vztahy, založené na vzájemném respektu, žáci mé názory přijímají.“

Tak se dostala i k debatám o videích parkouristy Taryho, která používá jako příklad, kdy nemůžeme věřit všemu, co youtuber řekne nebo udělá. Učí tak děti kritickému myšlení a pomáhá jim vytvořit vlastní názor.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.