Zda dítě půjde na výlet, rozhodujeme ve výběrovém řízení. Neděláme výlety jako ulejvárnu, říká paní učitelka

Na dvacet míst padesát zájemců. Kdo chce na výstavu, musí napsat motivační dopis, a podle něj se bude vybírat. Výlety a exkurze mají smysl, když na ně jdou děti z opravdového zájmu, a nejen proto aby se „ulily ze školy“, říkají paní učitelky.

Je pátek, blíží se poledne a chodbou montessori sekce ZŠ Na Beránku v Praze 4 se řítí dvanáctiletý Jirka. V ruce drží papír. „Mirko, Mirko, tady ti to nesu,“ volá na vedoucí montessori programu Mirku Kellovskou. „Sotva to po tobě přečtu. Kdy jsi to psal? “ „Noooo… včera,“ odpovídá Jirka. „Říkala jsem, že to nemáte sepisovat na poslední chvíli, viď? Tak já na to kouknu a uvidíme.  A příště tomu dej víc času,“ bere si nakonec Mirka papír a Jirka odbíhá.

Chceš jít? Něco pro to udělej
Ve škole se chystá návštěva výstavy Hry a hlavolamy. Míst je dvacet, dětí ve druhém trojročí (tedy ve čtvrtých, pátých a šestých ročnících) osmdesát. Kdo chce jít, musí nejdéle týden předem odevzdat motivační dopis, v němž objasní, proč má o akci zájem a měl by dostat přednost před dalšími zájemci. „Motivační dopisy u nás děti píšou už celkem dlouho a dost se nám osvědčily,“ říká Mirka Kellovská. „Ten nápad jsme si přivezli z partnerské školy z Německa a už u nás zdomácněl.“

Jsou tedy Na Beránku výlety takříkajíc za odměnu? „To ne, takhle se to říct nedá. Jde o to, že dítě projeví zájem o tu aktivitu nebo akci. A když mám o něco zájem, tak jsem ochotná pro to i něco udělat. My nemůžeme všechny akce zajistit pro každého, ať z důvodu časového, nebo počtu dětí. A některé děti, pokud by pro to měly něco udělat, tak řeknou – já vlastně nechci. Ono jim ve škole není zle, takže někteří, než by psali motivační dopis, tak tu radši zůstanou a dělají něco jiného.“

Kritéria jsou důležitá, kreativita víc
Hry a hlavolamy možná bude chtít vidět třeba padesát dětí, místo je pro dvacet. Jak je vůbec možné spravedlivě na základě motivačního dopisu posoudit, jestli pro výlet hoří víc desetileté, nebo třináctileté dítě? Jak můžou ti nejmenší konkurovat?

„Ano, hodnocení, to je vlastně na učitelství obecně jedna z nejtěžších věcí,“ usmívá se Mirka Kellovská. „Člověk si musí dopředu dobře promyslet, jaký je cíl toho motivačního dopisu, co tím sleduje. Pak si nastaví kritéria a už se to hodnotí snadno. První kritérium – odevzdání do určitého termínu. Druhé kritérium – dopis by měl obsahovat to a to. Ale potom je důležité od těch kritérií umět odstoupit ve chvíli, kdy to dítě k tomu přistoupí nějakým naprosto kreativním, svým způsobem.“

Aby bylo jasné, co tím myslí, vyloví Mirka ze šuplíku Rubikovu kostku. Na každém dílku jedno písmenko, dohromady motivační dopis na 96 znaků.

Na každém dílku jedno písmenko, motivační dopis na 96 znaků. Originalita se cení.

 

„Tohle mi odevzdal jeden šesťák. To už dopředu vidím, že tam určitě nemá všechno, co bylo v kritériích, ale přistoupil k tomu takhle. Vyrobil něco, co ho absolutně vystihuje. Takže tady mě nezajímají kritéria. A nikdy se mi nestalo, že by ostatní děti někdy zpochybnily podobný projev zájmu, který se nevejde do škatulek.“

Přece jen, neznamená tento systém ale, že na výlety chodí pořád ty stejné děti? Například snaživá děvčata, kterým nedělá problém udělat úkol navíc? „Nevybíráme pořád podobný typ akcí, takže se nám ani nehlásí ty stejné děti,“ vysvětluje Mirka Kellovská. Na Hry a hlavolamy se přihlásila například jen třetina dívek, zbytek jsou kluci.

Podobně nejsou z „výběrových řízení na výlety“ vyloučeni ani žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. S jejich problematickým písemným projevem se počítá, ovšem dopis musí být schopni přečíst jak oni sami, tak učitelé.

Následujte svůj vlastní zájem, ne kamarády
Některé akce, exkurze a výlety jsou Na Beránku samozřejmě povinné pro všechny. I tady mají ale děti do jisté míry možnost volby. „Teď máme exkurze k projektu 100 let České republiky a jdeme v Praze zkoumat různá místa – dopravní podniky a jeho historii, vodárnu a její historii. U nás neděláme výlety pro výlety. Není to jen o tom, že se nejde do školy, ale poskytují materiál k další práci. Děti vědí, co bude následovat. Z této exkurze se bude zpracovávat tohle, z této zase něco jiného. S ohledem na to, jaký bude výstup, tak se rozhodli, kam se na ty volitelné zapíšou. Myslím si, že postupně děti opouštějí to, jestli tam jde kamarád nebo ne. Daří se nám probudit jejich vlastní zájem,“ dodává Mirka Kellovská.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

25

 
10 Počet vláken diskuze
15 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Gabriela
Gabriela

Je to určitě zajímavé, ale zajímalo by mě, jestli to rovnou nevylučuje nepříliš průbojné děti. Že si třeba to dítě řekne „Jo to by mě zajímalo, ale můj motivační dopis stejně určitě nevyberou“. Nebo neví co napsat, neví, proč by zrovna ono mělo být vybráno…Tak ho radši ani nenapíše.

Khatru
Khatru

Tohle je dobře uhozené. Soutěže jsou určitě fajn, ale tohle může u dětí opravdu založit na kvalitní komplex méněcennosti a nebo na to, že problém se dá obejít a) tím že to někdo napíše za mě za b) tím že slohovky nechám šprtům a na výstavu půjdu třeba o víkendu s rodiči. Chápu že mohou mít omezený počet míst, ale tohle je výhodné pouze pro ty děti, které mají určité slohové nadání. Když je 10ti letý kluk třeba technický typ a na psaní moc není a zrovna ho nenapadne napsat to na rubikovu kostku měl by proto zůstat ve škole?

Lea
Lea

Myšlenka,že kdo chce jet na takovou akci,musí pro to něco udělat a napsat motivační dopis ,se mi v podstatě zamlouvá.Proč ne.Ale že míst je dvacet a případných zájemců dejme tomu padesát- s tím už tedy mám problém. I vzhledem k důvodům,které tady už popisovali jiní. Rozhodně bych nechtěla být tím, kdo to rozhoduje .Ať jsou kritéria jakákoli,vždy je to subjektivní názor toho,kdo to dělá.

Jitka Polanská
Editor

Dobrý den, díky diskutujícím za příspěvky. Nad možnými zádrhely metody jsme se taky zamýšleli, ale paní učitelky mají celkem pádné argumenty. Tohle jsou výlety navíc, které baví jen určitou část žáků, výletů je dost a jsou různého druhu, takže se nestává, že by některé děti na výlety nechodily, a jiné ano. Z článku je patrné, že nejde o mechanické třídění, ale o výchovný nástroj: když něco chci, měl bych si o to umět říct. Učitelé tím chtějí pomáhat tuto schopnost rozvíjet i plachým nebo dětem s nižšími vyjadřovacími schopnostrmi, nejde o to, kdo napíše lepší sloh.V textu se píše, že… Číst vice »

Pavel
Pavel

Obyvykle na diskuse nereaguji, ale na takovouto učitelku bych pravděpodobně poslal školní inspekci. Selektovat děti dle kreativity a ochoty psát motivační dopis? Stejně to za ně píší rodiče. To je jen a pouze ostuda českého školství.

Zaměstnanec
Zaměstnanec

Pokud si vzpomenu na sebe tak bych určitě volil zůstat ve škole. Ty výlety jsou stejně o ničem. Většina na ně jezdí aby se nemuseli učit. Ti co zustanou ve škole se taky neučej novou latku protože se čeká na ostatní. A abych musel psát nějakej esej a ještě projít výběrovým řízením na to abych se jel podivat na temelin atd. Tak to mi promiňte ale na to bych se s čistým svědomím vysr*al a zůstal vysmátej ve škole se suplem kterej nám vždy dal volnou zábavu (potichu ve tride a chovejte se tak abych o vas nevedel a v… Číst vice »

Jan
Jan

Tak tohle mi prijde ponekud diskriminacni.Ta vyberova rizeni na vylety jsou spatna.Nechtel bych posilat dite do teto skoly.

Roman
Roman

Dovolím si podoktnout, že je to na hraně zákonnosti, protože, jestliže je výlet či exkurze školní akcí, není možné z ní žádného žáka vyloučit. Samozřejmě to lze, je-li akce mimo školu, což z článku nevyplývá.

Káča
Káča

Zajímavé, avšak vzhledem k tomu, že se výlety financují z prostředků školy a fondu rodičů a přátel školy vidím v tom velký problém. Patrně bych se dotázala školy na využívání těchto prostředků z hlediska diskriminačního. Školní výlet rozhodně není něco, co by mělo žáky diskriminovat . To nemluvím o tom, že se jedná o školní akci a na tu by měl mít přístup každý, resp. celá třída.

Tina
Tina

Za sebe mohu rict, ze toto po mne chtit tak se seknu a vubec se nebudu namahat a jednoduse si pujdu mimo skolu po svem, v klid. Nikdy jsem nemela rada soutezeni a presvedcovani nekoho o mem opravdovem zajmu. A ma zkusenost je, ze to lide neumi hodnotit a zneuzivaji to pro sve komplexy.