"Digital Detox" by Steve Cup is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

Digitální detox – to nejcennější, co můžete naučit své děti. Hned po tom, co to zvládnete sami

Kdysi dávno,  předávno – třeba před 15 lety – jsme četli e-maily jen na monitorech stolních počítačů. Jakmile jsme odešli od stolu, stali jsme se digitálně nedostupnými. V té době jsme snili o tom, jaké by to bylo, mít internet všude s sebou. Dnes tu možnost máme, ale zjišťujeme, že to má svá úskalí. Pokud to vám – nebo vašim dětem – přerůstá přes hlavu, prostě se vypněte.

Kouzelné heslo zní: digitální detox. Ti, kdo už ho zkusili, si ho nemůžou vynachválit. Efekty jsou mnohé: snížení stresu, úzkosti, větší klid a soustředěnost. Děti – i my sami – se pak můžeme více zaměřit na sociální vztahy, koníčky a vše, co je součástí fyzického světa. Mezi benefity, které čas strávený bez obrazovek, přináší, je také vyšší míra uvědomění (mindfulness). Vlastně teprve, když vypneme přístroje, můžeme doopravdy ocenit, co se kolem nás děje.

Jak na to? Snadné to nebude pro nikoho, ale v rámci rodiny to může být i zábava a můžete se vzájemně podporovat.

  • Začněte po malých krůčkách, třeba tím, že necháte telefon stranou při společném jídle a když jako rodina trávíte společný čas.
  • Vypněte si veškeré notifikace a upozornění na sociálních sítích, e-mailu i ve zpravodajských aplikacích.
  • Podporujte děti (i sebe) ve volnočasových aktivitách a v offline vztazích s kamarády.
  • Jednou za čas udělejte velký digitální půst – třeba během rodinné dovolené. Bavte se spolu offline a navzájem se povzbuzujte.
  • Jděte svým dětem příkladem. Chovejte se ve vztahu k digitálním lákadlům tak, jak byste chtěli, aby se chovaly ony (anebo ještě trochu líp).

Informační dieta v jakékoli podobě přináší:

  • snížení hladiny hormonu kortizolu, čímž klesne stres a úzkosti
  • zvýšení bdělosti mysli a soustředění
  • zlepšení schopnosti oddělit pracovní čas od volného
  • zvýšení důrazu na kvalitu informace místo její rychlosti, tím se zlepší dlouhodobá pamět, protože v rychlosti se informace ukládají jen do paměti krátkodobé
  • někteří lidé také uvádějí, že pokud se nenechají rozptylovat displejem, e-maily a neustálými notifikacemi na sociálních sítích, mají více možností opravdu si uvědomit, co se kolem nich odehrává, a zažívají vyšší míru spojení s ostatními.

Motivace, proč se stále více lidí oddává informačnímu půstu, bývá různá: někdo třeba vypozoruje, že mu technologie zhoršují náladu – skvěle to umí například sociální sítě, třeba tím, jak zobrazují zdánlivě dokonalé životy lidí kolem nás. Jindy uživatelé zjistí, že jim technologie berou příliš času a energii a chtějí mít znovu víc kontroly nad svým životem. Někomu začne vadit, jak mu sociální sítě „lezou do soukromí“. A pro někoho je digitální detox poslední záchranou, když cítí, že upadá do závislosti.

Digitální půst ve škole
K digitálnímu detoxu už přistoupily i některé školy. Stále více škol omezuje používání mobilních telefonů nejen v hodině, ale i o přestávkách. „Považuju to za velmi dobré rozhodnutí,“ říká například ředitel ZŠ Svatoplukova v Olomouci Jiří Vymětal. „Myslím, že škola je jedno z posledních míst, kde dochází ke skutečné interakci a když měly děti mobily, trávily přestávky s obličeji přitisknutými na displeji. Teď si povídají, běhají, dali jsme jim možnost chodit ven. To vše je pro jejich vývoj přínosnější.“

Multitasking, ke kterému děti při užívání technologií tíhnou, má závažný dopad na schopnost učit se, neboť je povrchní a využívá převážně krátkodobou paměť. Z výzkumu mozku je dávno jasné, že zaměření pozornosti a multimodální učení (zpracování téže informace více smysly) vede ke kvalitnějšímu učení. Neustálé připojení k internetu navíc nabízí důvody, proč děti přerušují učení. Známe to všichni… Ale děti mají ještě nevyvinutou míru seberegulace a je pro ně ještě těžší svodům odolat. je tedy na rodičích a učitelích, aby dávali dětem hranice a hlavně: aby jim šli příkladem.

Více na této kartě, klikněte na ni:

Rodina v síti
aneb jak ze špatného pána opět udělat dobrého sluhu

Všichni jsme v síti. Technologie nás lákají, obohacují, ale taky obepínají až škrtí. Jakou cestu volit, abychom děti ochránili před riziky, která dnes potkají online spíš než v temném lese? A jak jim být dobrým příkladem?

V této nové rubrice se budeme věnovat technologiím ve vztahu k výchově a vzdělávání. Články doprovázejí karty s koncentrátem dobrých rad a tipů, které si můžete vytisknout a pověsit na dveře nebo aspoň uložit do složky a pak se k nim vracet. A komiks pro odlehčení.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

11

 
1 Počet vláken diskuze
10 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lenka
Lenka

Pro běžný život „chytrý“ telefon není potřeba. Mám starou nokii (pro případné nouzové volání a občasné telefonáty od příbuzných), děti nemají žádný (pokud by byla krizová situace ve škole – zavolá učitel)… Spolupracovníci tráví pracovní dobu i přestávky přisátí na svém přístroji – závislost jako vyšitá… důležité maily / či hledání potřebných informací vyřídím doma večer na pc během chvíle … každý to má, jak si to nastaví / zařídí