Hraje vaše dítě „střílečky“ a povídá si s kamarády o tom, kolik zabilo zombíků? Klid, neznamená to, že z něj vyroste masový vrah



Stříkající krev, válečná vřava, divoké honičky v autech. To je běžná realita počítačových her. Děláte si starosti, co s vaším dítětem udělá čas strávený takovou zábavou? Trochu vás uklidníme. A dáme pár tipů, jak rizika ještě zmírnit.

Bojíte se, že sledování násilných videí či hraní her, v nichž se hromadně zabíjí, zvýší u vašeho dítěte agresivitu? Nic takového výzkumy zatím nepotvrdily. Naopak – podle některých studií mohou násilné hry vést spíš k vybití agresivity. Co ale krvelačné „gamesy“ dělají určitě – normalizují násilí. I válka v nich vyznívá jako smysluplná činnost (ovšem podobně jako v hodinách dějepisu…)

Další, co je dobré si pro klid duše uvědomit: děti velmi brzy rozlišují mezi skutečností a neskutečností. Koneckonců – takoví Tom a Jerry jsou pěkní násilníci. Děti se rády bojí, a puberťáci ještě víc – prožívat strach „jenom jako“ je důležitou složkou vývoje.

Pravdou je, že existují i velmi, velmi násilné hry. Proto se vyplatí občas podívat, co děti hrají – hlavně pro váš klid, nikoli pro jejich. Kdyby je násilí zneklidňovalo, hráli by jinou hru. Váš klid je ale pro rozvoj vašeho dítěte stejně důležitý jako jeho vlastní.

Co výzkumy ukazují – že časté hraní násilných her může snížit schopnost empatie. Hry v první osobě (pohled postavy = pohled hráče) víc než ty, které hráč sleduje „seshora“. Děti z nich mohou získat i pokřivený náhled na partnerské vztahy – ženy ve hrách často figurují jako věci k použití (například GTA – Grand Theft Auto – které na první pohled vypadá jako prostá jízda autem po městě).

V bezpečí ani doma
Internetové násilí má i jiné formy: Kyberšikana neboli šikanování pomocí ošklivých SMSek, zveřejňování posměšných fotografií nebo komentářů na sociálních sítích je nebezpečnější než klasická šikana, protože po ní nezůstávají viditelné šrámy ani roztrhané tričko, a dítě není v bezpečí ani doma.

Reálný příběh kyberšikany si můžete přečíst ZDE

„Pošťuchování“ je běžnou součástí socializace adolescentů. Rozhodující je kontext. Rodiče možná budou mít tendenci považovat za kyberšikanu něco, co samy děti tak nevnímají. Opravdová kyberšikana může hodně bolet – jediné, jak můžeme my rodiče před ní děti ochránit, je díky důvěrnému vztahu. Kyberšikana, o níž víme – a můžeme zasáhnout a dítě utěšit – je vždycky lepší než šikana, se kterou se dítě trápí samo.

Vysvětlete dítěti, že aktivním účastníkem kyberšikany je i ten, kdo ji sdílí nebo „lajkuje“. A že se mají ozvat, když se v jejich okolí něco takového děje.

Násilná internetová videa a hry mají i své benefity:

  • Některé výzkumy naznačují, že lze pomocí her vybít agresivitu.
  • Děti díky nim zažijí dobrodružství – především chlapci se pro nalezení vlastní identity potřebují setkat s archetypy hrdiny, bojovníka či krále. (Ne že by to nešlo jinde…)
  • Některé počítačové hry rozvíjejí prostorovou orientaci, pozornost, postřeh a pomáhají při učení se strategickému plánování, komunikaci včetně cizích jazyků a spolupráci.

A potom spoustu negativ…

Praktické tipy pro rodiče:

  • Nezakazujte dětem jejich svět – nefunguje to.
  • Zatímco sledují násilí nebo si na něj hrají, posaďte se k nim a bez hodnocení pozorujte.
  • Povídejte si o tom, co vidíte. Chtějte se dozvědět, co vidí ony.
  • Klidně řekněte, že se vám to nelíbí, ale tak, aby to neznělo jako výtka.
  • Nikdy své děti nebijte (a pokud možno na ně ani nekřičte) – tím totiž násilí legitimizujete úplně nejvíc. Násilí se neruší násilím, ale láskou a respektem.

Více na této kartě, klikněte na ni: 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Václav
Václav
29. 7. 2019 07:00

Jedna polovina článku je o násilí v počítačových hrách, druhá polovina je o kyberšikaně. Co je teda nosnou myšlenkou článku? Násilí ve hrách a jeho možné dopady, jako třeba zdánlivá legitimizace násilí ve skutečnosti? Nebo ochrana před kyberšikanou v odkazu na neREÁLNÝ příběh, popsaný v neexistující knize?

Markéta M.
Markéta M.
29. 7. 2019 14:54
Reply to  Václav

Kyberšikana na Spolužáci.cz….chudák kluk.:) Tehdy sociální sítě teprve začínaly, chytré mobily snad taky ještě nebyly dostupné, souvislost s dněšní situací je mizivá.

Václav
Václav
29. 7. 2019 19:46
Reply to  Markéta M.

Já myslím, že hlavním účelem tohoto článku je poskytnout nový prostor pro:

1) pro přesvědčování čtenářů, že Jerry Taylor opravdu existuje, navzdory tomu, že jeho kniha je z říše pohádek
2) pro prezentaci „karet s koncentráty dobrých rad“, které se víceméně pořád opakují a kopírují jedna od druhé, a dohromady jsou všechny na jedno brdo
3) pro všudypřítomné reklamy, které jsou občas velice funny, jako v případě právě článku o Jerrym Taylorovi, jehož obsahem je hráčská závislost, přičemž reklamy v něm lákají na kasina 😀

Souvislost s dnešní realitou nehledejte, Markéto. Kdyby redakci šlo o zasazení článku do současnosti, viděla byste ji i bez hledání. 😉

Brandtnerová
Brandtnerová
31. 7. 2019 18:45
Reply to  Václav

Jak už to tak zde bývá, nosná myšlenka článku bude nejspíš ukryta v jeho třetí polovině 😀

Doplňuji k vašemu komentáři: Vidím i velký rozdíl mezi „hraním her“ a „sledováním násilných videí“.

Když jsem si přečetla nadpis článku, napadlo mě, že na takovém tématu se snad nedá nic moc zkazit. A to jsem se tedy mýlila! Jasně, že se dá zkazit téměř všechno…

Můžete prosím sdělit čtenářům (jasně, že ne vy, Václave, ale autoři :-), z jakých konkrétních výzkumů vycházíte a jaký odborný garant pomáhal sestavit/sestavil text letáku, jehož informace přebral i článek?

Václav
Václav
1. 8. 2019 07:57
Reply to  Brandtnerová

Jojo, ta věčná třetí polovina článku – informace, o které se s námi autoři sice nepodělili, ale argumentují jimi kdykoliv mají pocit, že je ve své reakci nereflektujeme. Další typický projev „profesionality“ zdejších „novinářů“. 😀

umfa
umfa
29. 7. 2019 08:36

Mé děti pařily střílečky „jak vzteklé“ a nic jim to neudělalo. Kromě toho, že jim to přineslo potěšení 🙂 A největší radost měly, když jsem si s nimi zahrál deathmatch v jejich hře a ony mě tam zabily 🙂

Václav
Václav
29. 7. 2019 19:51
Reply to  umfa

Koukám, že i Vy jste s dětmi hrál oblíbenou hru „zastřel si svého tatínka“. U nás bylo oblíbenou zábavou nasázet mi několik headshotů za sebou a pronášet hlášky typu: „neztrácej hlavu“ a „takhle se ukládá ke spánku“. 😀

Po přečtení buditelských článků jako je tento pak obvykle mívám pocit, že si snad můžu gratulovat, že jsem ze žádného dítěte nevychoval nějakého školního odstřelovače.

umfa
umfa
29. 7. 2019 20:49
Reply to  Václav

🙂

Brandtnerová
Brandtnerová
31. 7. 2019 18:48
Reply to  umfa

Možná jste měl článek napsat vy. Jsem si jistá, že by to přinejmenším mělo hlavu a patu 🙂

Článek ale obhajuje i sledování násilných videí. Zajímalo by mě, co všechno se skrývá pod souslovím „násilná internetová videa“. (Anebo snad raději nezajímalo?)

umfa
umfa
31. 7. 2019 22:52
Reply to  Brandtnerová

🙂

Jinak myslím, že s těmi internetovými násilnými videi je to spíš naopak. Normální video, kterému by se asi běžně dalo říct násilné (tady taky nevím co to má být – jak někdo v počítačové hře nebo filmu střílí zvířata nebo sráží autem lidi?) asi dítěti neublíží, protože děti zase nejsou tak blbé a pochopí, že nejde o realitu. Ale spíš člověk s nějakou poruchou osobnosti zkusí vyhledat na deep webu opravdu násilné záznamy (skutečná vražda, a ještě horší), o kterých bych si radši ani nepřipouštěl, že vůbec existují (a normálně, bez vyvinutí značného úsilí, se na ně ani nedá narazit).

Brandtnerová
Brandtnerová
2. 8. 2019 17:28
Reply to  umfa

No, nevím, já když jsem se jako dítě k něčemu takovému nedopatřením (ovšem s mírným vyvinutím mé snahy 🙂 dostala, tak jsem z toho byla vždycky docela vyplesklá. Být toho víc, tj. nebýt důsledné cenzury rodičů, možná je ze mě dnes neurotik.

Proč je dnes ve světě, a i u nás přibývá, tolik (nejen) dětských psychických poruch? Není jednou z příčin právě vliv nevhodných podnětů v dětství?

Brandtnerová
Brandtnerová
31. 7. 2019 18:54

Článek problematiku velice silně zjednodušuje a zlehčuje. (Neměla by média nést odpovědnost za pravdivost a objektivitu informací?) Je postaven na přístupu: „Všichni to dělají takhle, a já to na just řeknu obráceně.“ Jak tady někde v diskusi prohlásila jedna z místních autorek článků: „My to chceme dělat jinak.“ (Mnohdy zřejmě i za každou cenu.)

Psychologové běžně pracují s informacemi, které samozřejmě potvrdilo dostatek výzkumů, že sledování agresivních filmů a pořadů podněcuje úzkost i agresi, k jejímu odreagování naopak nevede. (Velmi záleží na co se výzkum přesně zaměřuje a na jeho parametrech.) A že navíc poskytují (nejen) mladistvým návody, jak páchat trestnou činnost. Před lety dokonce médii proběhla zpráva, že se dozorci v jedné pověstné americké věznici dopouštěli velmi nepřípustných donucovacích praktik na základě jejich „odkoukání“ z jednoho akčního seriálu.

V sedmdesátých letech byl například antropology zkoumán jihoamerický kmen, jehož specifikem bylo považování krutosti za nejvyšší životní hodnotu, Děti v kmeni byly od útlého věku záměrně vystavovány různým formám agrese, ta jejich pak byla podporována. Odborníci na základě pozorování dospěli k závěru, že agresi se může člověk učit od nejrannějšího věku pozorováním druhých, a tím, že je za svou útočnost odměňován.

K věci je třeba dodat, že samotný pojem agrese je nesnáze definovatelný, ani samotní psychologové se na jeho obecném vymezení často neshodnou. Jelikož se jedná ve značné míře o fenomén spadající do oblasti lidského nevědomí, je agrese také obtížně diagnostikovatelná, testovatelná. Při jejím posuzování a zkoumání je nutné brát v potaz mnoho faktorů. Nicméně ani s přihlédnutím k faktu jakési její neurčitosti nemůže nikdo tvrdit, že vystavování se agresivním podnětům nevede k agresivnímu chování. (Tak, jak je to v článku.) Naproti tomu není možná paušalizace ani v opačném významu.

Opakuji, článek problematiku značně zkresluje, tedy alespoň bodově k nejpodstatnějšímu z textu:

– „Kdyby je násilí zneklidňovalo, hráli by jinou hru.“ – Nepravda, děti někdy hrají hru nebo sledují film, protože to tak dělá někdo jiný, kamarádi nebo třeba starší sourozenec. Možné následky, jako je vzniklý strach, úzkost, narušený spánek, samy posoudit a vyhodnotit nedokážou.

– Přibližně dvouleté dítě, které na návštěvě u příbuzných zhlédlo několik dílů „Toma a Jerryho“ pak po určitou dobu s potěšením kopalo do druhých (reálný příklad).

– „Děti velmi brzy rozlišují mezi skutečností a neskutečností.“ – Velmi brzy určitě ne. A ještě ve věku adolescence nevyhodnocuje jedinec některé situace a jevy plně reálně, v případě neurotického stavu (různé poruchy apod.) to pak platí samozřejmě v mnohem vyšší míře, to i v případě dospělého jedince. Navíc „neskutečnost“ samozřejmě různými způsoby skutečnost ovlivňuje.

– Pominu-li možné slovíčkaření a co chtěl básník říct slovy „zvýší u dítěte agresivitu“ (ta může být i latentní, později skrývaná, projevující se formou pasivní agrese, při určitém spouštěči atd.), to, že něco „snižuje schopnost empatie“ rozhodně není/nemusí být v rozporu se „zvyšuje agresivitu“, jak vyplývá z článku. Psychologové někdy definují právě zlo jako nedostatek schopnosti empatie člověka.

– „Pro nalezení vlastní identity se potřebují setkat s archetypy hrdiny, bojovníka či krále.“ – V počítačových hrách těžko, tam se může dítě setkat leda tak s POSTAVOU hrdiny, bojovníka či krále. (A co je myšleno pod slovy „násilná internetová videa“, netuším). To zas někdo chytračí a používá výrazy, kterým nerozumí a jejichž význam nezná pravděpodobně ani většina čtenářů, za účelem vyvolání dojmu určité fundovanosti textu… Ještě dodejme, že archetypálního hrdinu, dokonce ani bojovníka, rozhodně nemůžeme definovat jako násilníka, který běžně kosí nepřátele po desítkách.

– Války v dějepisu vyznívají jako „smysluplná činnost“? – Kde prosím vás? To je na pováženou.

– „Některé výzkumy naznačují, že lze pomocí her vybít agresivitu.“ – Předně, výzkumy nic nenaznačují… Tvrzení platí v omezeném smyslu. Neplatí pro děti, ty takto „konstruktivně“ frustraci odbourávat neumějí. Do jisté míry snad u dospívajících. I pro dospělé však VŽDY JEN za určitých okolností a v omezeném rozsahu. Za jiných podmínek může být efekt i opačný.

– „Rodiče možná budou mít tendenci považovat za kyberšikanu něco, co samy děti tak nevnímají.“ – No, od toho už to jsou rodiče (tzn. osoby starší a zkušenější). Děti takové situace vyhodnotit neumějí. Celá ta pasáž o kyberšikaně je psána dost naivně. Nicméně souhlasím s tvrzeními: „…že aktivním účastníkem kyberšikany je i ten, kdo ji sdílí nebo „lajkuje“. A že se mají ozvat, když se v jejich okolí něco takového děje.“ To neplatí pouze pro děti, ale především pro dospělé. Bohužel za velký problém šikany obecně považuji její v různé míře běžnou akceptovanost společností (partnerské a příbuzenské vztahy, zaměstnání, úřady, internet atd.) Nemůžeme se pak divit, že děti tento jev napodobují. Sama jsem poukázala na šikanózní přístup autorky rozhovoru u předchozího článku, a budu navíc tento případ uvádět jako názornou ukázku v rámci prevence šikany (použitelné i pro mediální výchovu) dětí. V prevenci různých patologických jevů panuje obecně dobrá zkušenost právě i s uváděním konkrétních negativních příkladů nebo přímo jejich následků. Samozřejmě v přiměřeném rozsahu a uzpůsobené věku dítěte/dětí.

Z uvedeného v mém příspěvku tedy vyplývá, že za určitých okolností, kdy nejpodstatnějšími faktory budou přiměřenost či nepřiměřenost věku dítěte, intenzita sledování/hraní a také kvalita rodinného zázemí (včetně dědičnosti), násilné podněty v dětství k nepřiměřeně agresivnímu jednání v dospělosti vést mohou. Téma lidské agrese obecně, jejích projevů, vlivu a dopadu na život jedince i celé společnosti, je pak dobrým námětem k odborné i laické diskusi. A jak uvádějí někteří odborníci: „Bylo by velkým omylem se domnívat, že jedním z ideálu výchovy je neagresivní osobnost.“

Mírně mě ale znepokojuje přístup, kdy je, jako v tomto článku, násilí na jednu stranu nepřiměřeně akceptováno, aby pak vzápětí vyvstala snaha o jeho „rozpouštění láskou“. To je vzorec a způsob, který podle mě nefunguje, nikdy nefungoval a ani fungovat nebude. Dříve bych takové schizoidní vyznění asi přikládala neprofesionalitě novinářské práce, ale už jsem se s obdobnými postoji bohužel setkala. Snad za nejkurióznější považují případ, kdy nějaké sdružení, snad ne neziskovka (název se mi už plně nevybavuje), podporující v rámci tzv. paradigmatu nové doby laskavé vztahy a komunikaci, mělo v náplní kurzu i „Naučíte se, jak mírově komunikovat s teroristy.“

Závěrem ještě jedna poznámka k zamyšlení: Překvapuje mě rozpor, kdy webu, který se všemi deseti staví proti známkování ve školách, nevadí počítačové hry, které jsou v principu vesměs založeny na ciferných odměnách. (A nejen to – zatímco ve škole můžete dostat nanejvýš pětku, ve hře vás rovnou odbouchnou.) Takže to, co učitelé nemohou, robot ano (respektive samozřejmě tvůrci herních prostředí :-). Bezva přístup. Nebyly by lepší hry, kde zombíci dávají slovní, do pozitivna laděná hodnocení?

umfa
umfa
31. 7. 2019 23:08
Reply to  Brandtnerová

K poslednímu odstavci: odmítání známkování je podle mě jen řešení zástupného problému. Co jsem kdy viděl tak děti rády soutěží o známky, pochvaly a podobně, ale musejí mít šanci vyhrát. Jakmile je dítě pokaždé poslední, znamená to nějaký problém, který by se měl podle mého názoru řešit jiným způsobem, než „neznámkováním“, které jenom děcku zatají, že je nejhorší (a ono to dítě stejně zjistí). A zároveň se tím ostatním sebere ta soutěžní složka motivace, která je myslím velmi důležitá. A ty hry s tím samozřejmě souvisí, tam má šanci vyhrát i pětkař, protože hra vyžaduje úplně jiné dovednosti než ty studijní 🙂 Kdyby se stejným způsobem dělily třeba školy, každá podle toho, jaké dovednosti od dítěte vyžaduje, aby ji absolvovalo normálně a ne někde na chvostu, určitě by ty ostré postoje proti známkování ochably 🙂

umfa
umfa
31. 7. 2019 23:18
Reply to  Brandtnerová

Kdybych to měl celé shrnout, tak bych řekl, že všeho přiměřeně. Člověk musí být přiměřeně agresivní, protože se musí prosadit ve společnosti, která sice není vyloženě surová, ale přeci jenom prvky prosazování sebe sama tam jsou 🙂 Člověk cíleně vychovávaný k potlačení jakýchkoliv známek agresivity neuspěje, stejně jako Vámi zmiňované kmeny, které samy sebe pro samou agresivitu vyloučily z jakékoliv spolupráce a uvázly na samém dně technického a společenského rozvoje.

Brandtnerová
Brandtnerová
2. 8. 2019 17:31
Reply to  umfa

Ano, v případě agrese je potřeba rozlišit, zda se jedná o přirozený pud člověka (zmiňované sebeprosazení a také schopnost obrany), anebo o vybíjení nějaké frustrace.

Takže já bych řekla, že odborníci by měli být (snad jsou :-), co se týče uvádění teorií velmi obezřetní a co se týče praxe zkušení. Rodiče by pak měli dát v první řadě na intuici a neřídit se nějakými rádoby radami z internetu.

Brandtnerová
Brandtnerová
2. 8. 2019 17:36
Reply to  Brandtnerová

Ještě jsem dohledala nějaké zdroje k mému textu:

František Koukolík, přední český neuropatog, a Jana Drtilová, psychiatrička a soudní znalkyně, o problému s popíráním příčinného vztahu mezi násilím v médiích a destruktivním chováním dětí ve své knize (Vzpoura deprivantů, 2011) uvádějí:

„Představitelé zábavního průmyslu tvrdí, že násilí v médiích je neškodné, protože podle jejich názoru za prvé neexistují dobře doložené studie, které by prokazovaly vztah mezi násilím v médiích a násilným chováním dětí, a za druhé mladí lidé vědí, že televize, filmy a videohry jsou pouhou fantazií.“

„Příčinnou souvislost mezi mediálním násilím a násilným chováním prokazuje v současnosti více než tři tisíce vědeckých studií…… Tento vztah byl nade všechny rozumné pochybnosti doložen.“

Dále píší o vlivu mediálního násilí v určitém věku:

„Děti ve věku 3–5 let po zhlédnutí jakéhokoliv vzrušujícího televizního pořadu si hrají s větší mírou agresivity, která roste tím víc, čím víc bylo v pořadu násilí.“

„Školní věk 6–11 let se ve věci vztahu televizního vysílání k dětské agresivitě a případnému násilnému chování považuje za kritické období.“

„Kolem osmého roku věku agresivita po sledování násilného televizního programu roste v těch případech, kdy se děti, což platí zejména pro chlapce, identifikují s televizní postavou, která se násilně chová, anebo pokud se oddávají fantaziím s útočným a násilným obsahem.“

A upřesňuji ještě z jiného zdroje (rakouská učebnice psychologie, zaměřující se i na vývojovou psychologii a teorii výchovy) informaci z mého předchozího komentáře: Děti rozlišují mezi reálným a fiktivním teprve po 11. až 12. roce života.

Brandtnerová
Brandtnerová
31. 7. 2019 18:55

V dodatku ještě něco k ilustrační fotografii článku. (Dát na webu zaměřeném na alternativní vzdělávání a k článku pojednávajícím o víceméně dobrém vlivu násilí na dětí obrázek, jak se jeden panáček snaží umlátit druhého hasákem, je samozřejmě skvělý nápad.)

Původní podmínkou vynálezce a zakladatele společnosti a značky Lego Ole Kirka Christiansena bylo, že stavebnice nesmějí znázorňovat válečné scény. Při jejím stanovení vycházel ze zkušeností s hrůzami a následky první světové války. Tato základní idea se evidentně kamsi vytratila… Respektive je možná chytře „obejita“.

Nicméně, chci tím říct, že na věc ohledně obhajoby či snad dokonce podpory sledování násilných scén nebo účasti v odpovídajících hrách se logicky budou dívat jinak ti, co něco takového opravdu v reálu zažili. Někdy říkám: Jak lidi zapomenou, co je válka, zblbnou a bude další. Proto i s takovými věcmi, jako že mrtvý je zkrátka mrtvý, je třeba děti v určitém věku a vhodným způsobem seznamovat.

Václav
Václav
1. 8. 2019 08:22
Reply to  Brandtnerová

Mě na té fotce zaujala trochu jiná věc. Přestože je znalost citačních norem zásadní pro novinářskou profesi, zdejší „novinářky“ se až do tohoto článku nějak moc nezaobíraly uváděním zdrojů převzatých materiálů. U této fotografie jsem zaznamenal popisek s pokusem o přiznání cizích autorských práv. Sice neodpovídá ani českým normám, ani licenci Creative Commons, kterou tak hrdě uvádí, takže ještě není důvod redakci chválit, ale je to aspoň pokus, v jistém smyslu jde o přelomovou událost.

Brandtnerová
Brandtnerová
2. 8. 2019 17:29
Reply to  Václav

Přemýšlení nad tím, zda získala redakce souhlas společnosti Lego k uveřejnění obrázku a odkud se zde vlastně berou ilustrační fotografie, nechávám plně na panu Václavovi, protože to už by mě z toho asi trefilo :-O

Václav
Václav
2. 8. 2019 18:32
Reply to  Brandtnerová

No, kód té licence hovoří jasně, co je povinností zdejší redakce coby nabyvatele licence -> pravdivě uvést autora (BY), neměnit licenci (SA) a nepoužívat ke komerčním účelům (NC). Tato verze licence CC tedy redakci umožňuje dílo upravit a šířit i bez výslovného souhlasu poskytovatele licence, ovšem pouze za předpokladu, že dodrží své povinnosti, vyplývající z podmínek licence:

1) autora i licenci, pod kterou je fotografie šířena, redakce uvedla (pokud tedy jsme ochotní zdejší redakci věřit, že uvedené informace jsou pravdivé, což nechávám na individuálním rozhodnutí každého čtenáře)

2) licenci také viditelně nemění, tzn. nesnaží se omezovat následné použití té fotografie tím, že by si na ni tato redakce činila nějaká práva

3) splnění podmínky nekomerčního použití ale tak jasné není… to, že je EDUin obecně prospěšná společnost, ani to, že se (snad!) nesnaží fotografii někde přímo zpeněžit, není rozhodující – důležité je, že je fotografie použita coby součást obsahu webu, jehož účelem je generovat příjem (z reklamy i jiných zdrojů) – rozhodující tedy je, zda je toto svou skutkovou podstatou komerční použití

Václav
Václav
3. 8. 2019 08:53
Reply to  Václav

Ale víc to opravdu rozebírat nehodlám. To jen, abych měl před paní Polanskou čisté svědomí, až mi tu bude zase někde vykládat, že obtěžuji redakci nepodloženými pomluvami. Nyní tedy mé připomínky nepodložené nejsou a to mi stačí.

Rád se s Vámi opět setkám u jiné diskuze, paní Brandtnerová. Mějte se pěkně! 🙂

Brandtnerová
Brandtnerová
4. 8. 2019 16:30
Reply to  Václav

CU2 🙂

Lucie Fialová
Lucie Fialová
12. 8. 2019 12:30
Reply to  Václav

Pro Vaše info: Kredit fotografie je převzat z vyhledávače creative commons metodou copy-paste, respektive tam na to mají přímo čudlík, jak složitý odkaz zkopírovat.

Václav
Václav
15. 8. 2019 09:26
Reply to  Lucie Fialová

Pro Vaše info: To, že je někde na něco „čudlík“, vůbec nic neznamená. Důležité je, zda výsledek odpovídá příslušným normám, a zde neodpovídá.

A pro Vaše dobro: pouze jsem zmínil fakt, že popisek neodpovídá příslušným normám, aniž bych poukazoval na to, kdo za to může, nebo čí je to vina, takže váš konfrontační tón považuji za další nesmyslný pokus o útok a žádám, abyste mi vy dvě fúrie daly už konečně pokoj



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.