Multitasking neboli zvládání více úkolů najednou býval dovedností k chlubení. V digitálním světě jsme multitaskeři skoro všichni. Překlikáváme od práce k mailům, internetovým zprávám a ještě u toho posloucháme hudbu nebo si na pozadí přehráváme videa. Můžeme mít pocit, bůhvíjak jsme výkonní, odborníci se ovšem shodují, že efektivnější je plnit úkoly jeden po druhém. Co takhle zkusit zas dělat věci naplno a pořádně?
“Některé dny jsou opravdu vysilující. Píšu článek, k tomu přes internet objednávám nákup, s partnerem po chatu ladíme víkendové plány, s kamarádkou na messengeru řeším úkoly našich dětí. Zvoní telefon kvůli reportáži, na pozadí hraje rádio. Stíhám všechno, ale večer, když je klid, najednou nemůžu spát. Nespletla jsem respondentovi jméno? Objednala jsem zakysanou smetanu? Ani nevím, kdy naposledy jsem dělala jen jednu věc pořádně,” popisuje svůj běžný den novinářka Romana.
Odborníci varují, že mediální multitasking vede k roztěkanosti, zvyšuje nabuzení organismu i následnou únavu, rozptyluje pozornost a navíc reálně prodlužuje čas, který nad úkoly strávíme. O jejich kvalitě ani nemluvě – čím méně se soustředíme, tím více chyb děláme.
Potvrdila to například studie vědců z prestižní Stanfordovy univerzity v USA. Stovce studentů zadali tři úkoly, které měli splnit za pomoci digitálních technologií. Ti, kteří se nechávají bombardovat několika zdroji elektronických informací najednou, se nedokážou soustředit, kontrolovat svou paměť nebo přepínat mezi jednotlivými činnostmi tak dobře, jako ti, kteří raději dělají jednu věc za druhou.
Dnešní děti vyrůstají ve světě, který k multitaskingu přímo vybízí. Musejí pracovat s mnoha nejrůznějšími zdroji informací – s učebnicemi, knihami, pracovními listy, internetovými zdroji. Zejména na internetu se ale děti musejí prokousávat reklamou a často se hypertextovými zdroji proklikají někam, kde se nic relevantního nedozvědí.
Chcete svým dětem pomoci zorientovat se ve zdrojích, nenechat se zahltit a pracovat kvalitněji? Zapomeňte na multitasking. Podporujte je v tom, aby úkoly vypracovávaly postupně, nikoliv najednou. Ukažte jim, kde na internetu najdou skutečně kvalitní zdroje informací, aby je to nesvádělo k nekonečnému „surfování“. Pokud musejí pracovat na počítači, povzbuzujte je v tom, aby dobu odpočinku trávili bez klávesnice a mobilu.
To všechno ale nestačí. Jděte jim příkladem. Když něco děláte, dělejte to pořádně. Netěkejte, soustřeďte se. Možná zjistíte, že vaše hlava uvyklá na multitasking už s tím bude mít velké potíže.
Další informace čtěte v přiložené infokartě:
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Zbavit se rušivých elementů je dobrá rada, ale neznamená to, že je multitasking out. Zapnout si hudbu nebo televizi k práci, nebo muset pracovat s knihou, pracovním sešitem a internetem zároveň, totiž nemá s multitaskingem ani zdaleka nic společného.
Skutečný multitasking je o něčem úplně jiném.
Ani ta studie ze Stanfordu nepodporuje tvrzení z článku. Maximálně tak potvrzuje, že rušivé elementy jsou skutečně rušivé. Alespoň podle toho, jak je popsaná v článku. Byl bych se s ní rád seznámil blíže, ale autor/ka článku nepovažoval/a za nutné korektně citovat, aby byla dohledatelná.
Korektní citace v článcích jsou důležité. Čtenářům umožňují studii vyhledat, poučit se a zjistit, co si o dané studii myslí opravdoví odborníci díky jejich peer-review. Autorům práce zvyšuje korektní citace rank a impact, čímž jim pomáháte na oplátku za to, že využíváte plodů jejich práce. A nakonec autorům článku zvyšuje důvěryhodnost.
Škoda, že zde jsou vyžadovány jen, pokud máte nekonformní názory. U „konformních“ studií se totiž dozvíte jen to, že na nich nepracoval školník s kuchařkou, ale opravdoví vědci, a že instituce, která vlastní většinu autorských práv, je prestižní, jako kdyby to samo o sobě mohlo být důkazem kvality studie.
Stačily dva kliky, studii jsem našla zde https://news.stanford.edu/2009/08/24/multitask-research-study-082409/
To je odkaz na článek, ne na studii. Úkol jste nezvládla ani když jste věděla (nejspíš), o jakou studii jde. Jak byste si asi vedla, kdybyste měla k dispozici pouze informace z Vašeho článku…
Navíc článek, který jste nejspíš měla uložený v záložkách, protože je vidět, že jste z něj překládala informace do svého článku zde (stejná použitá slova). Chlubit se, že takový článek najdete na dva kliky je hoooodně trapné…
Mimochodem, ten článek je z roku 2009 a ta studie je ještě starší. To jste na dané téma nenašla nic aktuálnějšího, než dekádu starý článek? 🙂
Pane Václave, psal jste, že nemůžete nic najít, tak jsem vám chtěla pomoct. Daný článek jsem nepsala, tak jsem nemohla ani opisovat. Tím bych to opět uzavřela.
Pomozte raději autorům studií, o kterých píšete, tím že korektně ocitujete jejich práci (nebo k tomu dotlačíte autora tohoto článku, to je jedno).