Zprávy z novin? Bejvávalo. Dnes jsou hlavním zdrojem sociální sítě. Kritické myšlení se hodí jako nikdy

Kde čerpáte informace o světě kolem sebe? Tohle se během jedné generace zásadně změnilo. Co se konzumace informací týče, dnešní dospělí střední generace vyrůstali v úplně jiném prostředí než jejich děti. Ještě před dvaceti lety děti viděly rodiče pravidelně večer usedat k televizním zprávam, přes den poslouchat rozhlas a do vlaku nebo tramvaje si kupovat noviny. Postupem času a velmi rychle začalo víc a víc lidí čerpat informace z internetových serverů. Dnes se ale o tom, co se děje, dozvídají hlavně ze sociálních sítí, chatů a diskuzních fór. A mladí úplně nejvíc ze všech. Co z toho vyplývá pro výchovu?

„Poslední dobou už vlastně zpravodajské weby ani neotvírám a noviny jsem si nekoupila, ani nepamatuju,“ říká čerstvá penzistka Alena. „Ráno vstanu, uvařím si kafe a zapnu si Facebook. Kouknu se, co je nového u dětí, vnoučat, kamarádek. Navíc tam vidím i odkazy na různé články, takže mám přehled o tom, co se děje. Někdy jsou to na první pohled hlouposti, jindy seriózní čtení. Jestli to vždycky dokážu rozlišit? Snad ano. Spoléhám se na selský rozum,“ dodává.

Síťová média jako hlavní zdroj informací
Takzvaná síťová média (Facebook, Twitter, Snapchat a další) dnes pro mnohé lidi přebírají funkci zpravodajských médií. Což mění situaci. Klasická zpravodajská média mívají k dispozici redakci lidí, kteří ověřují informace a dohledávají fakta, informace na sítích jsou od kohokoli – v široké škále zahrnující média i soukromé osoby –  a přicházejí v nevyzpytatelném mixu, ve kterém se musíte vyznat vy sami. A co je důležité: na sociálních sítích k vám články často doputují již s hodnotícím komentářem. V něm vám autor příspěvku podá emotivně zabarvený návod k interpretaci a připraví vaši mysl na to, co si o tom myslet. Někteří lidé si dokonce vystačí jen s těmito komentáři, s mětasvětem názorů, aniž by původní článek vůbec četli. Nakonec, sociální sítě jsou hlavně o socializaci, že.

U dětí a dospívajících je dopad komentářů jejich vrstevníků, se kterými se ztotožňují, na jejich přemýšlení, obrovský. Sociální sítě vytvářejí velmi silnou konkurenci rodičovskému vlivu.

Je dobré to vědět a počítat s tím. Naléhavým úkolem školy a rodiny je vybavit děti kritickým odstupem od servírovaných faktů a domněnek a schopností se v informační džungli vyznat. Je to stejně důležité, jako byla dřív orientace v terénu.

Články na míru a podle vašeho vkusu
Pro tříbení názorů je třeba vyvinout určité úsilí. Sociální sítě totiž zapojují algoritmy, které dokážou odhalit, jaká témata vás zajímají, a nabízejí uživateli články na míru. Tím ho ale ochuzují o alternativní pohledy nebo názory. Svět, který sociální sítě ukazují, se může zdát pestrý – ale fakticky se tam spíše potkávají lidé ze stejné sociální bubliny a posilují se ve svých názorech, místo aby se třeba pod vlivem jiného pohledu na věc zamysleli. Na sociálních sítích ale zároveň figurují i skutečně kriticky myslící lidé, píší sem mnozí zdatní novináři a komentátoři. Teď ještě aby je uživatelé dokázali poznat a poučit se od nich.

Všudypřítomná reklama
Prostředí internetu nabízí hodně možností pro inzerenty, reklama hraje obrovskou roli i na sociálních sítích. Inzerenti neúnavně zkoumají zvyky a preference uživatelů, aby jim mohli nabídnout něco k zakoupení. Mediální prostředí samozřejmě ovlivňuje i to, že mnohá internetová média jsou závislá na proklicích. To určuje výběr obsahu. Musejí upoutat, nabídnout silné emoce, a to posiluje míru negativních a špatných zpráv nebo skandálů. To ale není v médiích nic nového, špatné zprávy vždy táhly více. V důsledku toho může ale jejich konzument vnímat svět zkresleně. V mnoha článcích také nedostane odpovědi na otázky, které nastolují.

Zkuste se občas vrátit ke klasice
Pokud na sociálních sítích sami aktivně diskutujete, dejte si pozor na svůj profil. Nastavte si ho tak, aby byl viditelný pouze pro vaše přátelé. Takto budou i vaše komentáře viditelné pouze jim. Upozorněte na to i své děti. Pokud tedy nejste ´influencer´, kterému naopak záleží na tom, aby si jeho příspěvky přečetli i lidé mimo jeho přátelský okruh, protože si myslí, že má co sdělit. Je fakt, že i na FB se najdou fundované analýzy a komentáře. Jen je třeba si umět vybrat, koho číst, a umět poznat kvalitu argumentace, a zde jsme zpět u kritického myšlení.

A nezapomeňte, že stále existují i klasická zpravodajská média. Kupte si aspoň občas noviny a časopis, třeba i v online verzi, pusťte si zprávy v televizi nebo v rozhlase.

Nebo si na několik dní dopřejte digitální detox a vzpomeňte si na staré dobré časy, kdy jste usedali do křesla s knihou a hodiny jste se od ní nemohli odtrhnout.

Nebylo to zas tak dávno.

Informace souhrnně na této kartě:

Rodina v síti
aneb jak ze špatného pána opět udělat dobrého sluhu

Všichni jsme v síti. Technologie nás lákají, obohacují, ale taky obepínají až škrtí. Jakou cestu volit, abychom děti ochránili před riziky, která dnes potkají online spíš než v temném lese? A jak jim být dobrým příkladem?

V této nové rubrice se budeme věnovat technologiím ve vztahu k výchově a vzdělávání. Články doprovázejí karty s koncentrátem dobrých rad a tipů, které si můžete vytisknout a pověsit na dveře nebo aspoň uložit do složky a pak se k nim vracet. A komiks pro odlehčení.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

66

 
4 Počet vláken diskuze
62 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
lea
lea

No to tedy nevím.Noviny si už také opravdu nekupuji,ale zprávy a zpravodajské weby je to první,co sleduji.Myslím,že je bto to trochu přehnané.

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour

Potřeba kritického myšlení tady byla i před nástupem internetu a tzv. sociálních sítí.

Václav
Václav

No, nevím, co si mám myslet o tom, že web, který je od shoda dolů prošpikovaný proklikávací reklamou, varuje před proklikávací reklamou, ale budiž. Kritické myšlení bylo potřeba vždy. Fake news, přebujelá reklama a další hrozby tu s námi jsou už dlouho, ani omylem nejde o trendy moderní doby. Třeba takové fake news používal už Goebbels při přípravě na zábor Sudet. Starším generacím pomáhala ke kritickému myšlení velmi účinná zbraň – rozsáhlé faktografické vzdělání. Protože od tohoto typu vzdělání se už dlouho čím dál více pod dojmem zbytečnosti ustupuje, je kritické myšlení mladé generace výrazně systematicky oslabováno. Samotný selský rozum… Číst vice »

Brandtnerová
Brandtnerová

No jo, to jsme my investigativci, nemůžeme si pomoci, všechno musíme prověřovat. Ne nadarmo se přece třeba o novinářích říká, že jsou „hlídací psi“ demokracie. Fascinuje mě, jak si i v rámci jednoho komentáře protiřečíte, když v závěru mluvíte ve své podstatě o slušnosti a respektu k druhým, zatím o v první části napadáte, obviňujete, nálepkujete a překrucujete o sto šest! Už jsem vás na to upozorňovala v diskusi na ceskaskola.cz v souvislosti s tématem novinářské (i obecné) etiky: Do slušné společenské konverzace dospělých jedinců ROZHODNĚ nepatří hodnocení, soudy a nálepkování na osobní úrovni – ve vašem případě navíc velice… Číst vice »