Vyžeňte děti ven do přírody dřív, než bude pozdě. Tato čísla vás přesvědčí



Vezměte děti ven! Není to banalita, ale zcela zásadní věc. A nejde jen o to jít se trochu projít. Zvrátit trend a být s dětmi daleko víc venku se zdá být schůdnou cestou ke štěstí a jedním ze základních pilířů nového přístupu ke vzdělávání.

České děti tráví u televize a počítače v průměru něco mezi  třemi a pěti hodinami denně, podle odhadu různých průzkumů.  A každý třetí kluk v patnácti sedí před obrazovkou víc než šest hodin denně! Klučičí obezita se stává velkým problémem. Roste počet hyperaktivních dětí a dětí konzumujících antidepresiva. Radikálně větší kontakt s přírodou v rodině i ve škole by tuhle epidemii duševního a fyzického neladu zastavil, tvrdí odborníci.

Stále tlustější a nemotornější děti
Podle mezinárodní srovnávací studie HBSC Světové zdravotnické organizace s daty z roku 2014 je každý čtvrtý chlapec a každá osmá dívka ve věku 11–15 let v Česku obézní nebo má nadváhu. Jedná se o závažný nárůst obezity a nadváhy u chlapců, stejný výzkum provedený před 12 lety odhalil tyto potíže jen u každého devátého chlapce a každé šestnácté dívky.

A přítom neklidné a neposedné
Protože v Česku zatím nebyla provedena do statečně rozsáhlá epidemiologická studie, odhadují psychiatři četnost poruchy osobnosti s hyperaktivitou (ADHD) mezi 6–8 % dětí školou povinných, podle údajů z jiných západních, geneticky nám blízkých zemí.

Děti na práškách
Výzkum Českého zdravotnického fóra provedený na vzorku 3 398 dětí z celé České republiky odhalil, že jen antidepresiva s léčebnou látkou Alprazolam u nás bere téměř 4 % dětí ve věku 11–15 let.

Oslabování fyzického a duševního zdraví dětí zajisté nemá jedinou příčinu. Na vině bude pravděpodobně celá kombinace faktorů, jako je kvalita životního prostředí, způsob stravování, množství pohybu, rozvodovost v rodině apod. Velká část lidí, kteří se zabývají tímto tématem, nám však tvrdí, že mezi hlavní podezřelé patří také nedostatek kontaktu s přírodou. Podle nich nám chybí příroda a našim dětem především. Metaforicky řečeno, děti trpí poruchou osobnosti z nedostatku přírody.
Petr Daniš – Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

Školy to zatím neřeší, a přitom by mohly
Jaké možnosti trávit čas venku dává dětem školní docházka? Z odpovědí dětí a jejich rodičů v rámci výzkumu provedeného Nadací Proměny Karla Komárka vyplývá, že během výuky se ve zkoumaném týdnu dostala ven jen menšina dětí (nejčastěji se jednalo o hřiště, v 8 % případů). Jen o něco málo lepší byla situace o přestávkách. Přestože většina českých škol má na svém pozemku nebo v těsné blízkosti sportoviště, hřiště, zeleň nebo park, málokterá toho využívá. Dvě třetiny českých rodičů se přitom domnívají, že by školy měly do svého venkovního prostředí více investovat.

Seberte děti a jděte s nimi ven!

Zdroje:
Petr Daniš – Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Nadace Proměny Karla Komárka – České děti venku / Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Cihajda
Cihajda
12. 1. 2018 19:50

Velka pravda! Dospeli i deti by pro zachování fyzického, ale především psychického zdravi meli v prirode travit mnohem vice casu! Jen prosím opravte v textu – ADHD je porucha pozornosti s hyperaktivitou (nikoli osobnosti). Mohlo by to některé rodiče znepokojit.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.