ilustrační foto

Mám ve třídě osm dětí, které potřebují speciální péči, a pět cizinců, říká učitelka. Inkluze na sídlištní základce

Škola na sídlišti, do které chodí z velké části děti ze sociálně slabých a často neúplných rodin a děti cizinců. Paní učitelka Janíčková (jméno jsme změnili) má ve třídě osm dětí s různými poruchami, z nichž šest má přiznané různé stupně podpory a dvě by ji potřebovaly také (ale teprve se chystají do poradny a ještě na to nemají „papír“). Rodiny většinou nespolupracují. K tomu připočtěte dalších pět dětí ve třídě, jejichž rodný jazyk není čeština. Jak to paní učitelka zvládá? Zde je její vyprávění.

Je mi čtyřicet let, učitelství jsem vystudovala, ale učit jsem šla až po mateřské dovolené, před čtyřmi lety. Hledala jsem práci poblíž bydliště a nechtěla jsem do školy, kde jsou moje děti. A tak jsem nastoupila do větší školy, kterou mám asi dvacet minut chůze od domu. Škola stojí na sídlišti na okraji velkého města, žije zde dost sociálně slabých a neúplných rodin, Romů a cizinců.

V této oblasti jsou ještě dvě další školy a ekonomicky silnější a vzdělanější rodiny k nám děti moc nedávají. Ve třídách tedy nemáme optimální skladbu žáků.

Já jsem třídní ve třetí třídě, mám tam 22 dětí. Šest z nich má přiznaný nějaký stupeň podpory (jeden chlapeček třetí, to už je s nárokem na asistenta, zbytek má dvojku) a dva by ho potřebovali, ale ještě jim nebyla porucha diagnostikována. Přiznám se, že na to ani moc nespěchám, protože mi přibyde papírování, spíš než podpory.

Jen ve dvou případech z těch šesti rodina spolupracuje. Abych to upřesnila, v naší třídě nejde o romské žáky, toho máme jen jednoho a je naprosto bezproblémový. Jsou to běžné rodiny, jen sociálně a intelektově slabé, často matky samoživitelky. A kromě toho učím pět dětí, jejichž rodným jazykem není čeština.

Tato paní učitelka má od 1.1. 2019 tarifní plat 31 670 Kč, osobní příplatek 600 Kč, příplatek za třídnictví 500 Kč, což dělá celkový hrubý měsíční příjem ve výši 32 770 Kč. Neměli by učitelé s takovými třídami jako ta, kterou zde popisuje, mít vyšší plat, než je učitelský průměr? Přečtěte si názor špičkového světového ekonoma na poli vzdělávání Stevena Rivkina v tomto rozhovoru. V něm mimo jiné říká:

Steven Rivkin
Steven Rivkin v Praze v CERGE-EI.

„Jeden příklad dobré praxe z Dallasu v Texasu. Tam se rozhodli platit vyšší mzdy kvalitním učitelům a ředitelům, ochotným pracovat ve školách, které dosahovaly špatných výsledků (pozn. redakce: mluví o školách, kam chodí žáci ze sociálně a vzdělanostně slabých rodin). Program se osvědčil a je dobrou ilustrací faktu, že je třeba vnímat tržní vztahy a diferencovat mzdy učitelů, i když se to může setkat s nevolí…V Dallasu navýšili plat těm, kteří prokázali dobré výsledky v předchozím roce. Byli schopni to posoudit díky ucelenému systému hodnocení založenému na testech, supervizích a na zpětné vazbě od žáků a jejich rodin.“

Vedení školy se dost snaží a my jako učitelský sbor pořád společně vymýšlíme a radíme se, jak s dětmi nejlépe postupovat a co by mohlo fungovat. Myslím, že v tomto ohledu jsme dost aktivní a vstřícná škola, která se snaží o individuální přístup.

Já sama jsem si zvykla připravovat výuku ve třech různých úrovních. Stejně mám ale pocit, že chytré děti zanedbávám na úkor těch slabších. Mám tu jedno zřejmě velmi nadané dítě a je mi líto, že si velkou část času v matematice prostě čte, protože pro něj nemám dost podnětů. Když mám čas, tak s ním dělám již látku ze 4. i 5. třídy, zlomky a rovnice.

Opravdu šikovné děti jsou ve třídě asi čtyři, z toho jedna je cizinka (v minulé třídě byla nejlepší na češtinu Ukrajinka), a já mám výčitky svědomí, že se jim dost nevěnuju. A tak si občas řeknu „holt dneska budu probírat něco, čemu půlka třídy nebude rozumět.“

Se zaostávajícími žáky u nás pracují dvě speciální pedagožky. Děti za nimi docházejí jednou týdně na takzvanou reedukaci, buď ve skupině, nebo i individuálně. Podle mých instrukcí s nimi dohánějí látku. Je to většinou v první nebo poslední vyučovací hodině, což ale znamená, že na tyto hodiny děti u mě chybí – a pravidlo je takové, že v tu dobu nemám probírat nic nového, co by jim uniklo. Čtyři z těchto dětí zároveň doučuji já, také jedenkrát týdně, většinou češtinu. Dost mi pomáhá i přidělená asistentka, i když se věnuje prakticky jen Daníkovi a někdy se stává, že práci dělá za žáka, což by neměla. To dělala i ta minulá, která přímo i dětem napovídala. Ale díky bohu aspoň za tu pomoc, co mám. Nedávno dva měsíce chyběla, a to byla krize. Vše jsem musela zvládat bez ní a nedostala jsem ani korunu navíc.

Co by pomohlo? Jednoznačně snížit počet žáků ve třídě. Párové učení si moc představit nedokážu, přece jen každý učitel je osobnost s určitým stylem a říkám si, že by to bylo složité na koordinaci a možná i rušivé pro děti? Co se školení týče, například v loňském roce jsme absolvovali cca 50 hodin povinných kursů, bohužel přínos byl podle mě nulový, témata byla zpracovaná teoretiky a úplně odtržená od praxe. Na placené školení se vedení tak úplně netváří. Já mám i mimoškolní činnost, trénuju děti, a školení, která absolvuji v rámci své trenérské licence, jsou výrazně přínosnější.

Učení a práce s dětmi mě baví, vedení nám dává volnost a věří nám, nejsem vyhořelá a do školy chodím ráda. Ale je to hodně náročné. Když jsem sem přišla, dostala jsem třídu, kde se rozjela šikana a dalo mi dost práce to aspoň nějak dát do pořádku.

Na inkluzi občas s kolegy nadáváme, není podle nás prakticky zvládnutá. Ale zároveň se činíme, co můžeme, protože vám to prostě nedá, se na ty děti vykašlat. A trochu nás štve, že hodně rodin to neocení.

Helena Janíčková vystudovala učitelství pro 1.stupeň, před nástupem na mateřskou dovolenou pracovala v obchodní sféře, je vdaná a vychovává dvě děti ve věku 12 a 6 let.

Co píše PPP :

Daník: Výkyvy a omezený výkon, narušená výslovnost, nesamostatný, potřeba téměř neustálého vedení a motivace, kolísavé pracovní tempo, problematická pozornost, výkony neodpovídají věku. Slabší logika, problematická grafomotorika.

Klárka: Projevy specifických obtíží ve čtení a písemném projevu, výrazně snížené pracovní tempo, obtíže v oblasti koncentrace pozornosti, podezření na ADD.

Amálka: Oslabení matematických dovedností, snížení čtenářské schopnosti, oslabená percepce.

Pavlík: Deficity v oblasti řečové, sluchové percepce a pozornosti, motorický neklid, podezření na dysfatické obtíže, snížení verbálních schopností a vizuálního porovnávání. Opakoval první ročník.

Soňa: Výukové potíže v oblasti čtení a psaní, podprůměrné IQ, snížené vědomosti, početní dovednosti, slovní zásoba a pracovní kapacita paměti. Snížené pracovní tempo. Velmi problematické zrakové rozlišování.

Matěj: Specifické obtíže v písemném a čtenářském projevu a deficitní úroveň sluchové percepce, intelekt průměrný, rodina nespolupracuje.

(jména byla změněna)

Milí učitelé a učitelky,

zavádíme rubriku Učitelská vrba, protože nás zajímá, co vás trápí, těší, o čem přemýšlíte. Napíšete nám?

Pište vrbě na adresu lucie.fialova@eduin.cz.

127

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
16 Comment threads
111 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
38 Comment authors
EvaJanaLeaMartinaBeata Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lea
Host
Lea

Paní učitelko, tak to před Vámi smekám.Máte pravdu .člověku to prostě nedá,chce pro ty děti udělat maximum možného,ale pak přijdou trochu zkrátka ty schopné.Vy za to ale nemůžete . Tuhle zpackanou inkluzi jste si nevymyslela.

Eva
Host
Eva

Mám otázku, kolik Vám přidělili asistentů pedagoga, jakou máte podporu školního psychologa a zda vedení školy dbá na vaši psychickou hygienu? Počítá také s tím, že to nemusíte vydržet? Vím, co to je a to jsem měla jenom jedno takové dítě ve třídě. Máte můj obdiv, že jste do toho vůbec šla. Je pololetí a vy ještě fungujete, klobouk dolů. Uvědomil si někdo, že nejste speciální škola, či třída, že těch mají takových to dětí do 15 a jsou tam stejné podmínky, tudíž snížené nároky na dítě? Vím, mám spoustu otázek, ale třeba přivedou někoho k zamyšlení nad problémem.

Tera
Host
Tera

Ty jo, asistent jeden, psycholog 25km daleko na cekacku cca 3 měsíce. A psychohygiena? Soukromá věc každého.

Lea
Host
Lea

To nevím,Evo,koho máte na mysli.Nad tím se opravdu měla zamyslet paní Valachová, když si to takhle nešťastně prosadila ,navzdory varování odborníků.Speciální pedagog jednou za týden?To ty děti opravdu „vytrhne“.Pan ministr Plaga má celkem rozumné názory,ale pochybuji,že by měl odvahu na nějakou zásadní změnu.Také je otázka,jak tam dlouho vydrží,když se odváží ještě něčemu oponovat

Eva
Host
Eva

Paní Leo, tak to necháme, když nevíme, jak tam dlouho pan ministr vydrží. Myslím si, že tak jako z každé práce jsme na konci roku musely vyhodnocovat plusy a mínusy, tak by se měly vyhodnocovat zkušenosti z této práce a na základě společných poznatků se snažit zlepšit alespoň podmínky, když už s rozhodnutím, jak vy říkáte, nejde hnout. Pan profesor Hejný taky hledal cestu jak jinak dětem přiblížit matematiku. Kdyby se lidé nesnažili hledat řešení stávajících věcí, možná jsme seděli ještě ve školních škamnách. Ale to už přeháním. Myslím si, že hledat cestu k lepšímu řešení nikdy není na škodu.… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Nechci Vám brát optimizmus,Evo.Naopak.Jste velmi pozitivní člověk a to je dobře.A znám opravdu dost učitelek ,které se stejně, jako tato ,snaží téměř o nemožné,Ale řešení,které by pomohlo,musí udělat někdo jiný.Na to jsou učitelé krátcí.

Eva
Host
Eva

Jenže nesmí mlčet, ale dávat o problémech vědět. Protože na to doplácí . Já jsem si dovolila napsat ještě v době jejího úřadování paní ministryni dvoustránkový dopis o tom, jak jsme se vypořádávaly s inkluzí na naší škole. Dostala se mi odpověď, ale od jiné pracovnice, mám to v počítači. Poděkovala jménem ministerstva za práci s dovětkem, ze se budou těšit, že budu dál tuhletu myšlenku podporovat. Říkám, asi jsem napsala svá slova dost slušně. A ani se nedonesla tam, kam mají. Možná se zajímala jinak, protože paní ředitelka brala telefon a byla dost překvapená, že jí volá Ministerstvo školství.… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Udělala jste víc, než jiní.Ale nemlčí a nemlčeli ani mnohem chytřejší a vlivnější lidé,než jsme my.Zatím bez užitku.Ale máte pravdu,vzdávat se to nemá.Ale trochu mně to přijde jako boj s větrnými mlýny

Petr
Host
Petr

nevím jak výše platu pomůže se zvládnutím třídy, takový úkol může zvládnout jen učitel/ka s velkými zkušenostmi, bez časového omezení, jeho práce by měla být i dobře ohodnocená.

Jitka Polanská
Editor

Tak ze sem pujdou ti nejlepsi ucitele. Nebo si myslite ze kazdy umi vse stejne?

Kateřina *
Host
Kateřina *

Abych mohla dobře vykonávat svou práci, potřebuji na ni klid a příjemné prostředí (lidi). Peníze neřeším. Kdybych měla být učitelkou, rozhodně bych nechtěla být rodičům k dispozici 24/7. Pokud máte problém s tím, jak vedu třídu a co je učím, řešte to s nadřízeným (ředitelem, vedoucím sborovny, nevím, kdo je to v tomto případě), nikoli se mnou!!! Nadřízený má fungovat jako jakýsi mantinel a pouštět pouze závažné prohřešky či požadavky od rodičů přímo k učiteli. Popř. být přítomen jednání s rodiči a učitelem a být mediátorem. Pokud mě nadřízený předhodí smečce vroucího davu a nepostaví se za mě, nemám chuť… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Toto evidentně není téma článku a ani komentáři nerozumím, Kateřino, Vy jste učitelka? A komu říkáte, co nemá a nemá dělat? Váš komentář je nelogický a navíc i nepravdivý, ve své přehnanosti a paušalizaci. Pochybuji, že každý rodič si myslí, že má právo na učitele štěkat.Ani nevím, kde se bere to přesvědčení, že se učitel jako takový musí pořád obhajovat. Možná sám před sebou, ve svém srdci, ale to každý z nás. Nikdo není neomylný a učitelé musejí být také prověřováni, jak pracují, jsou jim svěřeny děti. Pokud je efektem článku takový zavádějící komentář, místo poctivé diskuze, člověk si ooravdu… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

Tak zkráceně – nejlepší učitel neřeší pouze výši mzdy, ale i ostatní faktory, na které jsem se snažila poukázat, vč. řešení. Mrzí mě, že jste si to vzala až tak osobně. Měli jste tu článek, kde stálo, že rodiče mají do školy „vstup zakázán“. S tím souhlasím. :)

Jitka Polanská
Editor

Aha, vidíte, to si ani nepamatuju, snažíme se zveřejňovat různé názory, a tříbit tak veřejnou debatu. Je to sisyfovská práce :-)

monika
Host
monika

Kateřino – Dnešní trend je přesně takový, jaký se vám nelíbí. Vedení školy se za vás rozhodně nepostaví, rodič má vždy pravdu a protože je to náš klient, klidně se postavte na hlavu, ale nedělejte potíže! Jinak… K dispozici samozřejmě budete 24/7, včetně mobilního spojení. Musíte ke spokojenosti svého klienta vyřešit zanedbanou výchovu, špatné morální vlastnosti a odstranit veškeré konflikty, které by snad mohly narušit klientovu spokojenost. No a úplně jistě odpovídáte za vzdělání jejich malého génia na úroveň americké soukromé prestižní školy, to se rozumí samo sebou, ne???
Jestli se s tímto postojem náhodou neztotožňujete, pak opravdu učit nechoďte.

Kateřina *
Host
Kateřina *

Neztotožňuji, dokonce ani jako rodič :D Do takového prostředí by mě nedostali ani za všechny prachy světa :(

Hans
Host
Hans

souhlasím se vším, dnešní doba kdy rodiče dostávají čísla mobilních telefonů učitelů je „jemně řečeno zvrhlá“, učitelé si zaslouží čas na řešení a klid – ne afektované reakce rodičů za špatné známky a cokoliv

Jitka Polanská
Editor

Tak ze sem pujdou ti nejlepsi ucitele. Nebo si myslite ze kazdy umi vse stejne? Cimz nerikam ze ucitele uci kvuli penezum, mnozi delaji skvelou praci nehlede na ohodnoceni. Ale plat je dulezitou pobidkou a prostredkem vyberu. Do skol by treba prislo vic muzu. Krome toho je vic penez i ferove ohodnoceni narocnejsi prace, ktere uciteli ukaze, ze jej spolecnost vazi a uznava jeho nasazeni. Je to cesta z pasti, kdy na skolach kde je prace narocna a vysledky vic ‘vydrene´ nikdo nechce ucit a kdyz ma moznost jit jinam, odejde, a skola se dale propada. Coz je spolecensky velmi… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

Nevím, jestli se dá s Vaším argumentem souhlasit. Dle mého v dnešní době není přímá úměra mezi výší platu a uznáním. Možná spíš naopak. Tím netvrdím, že by si učitelé nezasloužili lepší peníz. Jen to nevnímám tak, že by stoupli v hodnotovém žebříčku společnosti. Možná by to bylo právě naopak, kor s přístupem, který vidím kolem sebe. Často si mi kamarádka posteskne, že na ni rodiče útočí, když si dovolí dát dvojku, nebo trojku premiantům. Tohle dle mého výše platu nezachrání. Maximálně motivuje učitele, aby takové jednání snášeli o trochu déle, to je celé.

Tereza
Host
Tereza

Třeba tak, že člověk, který se nemusí bát o finanční přežití své rodiny, bude mít větší mentální kapacitu na řešení problémů v práci. Třeba tak, že když vím, že si po sakra náročném týdnu v práci můžu o víkendu odjet s dětmi zalyžovat (do ZOO, Divadla, na masáž- každému co jeho jest) a zrelaxovat, o to lépe se mi tam bude chodit a budu mít energii se věnovat žákům. Větší finanční ohodnocení snímá z beder zaměstnance starosti o zajištění přežití rodiny, tedy má o jeden problém míň, tedy má víc prostoru (mentálního) věnovat se své práci….

Lea
Host
Lea

To souhlasí ,Terezo.Zrovna teď učitel mého vnuka řeší,jestli opravdu vyjde s učitelským platem.Nastoupil v září a předtím pracoval několik let v soukromém sektoru, právě kvůli platu.Na tuto školu se nechal „zlákat“,protože se mu líbil projekt i nasazení celého kolektivu,včetně mnoha rodičů.Je to dobrý učitel a děti si ho považují.Je to první mužský,se kterým přišly ve čtvrté třídě do styku.Byla by ho opravdu škoda.

Klementýna
Host
Klementýna

Spíš si myslím že se toho na dnešní děti nakládá zbytečně moc.Když chodila moje maminka do třídy měla tam učitelka 45 žáků a učení bylo oproti této době o hodně snadnější a přesto z nich vyrostli taky vzdělaní lidé.Všichni rodiče si dneska stěžují že učení dneska je moc náročné.Kamarádka mě říkala celá naštvaná že její syn bere v 8třídě učivo které ona měla ve druhém ročníku na gymnázium.Tak to je fakt nenormální.

Jakub
Host
Jakub

Dobrý den, no, nemohu souhlasit. Já sám nejsem pedagog (a ani nemám v plánu se jím stát), zatím jsem jen VŠ student – takže nemám přímo osobní zkušenost. Ale za vše mluví např. zkušenosti mé matky. Je učitelka matematiky a fyziky. Nejdříve učila na 2. stupni ZŠ, nyní je na gymnasiu. Tvrdí, že teď v 2. ročníku učí to, co dříve učila na ZŠ a na věci, které dříve patřily na SŠ (integrální počet, limity, matice) už nemá čas. Učí je tedy pouze na semináři (a to jen někdy). Podobně vyznívají i zkušenosti dalších pedagogů, co znám. Všichni s delší… Číst vice »

Dana
Host
Dana

Paní učitelka dělá, co dokáže. Ale popravdě, nechtěla bych být rodič toho chytrého chlapečka, který tam vyloženě promrhává základní školu a připravuje se tím o možnost kvalitního následného studia …

Michaela
Host
Michaela

Naprosto s Vámi souhlasím , Jakube. Jsem asistentka v osmém ročníku ZŠ, můj muž učitel druhého stupně ZŠ. Dnešní děti určitě nemají náročnější učení- či větší množství, než jsme měli my ( nejsem zas tak dlouho ze školy), naopak trend je sestupný. Vyšší nároky na ně možná mají rodiče ( to je na jinou diskusi). To, co my jsme zvládali v sedmé třídě, můj muž vyučuje na začátku třídy deváté. I sami učitelé své nároky na žáky rezolutně snížili. Možná to je tím, že děti špatnými vlivy degradují, spousta z nich nedá dohromady srozumitelnou větu a většině z nich dělá… Číst vice »

Dana
Host
Dana

Michaelo, docela jste mě pobavila. Ty děti se moc nemění, to co tu vyjmenováváte nebylo nic výjimečného ani před třiceti lety. A není pravda, že děti nedají dohromady kloudnou větu a nenaučí se ani básničku. Měla jsem možnost se setkat i v současné době s hodně dětmi, kteří jsou řečově velmi vyvinuté a básniček a písniček umí spousta. Je smutné, že pracujete s dětmi, když v nich vidíte hlavně to špatné. Takhle Vám to s dětmi nikdy fungovat nebude. Děti totiž poznají, že si o nich myslíte, že „stojí za prd“.

Káča
Host
Káča

Teď jste tu katastrofu vědomostí žáků vystihl. Jen si nemyslim, že za to mohou učitele. Obě mé děti na základní škole získali vědomosti, které jim bez problémů stačili ke studiu na střední škole a pohodovou maturitu. Problém jsou rodiče.

robot emil
Host
robot emil

kaco, mate pravdu. rodice jsou problem, hlavne ti, kteri ve 4 vetach seknou 2 hrubky na urovni 4. tridy zs…

Káča
Host
Káča

No máte pravdu, ach ten telefon, omlouvám se

Jakub
Host
Jakub

Přítelkyně je učitelkou 2 roky. Když přijde domu a vypráví, jak si chodí stěžovat rodiče, že probíraná látka je moc složitá pokaždé se smějeme. Řekněme si to na rovinu, pokud někdo nechápe přímou úměru, zlomky nebo triviální počítání se zápornými čísly, měl by si jít stěžovat do školy, kterou absolvoval. Nejhorší rodiče jsou takoví, kteří vychovávají boha bez zábran. V budoucnu na to doplatí jak rodiče, tak jejich miláček.

Dana
Host
Dana

Upřímně řečeno, často čtu o tom, jak si učitelé stěžují, jak jsou rodiče arogantní a agresivní. Osobně mám kolem sebe hodně rodin, ale neznám ani jedny rodiče, kteří by do školy nalétli a vyjednávali si lehčí učivo pro své děti. Pokud se něco řeší, tak to, že se chce učitel dítěte zbavit, protože nenaplňuje jeho představy nebo očekává, že se dítě bude chovat jako uťápnutý dospělý. Věřím, že existují i rodiče, kteří si myslí, že je jich Pepíček je mistr světa a učitel si na něj nesmí dovolit. Jsem ale přesvědčena, že toto je opravdu marginální záležitost.

Tereza
Host
Tereza

Já vždycky říkám, že když děcko odchází ze základky a z matiky umí trojčlenku, tak je vyhráno. Mám vystudovanou chemii (takže obor na matematiku poměrně náročný) a musím říct, že s trochou logického uvažování vám trojčlenka stačí na většinu výpočtů. Bohužel potkávám „absolventy“ základních škol, kteří nechápou rozdíl mezi přímou a nepřímou úměrou….

Jarek
Host
Jarek

O tom, že se dnešní děti musí učit více než minulá generace silně pochybuji. V celosvětových testech vědomostí naši studenti klesají každým rokem. Spíš bych řekl že toho sice majín v osnovách více, ale díky těmto intelektuálně slabým žádkům se nestihne probrat ani čtvrtina a celá populace díky tomu blbne na úroveň těch nejhloupějších.

Dana
Host
Dana

To, že jsou děti v testech horší než před lety neznamená, že se musí učit méně. Může to znamenat, že je někdo učí spousta blbostí a neefektivně. Je celkem známé, že frontální výuka je velmi neefektivní metoda a je také známé, že frontální výuka na českých školách přetrvává. Ačkoli všichni víme, že frontální výuka tu byla i v minulosti, všichni zároveň asi tušíme, že děti již nejsou stejné jako dřív. Žijeme totiž v jiné době, s dětmi se daleko více diskutuje a bere se v potaz jejich názor, jejich zájem. Jen ta škola se moc nemění…

Michal Lang
Host
Michal Lang

Paní Dano, kdopak Vám pověděl, že frontální výuka je neefektivní? To si myslí jen někteří rádoby odborníci, kteří neumějí frontálně vyučovat! Není samospasitelná a nelze ji užívat jakožto jedinou, ale efektivní je a je velikou chybou, jestliže ji někdo odmítá! Pokud jsou to studenti, je to ještě pochopitelné – nejsou dost vyzrálí nebo prostě líní – pokud jsou to učitelé, obvykle je to proto, že prostě učit frontálně se zaujetím neumějí, ostatní nemá cenu posuzovat (ač uznávám, že každý, kdo do školy chodil, může mít pocit, že může poradit, jak by se to mělo dělat). Jsem učitel s 16letou praxí… Číst vice »

Dana
Host
Dana

Je opravdu velmi málo učitelů, kteří jsou schopni zaujmout frontální výukou. Nejvíce se děti naučí, pokud si vše vyzkouší. Navíc i sebezajímavější „přednáška“ se časem dětem vykouří z hlavy. Pokud si na to děti přijdou vlastní hlavou, tak už učivo jen tak nezapomenou. Frontální výuku jsem zažívala ve škole mnoho let dnes a denně a ze školy toho moc neumím. To, co umím, jsem se naučila hlavně sama a né díky nezáživné frontální výuce.

monika
Host
monika

Dětem se z hlavy vykouří přednáška, která nedává smysl, nenavazuje na jinou látku nebo není zasazená do jiných souvislostí. Jenže v prostředí nízkých stupňů ZŠ a ještě v kombinaci s inkluzí vsazenými nevzdělatelnými dětmi si frontální výuku nemůžete ani nechat zdát. Navíc když dostanete třeba do třídy cizince (já měla zatím nejmíň tři a nejvíc pět), které od základu učíte česky! Mám něco přes dvacet let praxe, pořád mě učení baví, ale na konci října už jsem unavená.

jura
Host
jura

Mno, ja bych se na to zeptal pani exministrine Valachove.

legie
Host
legie

„V této oblasti jsou ještě dvě další školy a ekonomicky silnější a vzdělanější rodiny k nám děti moc nedávají. Ve třídách tedy nemáme optimální skladbu žáků.“ ale přitom si stěžuje, že ani pro to minimum nadaných žáků vlastně nemá prostor. Jaký by pak mělo účel ještě tam nějaké další takové přidat? Aby jich zdegenerovalo víc? Nebo snad mají „táhnout“ zbytek třídy, což se často objevuje jako argument proti odchodu nadanějších dětí na víceletá gymnázia? Nadané dítě přece nemůže být obětováno a takto zneužito.

Anna
Host
Anna

Mila pani kolegyne,
smekam pred Vami.Naprosto Vam rozumim.Mam to v obdobne podobe jen s 30 detmi ve tride.Nektere mene zavazne,jine zavaznejsi osudy deti.Priznam se,ze mne parkrat napadlo,zda by nebylo jednodussi jit pracovat do uplne jine sfery bez takove zodpovednosti.Nebylo.Neni mozne v tom ty deti nechat.
Drzim Vam palce a preji hodne sily a radosti z kazdodennich malych uspechu!

Eva
Host
Eva

Nevím, jestli Vás můžu nazvat milé kolegyně, ale jsem moc ráda, že se konečně ozývají hlasy z té pravé strany, kde je to potřeba. Tuhle práci může hodnotit jen ten, který je sní v dennodenním styku a ví co ta práce obnáší. Nakonec musí člověk hledat řešení sám, protože rodiče, tak jak je psáno v článku, nespolupracují. Protože jsem měla možnost porovnat u dětí, které jsem měla ve třídě, jak vypadá když rodiče spolupracují a když je tomu naopak. U té první ještě občas kontaktuju maminku a mám radost z toho, kam až dítě maminka posunula a moc si jí… Číst vice »

Dana
Host
Dana

Docela by mne zajímalo, proč by mohl práci učitele hodnotit jen ten, který je s ní v denodenním styku? Třeba práci lékaře může také hodnotit nelékař. Může hodnotit to, jak mu pomohl, jak se k němu choval atd. A u učitele se dá hodnotit to, jaký má přístup k žákům, jak je dokáže zaujmout, co děti dokáže naučit. Učitele může krásně hodnotit i „neučitel“. To, že je někdo „laik“ neznamená, že nepozná, jestli má učitel u dětí úspěch nebo ne.

Eva
Host
Eva

Myslela jsem na práci s inkluzí, rodiče netuší, jak se s tím musí učitel vypořádat. Samozřejmě, že hodnocení těch se kterými máme nebo nemáme dobrou zkušenost je na místě. Znám to, když rodiče u nás chystali své děti do prvních tříd, tak si svěřovali, kterou učitelku by chtěli pro své dítě, se kterou měli dobrou zkušenost. Většinou to byly mámy, tatínkové už tak ne. Ale k zápisu a první den do školy jich chodilo dost. Myslím, že inkluze ještě není tak u rodičů úplně zažitá, snad u těch, kteří mají zájem a s učitelem dovedou spolupracovat. Samozřejmě hodnocení je na… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Hodnocení laiků bude ale vždy subjektivní nikoli objektivní. To je trochu problém nemyslite. Taky hodnotíte svého šéfa?

Lea
Host
Lea

Hodnocení bývá subjektivní mnohem častěji ,než si myslíte.A Vy jste svého šéfa nikdy nehodnotila?Alespoň sama pro sebe?

Káča
Host
Káča

Abych řekla pravdu, svého šéfa jsem hodnotila pouze jednou, je to již téměř 28 let. Jak říkáte sama pro sebe. Byl to můj přímý nadřízený a neskutečné ožralé hovado již v 9 hodin ráno. Jinak to bylo v oblasti veřejné zprávy, bohužel. Tato zkušenost mi stačila k tomu, abych již nikdy žádného šéfa neměla. To k Vašemu dotazu. Tak nějak neznám žádnou firmu, kde by podřízení hodnotili své nadřízené, patrně je to tím, že přicházím do styku pouze a jen se soukromými společnostmi. Ale abych se dostala k jádru věci, nějak nevím, proč si v této malé zemičce většina myslí,… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

Ve firmách už bývá zvykem dělat hodnocení nejen podřízených, ale i nadřízených, takže šéfů. Sama jsem už několikrát hodnotila své šéfy. Pointou je, dát jim zpětnou vazbu, jak zvládají své povinnosti vůči podřízeným, tj. řízení lidí, vedení týmu, komunikaci, atp. A výsledky mohou být velmi, velmi rozdílné, právě kvůli oné subjektivitě. Nicméně i to je bráno na zřetel a pro šéfa super informace, se kterou může pracovat, pokud chce.

Dana
Host
Dana

Myslím si, že mnozí učitelé nechápou, že mají nějaké povinnosti vůči dětem, rodičům alias „podřízeným“.

Dana
Host
Dana

Ano, hodnotím. A pokud bude šéf nepříjemný, nebude se mnou ochotný a schopný diskutovat a bude se mi pod ním špatně pracovat, tak změním práci. Jenže u toho dítěte, které je závislé na vůli rodiče to není tak jednoduché.

Jarek
Host
Jarek

„Jsou to běžné rodiny, jen sociálně a intelektově slabé“ Dřív byly intelektově slabé děti ve zvláštní škole. Nyní si moc neumím představit, že by v této třídě bylo pár žáků normálních, co by z nich pak vyrostlo????

pája
Host
pája

Dobrý den, bohužel je to běžná praxe. Trochu mám pocit, že čtu o sobě. Mám třetí třídu s 28 žáky. Osm žáků má IVP ( čtyři 3.stupeň, čtyři 2.stupeň). Mám dvě AP, ale i tak je to hodně velká dřina, kdy nezbývá moc času na nadané děti, které ve třídě mám a jsou i diagnostikované PPP. Chodím z práce neskutečně unavená, protože ještě tři odpoledne věnuji integracím pro děti s IVP. Inkluze je největší zlo, co mohlo české školství potkat. Možná by bylo fajn, aby si to ti, kteří to vymysleli, také zkusili.

zuza
Host
zuza

Plně souhlasím, inkluze je největší zlo, které se páchá na dětech, nadaných i problémových. Chytré brzdí, potížisté se naučí ještě méně než ve škole zvláštní. Vím z vlastní zkušenosti, že jeden problémový žák dokáže třídu zcela rozložit, a když je jich tam více, ještě k tomu výuku ruší asistenti, je to na zbláznění. Paní učitelka sice má můj obdiv za entuziasmus, ale dělá sysifovskou práci, kterou nepovažuji za záslužnou, protože tento nesmysl udržuje jako jedna z mnoha při životě. Problémové děti s odmítavými rodiči se vzornými a úspěšnými žáky nikdy nestanou. Je jen otázkou času, kdy u ní dojde k… Číst vice »

kárl
Host
kárl

Příspěvek obsahoval urážky a byl redakcí smazán.

kárl
Host
kárl

Prispevek obsahoval hodnoceni moralne volnich vlastnosti autorky clanku, ktera se dnes podepisuje jako redakce, aby si to nerozhazela s uredniky… Loni mi smazala prispevek pod clankem, velebici inkluzi skoro jako zazracnou metodu pro rozvoj naseho skolstvi. Dal jsem ji priklad z realne skoly. Nyni napsala clanek, jak je inkluze na nic… Hodnotit autora je vsak na ban. Tedy sbohem.

Jitka Polanská
Editor

Nějak nevím, o čem mluvíte. (Jen na okraj, Váš poslední příspěvek obsahoval slova jako kunda a píča, takové komentáře zde bohudík pro Vás neponecháváme) Před rokem jsme ještě neměli ani pravidla debatní zóny, nepamatuji si na žádný takový komentář ani na to, že bychom ho smazali, pokud tedy nebyl silně vulgární, takže rovnou spadl do spamu nebo tak. Střet s vámi si vůbec nevybavuji, jestli to nebylo někde jinde. Komentářů, které kritizují inkluzi, tady máme dost, a jak vidíte, zůstávají tady, byť jsou podle mě často k ničemu, protože nejsou konstruktivní a neobsahují žádné dobré nápady. Zveřejnili jsme vyprávění učitelky,… Číst vice »

Václav
Host
Václav

To, že si podle svých slov něco nepamatujete, vůbec nic neznamená, paní Polanská. Ráda totiž „zapomínáte“ věci, které se vám nehodí do krámu. Když třeba někomu chcete vykládat, že mu tady prý prochází věci, které jiným ne, ráda „přimhouříte oko“ nad tím, že jiní diskutující uráželi rodiče tohoto člověka (ano, mluvím o sobě), protože oni „přitom jenom něco podotkli“. A ještě si přisadíte tím, že mu vynadáte za to, že chce, aby na něj lidi neútočili.

Nevím, o čem přesně mluví kárl, ale ve věci morálních kvalit redakce se ho musím zastat. Zdejší redakce žádné morální kvality nemá.

Václav
Host
Václav

tady býval komentář, ale beze stopy zmizel… kárl tedy děl pravdu

DODATEK: a koukám, že se tu zázračně zase objevil… jako se to stalo tomuto komentáři:

https://www.rodicevitani.cz/skola-a-ucitele/ucitele/deti-by-se-mely-ve-skole-naucit-rozumet-svetu-ne-vedlejsim-vetam-rika-dlouholeta-ucitelka-jedeme-na-vykon-a-podstatne-nam-unika/#comment-9960

ten také zničehonic zmizel, prý porušoval pravidla, ale znovu se objevil až dlouho poté, co diskuze nikoho nezajímala (s měsíčním odstupem asi sám od sebe pravidla přestal porušovat, nebo co), aby na redakci neprasklo, co tu provozuje za prasárny

Jitka Polanská
Editor

Vaše představy o tom, jak zlá a hloupá je tato redakce, Vás úplně pohltily. Jestli si myslíte, že něco někam vracíme zpátky, aby na nás něco „neprasklo“, tak tomu opravdu tak není, my tu máme pravidla a ta vymáháme, více méně, nejde to vždy, ale snažíme se. Příspěvky tu mažeme opravdu výjimečně, jsou to spíš promile. Většina jich patřila Vám, opravdu okrajově i jiným lidem. Já obvykle vyznačím, když něco smažu, kolegyně někdy maže rovnou. Nic zpátky nevracíme. Nevím, na co teď upozorňujete a zda se dá věřit Vaší paměti víc než mé, ale možná se stalo, že někdy nějaký… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Já s vámi žádnou válku nevedu ani tu nemám žádnou „misi“. (kde na tyhle kokotiny chodíte, je mi vážně záhadou). Naopak jsem řekl naprosto jasně, že když na mě nebudete pořád nesmyslně útočit, nebudu mít důvod se vám plést pod nohy. Říkám to pořád dokola už půl roku. Vy dál a dál nesmyslně útočíte, k čemuž hledáte čím dál ubožejší záminky, a zlobíte se na mě, že držím své slovo.

Jitka Polanská
Editor

Pokud chcete mít klid, pane Václave, přestaňte se zjevovat vždy když máte pocit, že nám to můžete „natřít“, jako právě teď. Nikdo Vás odnikud nevyvolával. Ale nedáme se. Ještě jsem neviděla markantnější příklad rčení „zloděj volá chytťe zloděje“ v praxi, než jste Vy a Vaše móresy, opravdu. To je až neuvěřitelné, co si dovolujete. Takže až zas něco bude smazáno, je jasné proč.

Václav
Host
Václav

Ještě, abyste mě odněkud vyvolávala jak nějakého malého žáčka. :D

To už je vážně vrchol. Při posledním setkání jste mi diktovala, jaké názory tu smím mít, a teď mi tu diktujete, kdy se můžu ozvat.

Jo, jsem z vás celej nakřivo.

Jitka Polanská
Editor

Vy úplně klidně lžete, já si na to pořád nemůžu zvyknout. My přesně víme, kolik příspěvků bylo smazáno, já si dám práci to napsat, a Vy klidně zase tvrdíte, že „spousta“. A mluvíte o setkání, i když jsme se nesetkali. Lžete a spoléháte na to, že lidi jsou dnes na lži zvyklí. Tak pane Václave, tady u nás ne. Nikdy si nezvykneme. Budu mazat i příspěvky s evidentní lží, protože jsou zjevnou snahou škodit naší pověsti a práci a zvyšovat chaos. Takže s tím buďte srozuměn.

Václav
Host
Václav

„A mluvíte o setkání, i když jsme se nesetkali.“

Jistě. Lidé se totiž na internetových diskuzích „setkávat“ nemohou. A to ani když se dva ocitnou ve stejný čas v téže diskuzi.

Pokud vám tento termín pro popis výše uvedené situace přijde nepřijatelný, uveďte vyhovující náhradu. Rád se přizpůsobím, pokud vám to pomůže snížit krevní tlak.

Váš komentář tedy budiž mementem pro všechny, kdo by chtěli vědět, jakým způsobem posuzujete vhodnost jejich diskuzních příspěvků.

Klára
Host
Klára

No, pan Václav doložil zdroj ke své poznámce, zatímco vy, s prominutím, jenom kvokáte a navrch poradíte, aby vypadnul. Jinak ho smažete. Profesionální. Omlouvám se všem za offtopic.

Jitka Polanská
Editor

Pan Václav psal cosi o prasárnách. Tak jako ochraňujeme respondenty před vulgarismy některých komentujících, tak chráníme i samy sebe před těmito výpady, přijde mi to logické. Tolik k vašemu offtopiku.

Václav
Host
Václav

Tak ať to rozetneme, paní Polanská. Tvrdíte, že v žádném případě nevracíte zpět jednou smazané příspěvky. Jak tedy vysvětlíte to, že teď všichni můžeme vidět příspěvek, jehož smazání vaše redakce ústy paní Fialové v předmětné diskuzi potvrdila?

Jitka Polanská
Editor

Vysvětlení viz výše. Vy máte ale hodně času a mrháte jím. Myslím, že nevíte, jak je vzácný a jak je vzácný lidský život. Víc k tomu nelze dodat. Přestaňte ale pořád zkoušet hranice. Komentáře s urážkami a hrubými slovy jdou pryč. Viz pravidla.

Václav
Host
Václav

„Komentáře s urážkami a hrubými slovy jdou pryč. Viz pravidla.“ „Budu mazat i příspěvky s evidentní lží“ Kdybyste to myslela jen z poloviny vážně, tak byste musela smazat především drtivou většinu svých vlastních příspěvků minimálně za poslední téměř rok… Jestli to ale skutečně myslíte vážně, pak vám držím pěsti, směle do toho a půl je hotovo! Bez vašich příspěvků se nám tu všem bude určitě lépe „dýchat“. P.S.: hranice nastavené osobou, která má pocit, že mi tu může rozkazovat, co si můžu myslet, kdy to můžu říkat a nově i jak mám žít svůj život, mě absolutně nezajímají, takže se… Číst vice »

Václav
Host
Václav

„Vysvětlení viz výše“

Na vaší odpovědi na svou otázku musím zcela oprávněně trvat, protože jen za její položení jsem vámi byl označen za lháře. Nedávejte mi nikam nevedoucí neurčité odkazy „výše“. Odpovězte, slušně a pravdivě, máte-li v sobě aspoň kousek cti.

Václav
Host
Václav

P.S.: mazání příspěvků beze stopy nemá v kultivované diskuzi co dělat… je to stejná totalitní prasárna, jako to vaše diktování lidem co si můžou myslet a kdy to můžou říkat, paní Polanská

P.P.S.: mnou odkazovaný příspěvek byl smazán beze stopy, bez konkrétního důvodu, pouze s neurčitým dodatečným vysvětlením, že to bylo z důvodu „ochrany respondentky před ostrými výpady“, přestože neobsahoval žádný výpad, útok, vulgarismus ani jiné porušení pravidel a redakcí nebyl rozporován ani jeho vztah k článku… tolik k té vámi zmíněné „ochraně respondentů a redakce“, paní Polanská

Jitka Polanská
Editor

Váš příspěvek obsahoval slova jako kunda a píča, takové komentáře zde bohudík pro Vás neponecháváme.

Marie
Host
Marie

Naprosto stejná zkušenost-uč.1.st. zš jen s tím rozdílem, že ve třídě mám 25 dětí. PO u osmi z nich. Asistenta nemám. Aj chodím vyučovat do třídy s 24 dětma (skupina se půlí od 25). Dvě děti mají sdíleného asistenta, další asi tři PO. Dívenka se sníženými výstupy naprosto nechápe učivo 4. roč. (například tvoření vět v present simple, present continuous….). Paní asistentku jsem požádala ať s ní procvičuje mimo třídu např. omezenou a jednoduchou slovní zásobu. Toto je, ale naprosto špatně!!! Mám se část hodiny věnovat jí a asistent (bez vzdělání!) má „vyučovat“ zbylé děti. Naprosto s tímto nesouhlasím a… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Divadýlko před inspekcí hrajete s vědomím vedení, a co to přesně znamená? Že se jinak té žákyni zcela odmítáte věnovat a fingujete to jen před inspekcí? Reagujete na příspěvek, který ale tak nemilosrdně nevyznívá. Chápu zátěž, ale nějak mi není jasné, proč ta zaujatost, učitel by neměl být tak zaujatý. Může být přetížený, ale z otázky „Tento člověk bude v budoucnu nějakým přínosem pro společnost?“ je evidentní, že této žačce nepřisuzujete žádnou hodnotu. A to je smutné.

Lea
Host
Lea

Zní to trochu krutě,přiznávám,ale logiku to má.Proč by měla tato holčička ztrácet čas nějakým jazykem,když by jí asi opravdu více prospěla nějaká praktická činnost? V mnoha zemích,kde to myslí vážně, se děti spojují třeba na výchovy atd, ale třeba odborné předměty ,nebo právě cizí jazyky mají odděleně.Na to by ale bylo potřeba více pedagogů, více místa a samozřejmě i speciálních pedagogů.Toto vše ale nemáme.Tak to všechno dáme do jedné třídy ,přidáme jednoho, ne moc vzudělaného asistenta (a jsou drazí a jejich moc)a doufáme v zázrak.Máte pravdu,je to smutné.A divadýlko před inspekcí, nebo v dotaznících,jak tady v jednom článku přiznalo i… Číst vice »

Kateřina *
Host
Kateřina *

Logiku v tom právě moc nevidím. Kdyby všichni řekli do záznamů a inspekci skutečnost, mohlo se to už dávno řešit. Než někdo něco udělá na základě bouřlivých diskuzí, to ještě chvíli potrvá. Firma, která má výsledky v černých číslech nemá potřebu řešit krizi. Když byste měla rozhodovací pravomoc, na základě čeho byste se rozhodovala?? Na základě 5-10ti názorů v diskuzi a nebo na základě výsledků podložených názory tisíců?? Velká nevýhoda pro učitele je ta, že žijí ve své vlastní bublině (což naprosto chápu). Ale realita funguje úplně jinak. Pokud mají možnost promluvit, ať to udělají a nebojí se následků. Co… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Za logické považuji to,že holčička by se mohla věnovat něčemu praktickému,co by jí bylo více prospěšné v budoucnu,než Aj.Proto taky mívají na spec. školách třeba sedm hodin praktického vyučování týdně.Nemyslela jsem tím chování učitelů před inspekcí,nebo pravdivost při vyplňování dotazníků.Není to zas tak dlouho,co jsem o tom četla v diskuzi tady na webu.Nejsou to samozřejmě všichni,ale soudím,že málo jich taky nebude.

Kateřina *
Host
Kateřina *

To vnímám stejně :) Vztáhla jsem si to na jinou část příspěvku ;)

Jitka Polanská
Editor

Pro mě nemá logiku, když někdo o svěřeném dítěti napíše, že nebude mít přínos pro společnost, jen proto, že to dítěti myslí pomalu, nebo málo. Dítě může být velmi dobré. A kdo se to tady snaží krkolomně obhájit vším možným, jen potvrzuje, že proto, že mu leží v žaludku inkluze, je schopen vítat i obhajovat cokoli. Paní učitelka, která v článku mluví, nemá ani stopu této zarputilé vehemence a lhostejnosti k některým dětem, jen proto, že jsou pomalé, jako se tu projevuje v některých komentářích. Pokud je hlavní náš argument, že slabí nás nemají zdržovat, Česko špatně dopadne. Málokdy jsem… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Paní Polanská, beze všeho odporu a negativ popíši vlastní zkušenost práce s tímto dítětem. Bylo to dítě do 4 roku téměř nemluví , nebylo tak agresivní protože mělo k sobě stejné dítě. Po přeložení mezi starší věkové stejné děti se začala s nedostatku komunikačních dovedností projevovat agresivita, někdy se vystupňovala, protože dítě nemělo slovní zásobu na vyjádření svého přání. Nebylo to jen ve slovní zásobě. Zůstávalo jen u hry s autem nakládání kostek. K jiné tvořivé činnosti nemělo žádnou dovednost. soustředění tak na tři minuty a dál nic. Boj s maminkou, návštěva že SPC, závěr matky, když si nevíte rady,… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Opravím větu, aby nevyzněla špatně. Dětem se v učivu postupně přibližoval, ale dostal se jen na úroveň možná druhé třídy. popisuji skutečný stav, co bylo práce a problémů to už je naše záležitost. A to bylo jedno dítě. Bylo moc fajn, když se zklidnil a začal alespoň trochu spolupracovat s dětmi. Alespoň více pozoroval, pokoušel se stavět s dětmi. Jednotná spolupráce s asistentkou pedagoga, její úplně jiný přístup, než u vlastní mámy, přinesl alespoň trochu ovoce.

dorotka
Host
dorotka

hlavne ti asistenti jsou nepedagogove, dobrovolnici a casto maminky bud dotycneho nebo jineho problemoveho ditka. jejich funkce je spis krotil, ale ze dite rusi vyuku ostatnich deti, to moc ovlivnit nedokaze.

Eva
Host
Eva

Dorotkou, možná jste mému příspěvků moc neporozuměla. Nebýt té cizí paní, která se zabývá jógou pro děti, má své dítě o které se vzorně stará, nemuselo být to dítě vůbec tam, kde je.

dorotka
Host
dorotka

Já to pochopila. Nicméně je to vzácná výjimka. To mi věřte. Dcera učí 1. a 2. tř., ve třídě měla pět dětí s LMD a navrch osm dětí cizinců, které neuměly ani slovo česky (2x UK, 1x Rus, 1x Čína, 4x Vietnamci). 1 chlapeček má hraniční syndrom asi Turret, který ruší výuku prakticky neustále řevem, případně napadá další děti. Asistentku má, ale je otázka času, kdy dostane pěstí taky… Asistentka má co dělat s tímhle jedním, k dalším dětem se dostane jen vzácně. Prakticky celou dobu krotí tohle jedno dítko… Na konci první třídy tenhle exot odešel, protože maminka uznala,… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Myslím si, že dostat víc takových dětí do třídy běžných dětí, aby se učily emocionálně pochopit děti, které mají problém, je nešťastné řešení. Ba naopak může vyvolat negativní projevy. Děti se u nás taky bouřily, když jim chlapec o kterém jsem psala, boural jejich stavby, protože je neuměl sám postavit a říkal si o pozornost.Braly ho, když jsem vysvětlila jak to s ním je, že mu mají pomáhat, ale trpělivost u dětí taky není věčná. Děti neměly žádné zábrany hovořit se starým pánem upoutaným na vozíku bez nohou, když jsem jim problém vysvětlila. Naopak, povídali si spolu a přinesli trochu… Číst vice »

Lea
Host
Lea

A kde je Evo? Sama jste napsala,že po páté třídě nastupuje do speciální školy.Sama jste uznala ,že je tak na úrovni druhé třídy. Možná .Znám dítě,které není ani tam,po pěti letech v normální základce. Otázka pak zní,jestli jim těch pět let v základce opravdu dalo,co ty děti potřebovaly.Nijak nesnižuji výkon paní asistentky,věřím,že udělala vše,co bylo v jejích silách.A takových dětí je víc,co je asistenti i učitelky nějak dotáhnou do páté třídy,ale pak někdo uzná,že jim bude lépe ve speciální třídě. Jen nevím, jestli těch pět let nepromarnily.

Kateřina *
Host
Kateřina *

Hmm, přivedla jste mě na myšlenku, jak bych se asi cítila.. Nikdy mi nešel tělocvik. Jakože fakt nešel, všeho jsem se účastnila, všechno zkoušela a výsledky byly žalostné. Matka mě musela uklidňovat, že z tělocviku propadnout nejde. Při představě, že by mě dali na sportovní gymnázium, na mě jdou mrákoty. Kdybych si pak měla cvičit někde v koutku sama podle sebe, asi bych nechápala ten smysl, proč tam jsem. Ale dnešní děti nejspíš přemýšlí jinak.

Lea
Host
Lea

O tom, že by někdo propadl z tělocviku jsem fakt ještě neslyšela.Ale myslím, že vím,co jste chtěla říct.Paní učitelka píše,že holčička má snížené výstupy-i když nepíše z čeho všeho. Ale nemyslím,že angličtina je jediný problém.Je pravda,že informací je málo a se vším,co paní Marie píše, také nesouhlasím.A opravdu nemyslím,že by se měla učit slovíčka sama pro sebe ,někde v koutku.Měla by dělat něco ,co pro ni bude přínosem.V našem pojetí inkluze je to však dost nereálné.

Eva
Host
Eva

Paní Leo, ani jeden den nebyl promarněn. Kdybyste znala příběh od začátku, pak byste měla možnost srovnání. Tento příběh jsem popsala taky paní ministryni v tom dopise. Snažila jsem se o co nejvěrnější popis tohoto příběhu. Dostalo se mi spíše pocitu nezájmu o situaci, která se na školách děje. Možná se chtěla podívat do školy a osobně se přesvědčit, abych jí nekřivdila, ale když zjistila, že ve škole nepracuji, nestálo to ani za námahu se na ten případ znovu podívat. Návštěvu v našem městě, při jiné, pro ni důležité situaci, absolvovala a zajímala se o nadané děti. nevím jak dalece… Číst vice »

Eva
Host
Eva

na to se musíte zeptat jeho mámy.

Eva
Host
Eva

To by musela být vůle PPP , SPC a rodiny, aby bylo dítě zařazeno co možná nejoptimalněji do vzdělávacího procesu

dorotka
Host
dorotka

slunicko…

Káča
Host
Káča

Paní Polanská, paní Marie řekla pouze a jen pravdu. Je sice hrozně fajn, že jste našli úžasnou paní učitelku, ale upřímně jaký je výstup? Jak dlouho to paní učitelka asi tak vydrží? Buď se zblázní nebo „jen“ vyhoří. Copak asi budou dělat její 2 děti? A výstup? Ten nejhorší, budeme nadále udržovat inkluzi v podobě, která je špatná. Většina to ví, jen nikdo nemá odvahu to říct nahlas, aby nebyl napaden sluníčkáři. Bohužel paní Marie hraje divadlo před inspekcí a co má podle Vás dělat? Všichni považujeme své děti samozřejmě za nejlepší, ale bohužel někdy naše představy nevyjdou. Rodič má… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor

Ještě víc vyvážené? To vyprávění dobře ilustruje realitu v některých (rozhodně ne ve všech) školách. Na tyto školy by se stát měl zaměřit, dá se přesně odhadnout, které to jsou, a posílit je. Snížit počet žáků ve třídách, dát učitelům příplatky, poslat je na dobrá školení, pořídit ve škole mentora, zajistit možnost vyrovnávacích skupin tak, aby nemusely kolidovat s rozvrhem, dát celkově do škol víc pracovních činností, motivovat školy k jiné organizaci výuky, učit učitele, jak zapojit ve třídě děti tak, aby si navzáejm pomáhaly – to jsem na mnoha místech viděla, ale zatím to není všeobecně rozšířené know how.… Číst vice »

Anna-Marie
Host
Anna-Marie

Dovolím si také něco připsat. Víte, pokud snížíte počet žáků v této třídě, která už dnes má hezkých 22 dětí, do čela postavíte školeného (speciálního) pedagoga a užijete speciálních metod, hádejte co Vám vznikne? Třída zvláštní školy, jen s tím rozdílem, že na ZŠ. Umocněno tím, že soudní rodiče prostě dají dítě jinam (také bych to udělala, a troufám s říci, že i Vy), může to mít sice osnovy zš a nacházet se to v budově zš, ale řekněme si na rovinu, že ten výstup v deváté třídě bude blíže té ZŠ praktické než běžné (pamatujete na reality show Třída… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Souhlas Anno-Marie

Jitka Polanská
Editor

Flexibilní vyrovnávací třídy při běžné škole se osvědčují třeba ve Finsku a není to segregace. Mohly by lépe fungovat i u nás, na některé předměty by žáci mohli chodit do zvláštní skupiny, na jiné by byli součástí původní třády. Dále jsou tu metody, které dávají dohromady děti různého věku a schopností, aniž by to rušilo, třeba montessori, založené hodně na samostatné práci. Alternativní školy většinou integrují i intelektově slabé děti bez problémů. Mít zvláštní speciální školu pro tyto děti představuje hodně problémů a vlastně to nejde, říkají mnozí odborníci, protože mix dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je velmi různorodý, z… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Teď jsem zaslechla v televizi zprávu, že se mluví o vyrovnávacích třídách. Teď aby se dostalo správného využití a rodiče pochopily, že je to pro některé jejich děti dobře. Mít trénink před startem. Znám dvě rodiny, které využily možnost nabízenou školou po zápise, tak zvanou přípravu na 1. třídu a vyplatilo se. Děti do školy nastoupily v pohodě.

Václav
Host
Václav

pro paní Evu: Chápu, že vyrovnávací třídy mohou pomoct třeba cizincům, kteří se potřebují vyrovnat především s jazykovou a sociální bariérou. Mohou představovat nějaké řešení i pro děti s jakýmkoliv trvalým hendikepem? Tím myslím děti, které jsou jakýmkoliv způsobem trvale omezované ve srovnání s většinou – ať už se jedná o nedostatek v rodinném zázemí, dlouhodobé zdravotní omezení, tělesné postižení, trvalé následky úrazů nebo zmíněné mentální dysfunkce…

Eva
Host
Eva

Vyrovnávací třídy by měly sloužit dětem , které jsou třeba s méně podnětného sociálního prostředí, podle vyjádření v televizi také pro děti, které z důvodů pozdějšího data narození, tedy po 1. září, nebyly do školní docházky zařazeni a ulevili mateřským školám, kde se nedostává míst dětem mladším. Má to pomoci dětem, aby se ve svých dovednostech dostaly na tu správnou úroveň dovedností a taky i znalostí, aby při nástupu do 1. ročníku ZŠ mohly zvládat výuku bez ,,větších,, problémů. Není nutné pokud je dítě třeba s tělesným postižením ,které ho omezuje v pohybových dovednostech, tam by měl být asistent, který… Číst vice »

Beata
Host
Beata

Úplně se děsím těchto vyrovnávacích tříd. Jako pedagog i jako rodič.
Nedovedu si představit, že z důvodu uvolnění místa ve školce půjde dítě narozené po 1. září do této třídy s dětmi, které ji potřebují z jiného důvodu než jen datum narození.

Eva
Host
Eva

Tohle řešení navrhují jak jsem slyšela pro Prahu. Myslím si osobně, když dítě dostane odklad pro nedotažené dovedností, má šanci je dotáhnout. Nevím jak budou řešit otázku věku dětí narozených po 1. září. Ale je to všechno v návrhu. Sledujte zprávy.

Václav
Host
Václav

Já si inkluzi v její současné podobě také nepřeji. Ale opravdu nevím, kde jste přišla na to, že mě „iritují intelektově slabé děti“, nebo že pod inkluzí vidím pouze je.

Pokud je podle vás debata o inkluzi plytká, možná byste se měla zamyslet nad vlastními předsudky a nepřiměřeným škatulkováním vůči debatním oponentům, se kterými do ní vstupujete. Protože pokud je zdejší debata o inkluzi „plytká“, pak jste zcela očividně nedílnou součástí tohoto problému.

Eva
Host
Eva

Já jsem pracovala s dětmi s postižením ještě než byla zavedena inkluze jako taková. Tyto děti byly integrované, mělo to svá pravidla, i když roční odměna 2000,- Kč byla spíš symbolická. Ale škola měla možnost, jestli to dítě přijme, jestli má na to podmínky a taky člověka, který se tomuto dítěti bude věnovat. Tenkrát jsem měla třídu sníženou na 20. Podmínky to umožňovaly. Mně u této inkluze vadí, že učitelům a ředitelům byla odebrána možnost v rozhodování, zda na škole mají podmínky, aby se tomuto dítěti mohli věnovat. Já jsem asistenta pedagoga nikdy neměla, až u toho posledního případu, ale… Číst vice »

Jana
Host
Jana

Školy nebyly nikam hozeny. Inkluze se dlouho připravovala-ještě za Buzkové,zákon je z roku 2005!Tedy za14 let by se již školy měly naučit integraci,nepíšu inkluzi,protože to je pro určité osoby zcela nepochopený proces…

Jitka Polanská
Editor

Vy možná ne. Kdybychom se vyznačovali předsudky, vypadal by tento web úplně jinak. Máme názor, ale ne předsudky.

Václav
Host
Václav

Nebudu se s vámi přít. Počet lidí, kteří s vaším názorem o plytkosti diskuzí o inkluzi nesouhlasí, a vaše vlastní slova – to vše mluví samo za sebe.

Václav
Host
Václav

Nicméně mohu dodat, že jste v této diskuzi před chvílí prokázala, že nesouhlasné příspěvky nedokážete vnímat jinak, než jako „válku“ a nějakou „misi“. To jsou zcela očividné předsudky. Váš nedávný útok na můj příspěvek, ze kterého jste si nepřečetla ani první větu, také nebyl motivován žádnými názory, ale vašimi předsudky. Stejně, jako způsob, jakým jste vinu za svůj útok hodila na mě, když jste se z něj nedokázala vylhat tvrzením, že musíte reagovat na příspěvky, které nemáte čas si pořádně přečíst.

Lea
Host
Lea

Paní Polanská, líbí se mi,jak jste popsala,co by se „mělo“,udělat a co by pomohlo.Souhlasím.Ale hlavně se to „mělo“ udělat hned.Proto píšu,že inkluze byla nepřipravená.Ani dnes to není moc reálné.Učitelů je málo,prostor na vytváření vyrovnávacích skupin jakbysmet,zrovna tak zařazování více praktických činností.Velmi by pomohlo skupinové vyučování,ale je to náročné a většina učitelů to neumí,nebo „nechce dělat,protože v životě jinak ,než frontálně nepracovali.Tuhle sekci jste nazvali „Učitelská vrba“,myslím,že je to dobrý nápad a zdá se mi,že se tu už mnoho učitelů vyjádřilo.Proto si nemyslím,že by tato diskuze byla plytká.Spíše naopak.

Jitka Polanská
Editor

Díky za komentář, jsem ráda, že Vám diskuze přijde užitečná. Učitelskou vrbu jako rubriku jsme založili hned na začátku fungování webu, ale neměli jsme od učitelů moc příspěvků, tak jsme na ni trochu zapomněli. Každý příspěvek řadíme do rubrik a já z nějakého důvodu zaškrtla „vrbu“ , čímž se zobrazila i ta původní výzva. Příspěvky od učitelů získáváme spíš aktivně, oslovujeme je, když se něco dozvíme, většinou na FB.

Jana
Host
Jana

Moje řeč,potvrzují!

Jana
Host
Jana

Milá paní, jsou lidé, kteří jsou zaměstnáni s podporou, tedy nejsou ani v práci sami a jejich zaměstnavatel je nikam nevyčleňuje!!! Ale to se právě naše společnost učí – neodsuzovat,přijímat,pomáhat… Až budeme my potřebovat pomoc, kdo nám ji dá, když nevychováme novou ohleduplnou generaci? Jsme se vším hned hotovi, když se to netýká nás, jsem zvědavá,jak se to bude líbit Vám,až někdo prohlásí,že už jste k ničemu,nebo o někom Vám blízkém-nechtěla byste pro něj, či sebe to nejlepší? Chtěla a neříkejte,že je to něco jiného, není!!!

ja prvni
Host
ja prvni

inkluze hlavne povede k vyhoreni nejangazovanejsi skupiny pedagogu, kteri maji vnitrni presvedceni, ze ji musi preprat…

Jana
Host
Jana

Dobrý den! Nejdůležitější z iluze je to, aby se lidé naučili být ohleduplní vůči jinakosti, aby se každý naučil své maximum a byl přijímán. Děti vycítí,co si o nich myslíte!!! Snaha naučit maximum dítě, které je dle Vás k ničemu, Vám zcela chybí, svým přístupem dokládáte nutnost změny v naší společnosti-egoismus a selektování již tu bylo a nic pěkného nepřineslo a ani nepřinese!Ostatně i speciální školy některé děti jen hlídají-rodiče přijdou a dítě leží tak,jak jej ve třídě zanechali,ve14letech děti neumí ani abecedu!!!Tam byste chtěla dát takové dítě, které má na to přizpůsobit se systému naší společnosti a třeba být… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Šílené. Chudák paní učitelka. Dřív byly vyrovnávací třídy a nikomu to nevadilo. I kdyby se přetrhla, některé rodiče to stejně nezajímá. Co mi přijde smutné, že neřekne rodičům chytré žákyně, aby ji našli vhodnější školu. I ona by měla mít podporu ve vzdělání a ne že čeká, až pani učitelka má trochu vice času. Což není vina paní učitelky.

Eva
Host
Eva

Zajímalo by mně, jestli byla k inkluzi stanovena nějaká pravidla, či nařízení, čím se mají učitelé řídit, nebo se v případě obrátit o pomoc, co mohou dělat, když rodiče nespolupracují, jaké mají možnosti tuto věc ovlivnit. V integraci tyto podmínky byly a člověk věděl s čím může počítat.

Vlasta
Host
Vlasta

Přesně vím o čem je řeč,mám ve třídě dětí 31, s ,,papírem“ 6,další tři by mohli mít také a 4 cizince.Snad jediná výhoda je,že tady rodiče spolupracují celkem dobře. Když jsem se opovážila zeptat přímo v poradně,jak správně takovéto děti hodnotit,tak mi nebyli schopni dát odpověď.

Eva
Host
Eva

Mám tutéž zkušenost.

Surcuf
Host
Surcuf

Platy – snížit…..

Lea
Host
Lea

Většina lidí ,co tohle píše, by na základce nevydržela ani týden,ani kdyby jim nabídli dvojnásobek.

Václav
Host
Václav

A proč nejít ještě dál. Učitelé by si přece měli uvědomit, že učit vaše děti je privilegium, za které by měli platit oni vám, ne vy jim (ať už přímo, nebo přes daně). Pěkně ať solí. Výpalné pro všechny, to je postaví do latě! :D

Lea
Host
Lea

Vy žertujete ,pane Václave,to je příjemná změna.Jen vydržte.

ssss
Host
ssss

Popravdě, vůbec si nemyslím, že by učitelka brala málo, spíš potřebuje ubrat papírů a starostí….i kdyby brala 50 000 čistého, problém by zůstal totiž stejnej, ne??

Eva
Host
Eva

To je taky jeden z problémů. Začala jsem svou práci. Evidenční lístek jako přihláška a pak ukončení docházky dítěte. Třídní kniha. Měsíční srozumitelné plány pro zpracování námětů na denní přípravy s jejich hodnocením. Přehled o pokroku dítěte asi třikrát do roka. Pololetní a závěrečné hodnocení, toť vše. Většinu pomůcek si učitelka chystala ze dne na den vlastní prací. Ale to je pár let zpátky. Taky jsem se dopracovala k tomu Babylonu. Vím, co to je.

abc
Host
abc

To sou zase kecy xd

Eva
Host
Eva

Promiňte bez urážky, nevím o čem mluvíte, ale pokud si myslíte, taky mi je vyvraťte. děkuji.

Martina
Host
Martina

Smekám za Váš přístup. Celé téma je pro mě obtížné na uchopení, nejsem pedagog, ale byla jsem „problémové dítě.“ Zpráva z PP mluvila o výrazném intelektu, pěti různých dys, „lehké mozkové dysfunkci“ a podezření na ADD. V dospělosti jsem dostala diagnózu aspergerova syndromu, který v době mého „ohodnocení“ existoval jako uznaná diagnóza asi druhým rokem a popisoval tehdy spíše projevy u chlapců. Jediné dvě možnosti tehdy byly skoulet to nějak v běžné škole a nebo jít do školy zvláštní, se kterou bych byla následně omezená v možnostech vyššího vzdělání, a která by prohloubila některé problémy způsobené příliš pomalým tempem v… Číst vice »

Lea
Host
Lea

Teoreticky je to dobrá myšlenka.Jen provedení v praxi bylo hodně diletantské.