ilustrační foto

Mám ve třídě osm dětí, které potřebují speciální péči, a pět cizinců, říká učitelka. Inkluze na sídlištní základce

Škola na sídlišti, do které chodí z velké části děti ze sociálně slabých a často neúplných rodin a děti cizinců. Paní učitelka Janíčková (jméno jsme změnili) má ve třídě osm dětí s různými poruchami, z nichž šest má přiznané různé stupně podpory a dvě by ji potřebovaly také (ale teprve se chystají do poradny a ještě na to nemají „papír“). Rodiny většinou nespolupracují. K tomu připočtěte dalších pět dětí ve třídě, jejichž rodný jazyk není čeština. Jak to paní učitelka zvládá? Zde je její vyprávění.

Je mi čtyřicet let, učitelství jsem vystudovala, ale učit jsem šla až po mateřské dovolené, před čtyřmi lety. Hledala jsem práci poblíž bydliště a nechtěla jsem do školy, kde jsou moje děti. A tak jsem nastoupila do větší školy, kterou mám asi dvacet minut chůze od domu. Škola stojí na sídlišti na okraji velkého města, žije zde dost sociálně slabých a neúplných rodin, Romů a cizinců.

V této oblasti jsou ještě dvě další školy a ekonomicky silnější a vzdělanější rodiny k nám děti moc nedávají. Ve třídách tedy nemáme optimální skladbu žáků.

Já jsem třídní ve třetí třídě, mám tam 22 dětí. Šest z nich má přiznaný nějaký stupeň podpory (jeden chlapeček třetí, to už je s nárokem na asistenta, zbytek má dvojku) a dva by ho potřebovali, ale ještě jim nebyla porucha diagnostikována. Přiznám se, že na to ani moc nespěchám, protože mi přibyde papírování, spíš než podpory.

Jen ve dvou případech z těch šesti rodina spolupracuje. Abych to upřesnila, v naší třídě nejde o romské žáky, toho máme jen jednoho a je naprosto bezproblémový. Jsou to běžné rodiny, jen sociálně a intelektově slabé, často matky samoživitelky. A kromě toho učím pět dětí, jejichž rodným jazykem není čeština.

Tato paní učitelka má od 1.1. 2019 tarifní plat 31 670 Kč, osobní příplatek 600 Kč, příplatek za třídnictví 500 Kč, což dělá celkový hrubý měsíční příjem ve výši 32 770 Kč. Neměli by učitelé s takovými třídami jako ta, kterou zde popisuje, mít vyšší plat, než je učitelský průměr? Přečtěte si názor špičkového světového ekonoma na poli vzdělávání Stevena Rivkina v tomto rozhovoru. V něm mimo jiné říká:

Steven Rivkin
Steven Rivkin v Praze v CERGE-EI.

„Jeden příklad dobré praxe z Dallasu v Texasu. Tam se rozhodli platit vyšší mzdy kvalitním učitelům a ředitelům, ochotným pracovat ve školách, které dosahovaly špatných výsledků (pozn. redakce: mluví o školách, kam chodí žáci ze sociálně a vzdělanostně slabých rodin). Program se osvědčil a je dobrou ilustrací faktu, že je třeba vnímat tržní vztahy a diferencovat mzdy učitelů, i když se to může setkat s nevolí…V Dallasu navýšili plat těm, kteří prokázali dobré výsledky v předchozím roce. Byli schopni to posoudit díky ucelenému systému hodnocení založenému na testech, supervizích a na zpětné vazbě od žáků a jejich rodin.“

Vedení školy se dost snaží a my jako učitelský sbor pořád společně vymýšlíme a radíme se, jak s dětmi nejlépe postupovat a co by mohlo fungovat. Myslím, že v tomto ohledu jsme dost aktivní a vstřícná škola, která se snaží o individuální přístup.

Já sama jsem si zvykla připravovat výuku ve třech různých úrovních. Stejně mám ale pocit, že chytré děti zanedbávám na úkor těch slabších. Mám tu jedno zřejmě velmi nadané dítě a je mi líto, že si velkou část času v matematice prostě čte, protože pro něj nemám dost podnětů. Když mám čas, tak s ním dělám již látku ze 4. i 5. třídy, zlomky a rovnice.

Opravdu šikovné děti jsou ve třídě asi čtyři, z toho jedna je cizinka (v minulé třídě byla nejlepší na češtinu Ukrajinka), a já mám výčitky svědomí, že se jim dost nevěnuju. A tak si občas řeknu „holt dneska budu probírat něco, čemu půlka třídy nebude rozumět.“

Se zaostávajícími žáky u nás pracují dvě speciální pedagožky. Děti za nimi docházejí jednou týdně na takzvanou reedukaci, buď ve skupině, nebo i individuálně. Podle mých instrukcí s nimi dohánějí látku. Je to většinou v první nebo poslední vyučovací hodině, což ale znamená, že na tyto hodiny děti u mě chybí – a pravidlo je takové, že v tu dobu nemám probírat nic nového, co by jim uniklo. Čtyři z těchto dětí zároveň doučuji já, také jedenkrát týdně, většinou češtinu. Dost mi pomáhá i přidělená asistentka, i když se věnuje prakticky jen Daníkovi a někdy se stává, že práci dělá za žáka, což by neměla. To dělala i ta minulá, která přímo i dětem napovídala. Ale díky bohu aspoň za tu pomoc, co mám. Nedávno dva měsíce chyběla, a to byla krize. Vše jsem musela zvládat bez ní a nedostala jsem ani korunu navíc.

Co by pomohlo? Jednoznačně snížit počet žáků ve třídě. Párové učení si moc představit nedokážu, přece jen každý učitel je osobnost s určitým stylem a říkám si, že by to bylo složité na koordinaci a možná i rušivé pro děti? Co se školení týče, například v loňském roce jsme absolvovali cca 50 hodin povinných kursů, bohužel přínos byl podle mě nulový, témata byla zpracovaná teoretiky a úplně odtržená od praxe. Na placené školení se vedení tak úplně netváří. Já mám i mimoškolní činnost, trénuju děti, a školení, která absolvuji v rámci své trenérské licence, jsou výrazně přínosnější.

Učení a práce s dětmi mě baví, vedení nám dává volnost a věří nám, nejsem vyhořelá a do školy chodím ráda. Ale je to hodně náročné. Když jsem sem přišla, dostala jsem třídu, kde se rozjela šikana a dalo mi dost práce to aspoň nějak dát do pořádku.

Na inkluzi občas s kolegy nadáváme, není podle nás prakticky zvládnutá. Ale zároveň se činíme, co můžeme, protože vám to prostě nedá, se na ty děti vykašlat. A trochu nás štve, že hodně rodin to neocení.

Helena Janíčková vystudovala učitelství pro 1.stupeň, před nástupem na mateřskou dovolenou pracovala v obchodní sféře, je vdaná a vychovává dvě děti ve věku 12 a 6 let.

Co píše PPP :

Daník: Výkyvy a omezený výkon, narušená výslovnost, nesamostatný, potřeba téměř neustálého vedení a motivace, kolísavé pracovní tempo, problematická pozornost, výkony neodpovídají věku. Slabší logika, problematická grafomotorika.

Klárka: Projevy specifických obtíží ve čtení a písemném projevu, výrazně snížené pracovní tempo, obtíže v oblasti koncentrace pozornosti, podezření na ADD.

Amálka: Oslabení matematických dovedností, snížení čtenářské schopnosti, oslabená percepce.

Pavlík: Deficity v oblasti řečové, sluchové percepce a pozornosti, motorický neklid, podezření na dysfatické obtíže, snížení verbálních schopností a vizuálního porovnávání. Opakoval první ročník.

Soňa: Výukové potíže v oblasti čtení a psaní, podprůměrné IQ, snížené vědomosti, početní dovednosti, slovní zásoba a pracovní kapacita paměti. Snížené pracovní tempo. Velmi problematické zrakové rozlišování.

Matěj: Specifické obtíže v písemném a čtenářském projevu a deficitní úroveň sluchové percepce, intelekt průměrný, rodina nespolupracuje.

(jména byla změněna)

Milí učitelé a učitelky,

zavádíme rubriku Učitelská vrba, protože nás zajímá, co vás trápí, těší, o čem přemýšlíte. Napíšete nám?

Pište vrbě na adresu lucie.fialova@eduin.cz.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

127

 
16 Počet vláken diskuze
111 Počet reakcí v diskuzi
2 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lea
Lea

Paní učitelko, tak to před Vámi smekám.Máte pravdu .člověku to prostě nedá,chce pro ty děti udělat maximum možného,ale pak přijdou trochu zkrátka ty schopné.Vy za to ale nemůžete . Tuhle zpackanou inkluzi jste si nevymyslela.

Petr
Petr

nevím jak výše platu pomůže se zvládnutím třídy, takový úkol může zvládnout jen učitel/ka s velkými zkušenostmi, bez časového omezení, jeho práce by měla být i dobře ohodnocená.

Klementýna
Klementýna

Spíš si myslím že se toho na dnešní děti nakládá zbytečně moc.Když chodila moje maminka do třídy měla tam učitelka 45 žáků a učení bylo oproti této době o hodně snadnější a přesto z nich vyrostli taky vzdělaní lidé.Všichni rodiče si dneska stěžují že učení dneska je moc náročné.Kamarádka mě říkala celá naštvaná že její syn bere v 8třídě učivo které ona měla ve druhém ročníku na gymnázium.Tak to je fakt nenormální.

jura
jura

Mno, ja bych se na to zeptal pani exministrine Valachove.

legie
legie

„V této oblasti jsou ještě dvě další školy a ekonomicky silnější a vzdělanější rodiny k nám děti moc nedávají. Ve třídách tedy nemáme optimální skladbu žáků.“ ale přitom si stěžuje, že ani pro to minimum nadaných žáků vlastně nemá prostor. Jaký by pak mělo účel ještě tam nějaké další takové přidat? Aby jich zdegenerovalo víc? Nebo snad mají „táhnout“ zbytek třídy, což se často objevuje jako argument proti odchodu nadanějších dětí na víceletá gymnázia? Nadané dítě přece nemůže být obětováno a takto zneužito.

Anna
Anna

Mila pani kolegyne,
smekam pred Vami.Naprosto Vam rozumim.Mam to v obdobne podobe jen s 30 detmi ve tride.Nektere mene zavazne,jine zavaznejsi osudy deti.Priznam se,ze mne parkrat napadlo,zda by nebylo jednodussi jit pracovat do uplne jine sfery bez takove zodpovednosti.Nebylo.Neni mozne v tom ty deti nechat.
Drzim Vam palce a preji hodne sily a radosti z kazdodennich malych uspechu!

Jarek
Jarek

„Jsou to běžné rodiny, jen sociálně a intelektově slabé“ Dřív byly intelektově slabé děti ve zvláštní škole. Nyní si moc neumím představit, že by v této třídě bylo pár žáků normálních, co by z nich pak vyrostlo????

pája
pája

Dobrý den, bohužel je to běžná praxe. Trochu mám pocit, že čtu o sobě. Mám třetí třídu s 28 žáky. Osm žáků má IVP ( čtyři 3.stupeň, čtyři 2.stupeň). Mám dvě AP, ale i tak je to hodně velká dřina, kdy nezbývá moc času na nadané děti, které ve třídě mám a jsou i diagnostikované PPP. Chodím z práce neskutečně unavená, protože ještě tři odpoledne věnuji integracím pro děti s IVP. Inkluze je největší zlo, co mohlo české školství potkat. Možná by bylo fajn, aby si to ti, kteří to vymysleli, také zkusili.

kárl
kárl

Příspěvek obsahoval urážky a byl redakcí smazán.

Marie
Marie

Naprosto stejná zkušenost-uč.1.st. zš jen s tím rozdílem, že ve třídě mám 25 dětí. PO u osmi z nich. Asistenta nemám. Aj chodím vyučovat do třídy s 24 dětma (skupina se půlí od 25). Dvě děti mají sdíleného asistenta, další asi tři PO. Dívenka se sníženými výstupy naprosto nechápe učivo 4. roč. (například tvoření vět v present simple, present continuous….). Paní asistentku jsem požádala ať s ní procvičuje mimo třídu např. omezenou a jednoduchou slovní zásobu. Toto je, ale naprosto špatně!!! Mám se část hodiny věnovat jí a asistent (bez vzdělání!) má „vyučovat“ zbylé děti. Naprosto s tímto nesouhlasím a… Číst vice »

Káča
Káča

Šílené. Chudák paní učitelka. Dřív byly vyrovnávací třídy a nikomu to nevadilo. I kdyby se přetrhla, některé rodiče to stejně nezajímá. Co mi přijde smutné, že neřekne rodičům chytré žákyně, aby ji našli vhodnější školu. I ona by měla mít podporu ve vzdělání a ne že čeká, až pani učitelka má trochu vice času. Což není vina paní učitelky.

Vlasta
Vlasta

Přesně vím o čem je řeč,mám ve třídě dětí 31, s ,,papírem“ 6,další tři by mohli mít také a 4 cizince.Snad jediná výhoda je,že tady rodiče spolupracují celkem dobře. Když jsem se opovážila zeptat přímo v poradně,jak správně takovéto děti hodnotit,tak mi nebyli schopni dát odpověď.

Surcuf
Surcuf

Platy – snížit…..

ssss
ssss

Popravdě, vůbec si nemyslím, že by učitelka brala málo, spíš potřebuje ubrat papírů a starostí….i kdyby brala 50 000 čistého, problém by zůstal totiž stejnej, ne??

abc
abc

To sou zase kecy xd

Martina
Martina

Smekám za Váš přístup. Celé téma je pro mě obtížné na uchopení, nejsem pedagog, ale byla jsem „problémové dítě.“ Zpráva z PP mluvila o výrazném intelektu, pěti různých dys, „lehké mozkové dysfunkci“ a podezření na ADD. V dospělosti jsem dostala diagnózu aspergerova syndromu, který v době mého „ohodnocení“ existoval jako uznaná diagnóza asi druhým rokem a popisoval tehdy spíše projevy u chlapců. Jediné dvě možnosti tehdy byly skoulet to nějak v běžné škole a nebo jít do školy zvláštní, se kterou bych byla následně omezená v možnostech vyššího vzdělání, a která by prohloubila některé problémy způsobené příliš pomalým tempem v… Číst vice »