Má řemeslo opravdu zlaté dno aneb kdo má dnes lepší pracovní vyhlídky – učeň, nebo absolvent gymnázia?

Lidé dnes zbytečně studují, aby pak skončili někde v mekáči, zatímco by udělali dobře, kdyby šli na učňák. Tam by je čekalo řemeslo se zlatým dnem. Je to opravdu tak, jak dnes mnozí tvrdí? IT specialista, publicista a bloger Patrick Zandl se podíval, co říkají fakta, a zamyslel se nad podobou dnešních vzdělávacích institucí a jejich vztahem k pracovnímu trhu.

Prezident Hospodářské komory a ministr průmyslu v devadesátých letech Vladimír Dlouhý je jeden z těch, kdo volají po zvýšení počtu učňů v českých školách. Nedávno položil veřejnosti tuto sugestivní otázku: Potřebujeme tolik gymnázií, poskytujících všeobecné střední vzdělání, když je tak málo řemeslníků? Něco je ve vzdělávacím systému špatně, když mladí preferují gympl před učňákem, říká…

Věřím, že věci mají nějakou logiku, a tak jsem se na to podíval zblízka. Nejprve tedy data.

Kde je nulová zaměstnanost?
Zpráva Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním za rok 2018, kterou vydává Národní ústav pro vzdělávání, ukazuje, že absolvent gymnázia má na trhu vždy lepší pracovní uplatnění než absolvent středoškolského oboru bez maturity. V řadě případů lepší i než středoškoláci s maturitou. Všechny vysokoškolské studijní obory pak mají lepší uplatnění než středoškolské s maturitou, natož učňáky. Prakticky ve všech vysokoškolských oborech (humanitních i technických) je nezaměstnanost blízká nule.

Není úplně jasné, proč se traduje, že nedostudovaní studenti humanitních oborů končí jako obsluha Mekáče. Podle zprávy je míra opuštění oboru mezi všemi obory vzdělání velmi vyrovnaná. Až na výjimky (stavaři) zhruba třetina lidí pracuje v jiném oboru, než vystudovali, nejspíše proto, že jejich vzdělání jim odchod jinam umožňuje. Počet pracovníků v Mekáči, kteří přišli z humanitních studií, bude tedy velmi vyrovnaný s počtem například bývalých elektrikářů. (Podle samotného McDonald’s u něj pracují VŠ studenti při studiu jako brigádníci).

A platy?
A teď se podívejme na průměrný výdělek, tentokrát ve zprávě ČSÚ. Nejlépe na tom jsou nejrůznější vysokoškolsky vzdělané profese a je v podstatě jedno, jestli humanitní, nebo přírodovědné. Vysokoškolské vzdělání jakéhokoliv charakteru znamená, že se člověk dostane k částce 30 000 Kč a více měsíčně. Na stejné peníze si přijdou jen špičkově placení řemeslníci. Řemeslo má možná zlaté dno, ale je příjmově pod vysokoškolskými profesemi. Středoškolské či gymnaziální obory jsou v praxi ohodnoceny hůře, takže se dá obecně říct, že jako průměrný automechanik dostanete více peněz, než jako běžný administrativní pracovník bez VŠ vzdělání. Ale.

Řemeslo už není jen řemeslo
Výrazným problémem v řemeslných profesích je narůstající administrativa a její složitost, která pro někoho, kdo by chtěl být samostatným řemeslníkem, představuje velkou komplikaci. Co vám pomůže, že jste se na učňáku naučil dobře kopat studny, když musíte mít účetní, právníka, hygienika a hromadu dalších profesí kolem sebe, abyste mohli dříve jednoduché zaměstnání dělat? Pokud se v tom všem naopak jste schopni zorientovat, už jste pravděpodobně šli na vysokou. A to je jeden z hlavních důvodů, proč se řemeslníci vytrácejí. V jednom člověku už nejde velká část řemesel zvládat ani po stránce právní, ani po stránce fyzické a investiční. Řada strojů už je dnes velmi drahá, s jedním koněm a kladivem si dnes nevystačíte.

Učňovské pozice ve výrobě – teď nemluvíme o samostatných řemeslních – jsou zase nejvíce ohrožené ztrátou místa a „čínskou cenou“. Vyučený pracovník má ve firmě málo jistoty osobního rozvoje. A zároveň mu firma  nenabízí ani jistotu, že ho zaměstná po celý život. Loajalita se dnes moc neodměňuje. Z čehož pramení nejistota.

Učňáky jsou skvělá věc, ale pro někoho jiného
Velkým důvodem, proč se nikdo nehrne na řemeslo, je nízká atraktivita učňovského vzdělávání jako takového. Řada oborů prochází přerodem, na který učňovské školství ještě nestihlo adekvátně reagovat. Na učňáky většinou chodí děti ze sociálně a vzdělanostně slabých rodin, bez ambicí a víry v úspěch. Což má vliv i na klima a podmínky v těchto vzdělávacích institucích, jakož i na úroveň vzdělání, kterého je tam možné dosáhnout. Jejich reforma by vyžadovala jasnější vhled do problému a komplexní zásah do systému, který by zahrnoval pobídky a podporu učitelů učňovských škol. Cut-off score neboli nepodkročitelná bodová hranice výsledků u přijímacích zkoušek na střední školy by sem místo toho jednoduše chtělo nahnat i děti, jejichž rodiče to za žádnou cenu nechtějí, mimo jiné z výše popsaného důvodu.

Běžný ajťák je něco jako dělník v době Karla Marxe, je to pásová výroba kódů, říká Patrick Zandl v tomto rozhovoru.

Vysoké školy – přípravka novodobých řemeslníků?
V této souvislosti je dobré se zamyslel i nad smyslem univerzit. Původně to byla líheň mozků pro vědecká pracoviště. To je tradiční univerzita poskytující akademické vzdělání. Dnes se ale po univerzitách žádá, aby v podstatě produkovaly lepší řemeslníky v úzce specializovaných oborech. Dnešní lékaři nejsou vědci a objevitelé ve smyslu slova z osmnáctého století. Nemusí vymýšlet zařízení a postupy na odstranění apendixu, vše je jim dostupné a po nich se chce jen kvalitně odvedené řemeslo. Podobně je to i u dalších VŠ vzdělání včetně těch technického směru.

Kdyby bylo na zaměstnavatelích, vysoké školy by degradovaly na řemeslné vzdělání pro obory vyžadující vyšší vzdělání a k tomu také už dnes nepokrytě řada vyšších studií slouží. Podíl univerzálního rozhledu klesá, zatímco počet vysokoškoláků stoupá.

Vzdělání pro vzdělání, nebo pro firmy?
Vypadá to zkrátka tak, že firmy a jejich profesní asociace chtějí, aby jim stát pokud možno zdarma vzdělával unifikovanou pracovní sílu a dodával jí v příslušných počtech podle jejich momentální poptávky. Zároveň ale řadou opatření drží platy v méně kvalifikovaných odvětvích na nízké úrovni. Dokud se vztah zaměstnavatelů a státu k univerzitám, potažmo ke všem vzdělávacím institucím, nevyjasní, bude pokračovat strategie okopávání kotníků ve stylu „za naše daně by nám měly vychovávat pracovní sílu“.

Řada dalších problémů českého školství je dostatečně zmapovaná jinde a dobře. Jen se neřeší. Přitom mírně restartovat české školství by nebylo tak těžké.

Patrick Zandl je spoluzakladatelem serveru mobil.cz, kde ve své době vzniklo největší internetové zpravodajství v Čechách s názvem Mobil server. Později působil jako šéfredaktor Lupa.cz a podnikal v oblasti zařízení na měření spotřeby energií. V současnosti pracuje pro správce domén CZ.NIC, kde má na starosti bezpečnostní technologie. Napsal několik úspěšných knih o IT, ale také knihu vzpomínek Husákův děda

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

142

 
28 Počet vláken diskuze
114 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Tonda
Tonda

jako absolvent dopravního učiliště pobirám v lodní dopravě na pozici kormidelníka plat kolem 55000 lodník 45 000 čistého kapitan 75000 -100 000 čisteho, učni u nás mají kolem 18 000 čistého

Tonda
Tonda

ještě jsem zapomněl napsat že jsem 3 týdny doma a 3 v práci stejný plat pobíráme pravidelně každý měsíc

lea
lea

Mnoho pravdy je právě v posledním odstavci.Firmy, potažmo kraje ,se snažily prosadit návrh na nepodkročitelnou hranici bodů pro přijetí na střední školu.Není to nic jiného,než snaha nahnat děti do učňáků ,bez toho,aby se učňáky nějak změnily.Netvrdím,že jsou všechny špatné,ale těch,co by potřebovaly změnu ,je určitě víc.A mnohem víc by firmy udělaly,kdyby se na vzdělávání učňů více podílely.Nabídlly jim třeba praxe,mistry pro výuku praxe,stáže,nebo materiální vybavení.A o tom,že zpřísnění podmínek pro přijetí na střední školy neprospívá ani základním školám,tady už psali vzdělanější lidé než já.Myslím,že pan Feřtek.Školy pak „trénují“ pouze“na testy“,na ostatní pak nezbývá čas.Pan ministr Plaga zatím odolal tomu tlaku.Autor… Číst vice »

Honya
Honya

Hm, můj osobní názor: Dnes 70% učňů, maturantů chce projít a nemají potřebu se něco učit. Byl jsem 6 semestrů na VUT a bylo vidět že titul je víc než znalost. A sehnat dneska tesaře je nadlický výkon.

Zdenek
Zdenek

Tak nevim kde dotycny vzal tyto informace.mozna pise o podprumernych remeslnicich.uvedu tady priklady prijmu remeslniku kteri sve remeslo umi,delaji s laskou a jsou spickovi,platy uvadim na morave.autoklempir-jako zamestnanec v restauratorske dilne 500kc/hod.lestic-brusic400kc/hod.calounik 300kc./hod.zednik ktery umi delat i stuky a vyzdobu 300kc./hod.kovotlacitel 500kc/hod.ten kdo neco skutecne umi ma navic cekaci doby i rok a vice.

Dominik
Dominik

Problém doby je, že po revoluci se udělala z manuální práce podřadná činnost a z učňáků fuj školy pro „zaostalé“ a že platy se odvíjí dle vzdělání, takže v praxi ve firmě dostanou přidáno všichni kdo mají maturitu, i když jsou třeba levý jak šavle A člověk s učňákem ostrouhá, i když je třeba lepší. A minimální počet bodů pro přijetí je směšně nízký a školy nemají snahu vyhazovat studenty, kteří nato nemají, jelikož mají za studenty prachy.
A co je nejhorší člověk s učňákem je pro praxi kolikrát lépe použitelný jak maturant (to vím z vlastní zkušenosti).

martin vaněk
martin vaněk

Opět manipulativní článek, říznutý demagogií a polopravdou. Řemeslníci jako obkladač, elektrikář, topenář, instalatér a truhlář si vydělají průměrně 200-300/hod., živnostníci dvakrát tolik. Firmy se dnes předhánějí v benefitech pro své zaměstnance, a to se netýkájen jen řemeslníků; napsat, že firmy nenabízejí dlouhodobou spolupráci a jistotu, je čirý nesmysl. Ostatně poptávka po absolventech třeba FF a jejich finančního ohodnocení oproti řemeslníkům hovoří za vše – ona neviditelná ruka trhu zcela jesně nastavila priority, které by rádi někteří změnili ve svůj prospěch. Jinak lze souhlasit s tezí o restartu českého školství, ale trochu jinak: až se VŠ opět stanou elitními vrcholy vzdělanosti,… Číst vice »

5.0 V8
5.0 V8

To je pěknej blábol, schopný řemeslník-živnostník udělá bez problémů 100 000,- čistého. Mám známého zedníka, který má práci na rok dopředu a říkal, že 100k měsíčně je minimum co vydělá. A já? Já jsem v 15 z učňáku odešel a i se ZŠ mám jako řidič kamionu přes 50.000,- měsíčně, respektive teď už nejezdím, protože do svých 40ti let jsem si vyjezdil dost peněz na luxusně zařízený vlastní barák s velkou zahradou a protože už jsem neměl dál za co utrácet, pořídil jsem dva 21 paletové náklaďáky, vzal jsem dva kluky na ŽL co s tím jezdí a já se… Číst vice »

Pavel
Pavel

dříve platilo, že jakékoliv řemeslo či profese se dědilo po generace.Samozřejmě se i stalo, že syn sedláka či řemeslníka šel studovat, ale byli to pochopitelně značně nadaní jedinci. Potom byl tento přirozený jev násilně zpřetrhán, protože pochopitelně nemohl syn intelektuála studovat a naopak potomci různých dělnických kádrů dostali stranický úkol studovat, což mělo pochopitelně za následek snížení kvality, protože sice „strana“ poručila studovat, ale hlava na to neměla. Tento drend platí dodnes a tudíž všichni mají možnost studovat. Až zase pochopíme, že všechno není pro všechny, tak je předpoklad, že se zase objeví řada zručných řemeslníků, protože jak praví pořekadlo,… Číst vice »

Zdena
Zdena

Co se tady opomíjí je rodinné zázemí těch mladých , z mojí životní zkušenosti strašně moc záleží na tom , z jaké je mladý člověk rodiny , kdo mu dobře nebo špatně poradí , kdo mu co zařídí a jakou má finanční podporu rodičů . Měla jsem spolužáka – jeho táta byl obchodní atašé a měli obrovský zděděný rodinný majetek , otec jezdil po západních zemích , měli konta ve Švýcarsku , několik nemovitostí doma i v cizině , několik západních aut – a to bylo za sociku , syn byl jedináček , rodiče mu nacpali miliony , postavili přepychovou… Číst vice »

Marcel
Marcel

Vyucil Jsem se truhlarem a Z Czech Jsem odesel pred 20 lety . Spousta firem tehdy zacala prijimat Ukrajince “ za min penez “ i na jina remesla. To co se stalo po 20 letech , ze nikdo nechce makat rukama se ani nedivim. Mozna Ted si toho budou ‚ve firmach vazit po tolika letech !!! Ja se Jen smeju tomu vsemu a tem lidem co maji remeslo drzim palce. Ted si muzou oni rozkazovat 😃.

Petr
Petr

polistopadovi udajni experti nebo spise tydytove vymysleli velke mnostvi skol ,ze kterych ,ale vychazeji nepouzitelni lide.Na co nam ti nepouzitelni jsou???Jen doji statni kasu.

Robert
Robert

Zdravim. Jsem strojni omitkar a neni problem si vydelat 50 000 mesicne. Prez sezonu v plnem nasazeni klidne dvojnasobek. Podotykam ale ze nesmite byt lempl a musite poctive pracovat protoze jste placeny od metru. Ne na hodinu. Dnes je zlata doba remeslniku, a kdo vydelava 20 000 ted dela neco spatne nebo by mel zmenit zamestnani propadne zacit na zivnost.

Fauna
Fauna

Myslím, že velkým nesmyslem bylo zavedení maturit u učilišť – nikdo mi nebude tvrdit, že za stejnou dobu (jako na středních školách nebo např. na gymnáziu) stihl někdo (kdo neměl na to, dostat se např. na to gymnázium), tak dokázal dobře zvládnout vyučení se řemeslu a k tomu ještě znalosti studentů gymnázií! Tím došlo k totální nespravedlivé degradaci maturit (u těch, kdo si ji na střední škole poctivě vydřeli). Viděla jsem to v praxi jako vedoucí oddělení státního úřadu. Přijímali se tzv. absolventi učilišť s maturitou na absolventské praxe – úroveň bídná – neuměli ani abecedu. Věřím, že kdyby se… Číst vice »

Martin
Martin

Já opravdu netuším, kde autor čerpal informace. Doba, kdy typického řemeslníka představoval, mizerně placený, lehce přiopilý špinavec, povykujici po náhodně procházejících ženách, je dávno pryč. Já mezi nimi dnes vidím sebevědomě kluky kteří nekňourají a berou životy do svych rukou. Dokáží si osvojit potřebné dovednosti a také se nebojí říci si o slušné peníze za svou práci. Samozřejmě, občas se neobejdou bez služeb vzdělaného odborníka a musí za ně zaplatit. Ale stejně tak se vzdělaný odborník občas neobejde bez služeb řemeslníka. Ujištuji vás, že většina z nich je z hlediska příjmů v takové situaci, že se mohou jen pobaveně usmívat… Číst vice »

astv
astv

Nezkreslujte dávná přísloví. Celé znělo:
„Řemeslo má zlaté dno, ale posraný víko“.
Na tom není nic neslušného.

Jitka Polanská
Editor

Dekujeme vsem, kdo venovali svuj cas a napsali k clanku komentar. Tema remesel v dnesni dobe je velmi aktualni a chceme se mu venovat i nadale. Zajimaji me pribehy spokojenych a dobre vydelavajicich remeslniku. Nektere z komentujicich oslovim ve zprave, nebo se mi prosim ozvete sami. Kontakt najdete dole na strankach. Mohu zajistit i anonymitu. Dekuju, Jitka Polanska

Simona
Simona

V něčem je mnoho pravdy, ale stále vidím největší problém ve školství obecně. Většina škol není nijak úzce specializována. Myslím si, že by více, ať už se jedná o učiliště, střední školu, či gymnázium měli mít nějaký všeobecný přehled, ale poté by se měla zohledňovat realita na trhu práce a současné potřeby. Příliš se lpí na matematice jako takové, obecné, nikoli na aplikační matematice pro konkrétní obor. Za další je taktéž problém ve stylu učení matematiky, učí se pouze vzorce, ale téměř nulové propojení s praxí a tím pádem nulová motivace studentů se matematiku vůbec učit a porozumět jí. Obory… Číst vice »

Marek
Marek

Hezký článek.

Jitka Polanská
Editor

Prosim vsechny, aby dodrzovali pravidla diskuze a chovali se k ostatnim komentujicim slusne.

Milan
Milan

Když se zamyslím nad současnou situací,tak je smutné kam to dospělo.Vzdělání je určitě dobrá věc.Jenže je tam to jenže.Ze škol vychází spousta absolventů kteří mají doklad o vzdělání,ale nic neumí.Jsou na začátku a sbírají teprve zkušenosti,ale už rozhodují o jiných formou teorie že tak by to dle tabulek mělo být a za nemalé platy.Potom je tu dělnická třída s nějakým vzdělám v různých oborech nebo bez vzdělání,ale všichni s přímou odpovědností za svoji odvedenou práci a mizerný plat.A tady je ten problém poměru platu za odvedenou práci a za doklad o vzdělání.A vzdělanost jak je dokázáno jde poslední roky směrem… Číst vice »

Jirka
Jirka

Jirka já jako člověk bez ničeho příjmové 80 čistá měsíčně. Jak? Základy němčiny ziju v Rakousku řidičák C 13 14 plat jednou za rok dorovnání daně, plus bokem budu po práci otvírat odtahovka takže stovku měsíčně na podzim překročím. Je to o schopnostech a lempl řemeslník dělá za dvacku. A smeju se všem kravatakum v ČR co si myslí já jsem Ing mám 30 40 kdo je víc.

Daniel
Daniel

Nedávno jsem na netu našel dva inzeráty hned vedle sebe. V prvém hledali speciálního pedagoga a nabízeli mu 27.000 Kč za měsíc a ve druhém natěrače – lakýrníka za 35.000 Kč/měs. Myslím, že k tomu není potřeba komentář.

Pavel
Pavel

Není to tím že mladým se zkrátka nechce dělat rukama tak radši študují z toho nic nedělání ruce nebolí

Jan
Jan

Statistika je pěkná věc. Ale realita bývá jiná. Už vidím, jak k vám domů na opravu kohoutků příjde instalatér s VŠ diplomem. Bude umět spočítat hydrostatický tlak, udělat vám přednášku o turbulentním proudění kapaliny, ale nebude už vědět, co je to hasák a k čemu se používá. A ono to tak opravdu je – na řemeslníka si dnes musíte počkat a doufat, že je dobrý. A nejedná se jenom o to. Dnes se firmy plní rádoby odborníky, kteří umí ledacos (hlavně na papíře), ale né pracovat. Své práci nerozumějí, neumí to. Vzniká tak situace, kdy si THP a manažeři hledají… Číst vice »

Petr
Petr

Jen pro příklad. V každé nemocnici je oddělení zdravotní techniky. Většinou všichni pracovníci musejí mít v současné době VS vzdělání technického směru, nejlepší je biomedicina. Prace spočívá v tom, že dělají agendu ohledně přístrojů v nemocnici, dodržování platných validacnich prohlídek a podobně. Případně posílají objednávky na jejich opravy. Co před X lety v pohodě zvládl člověk s prumyslovkou, dnes musí dělat člověk s VS. Proč vlastně clovek, který pět let studuje jde dělat tuto kancelářskou práci a v podstatě si degraduje svoje vzdělání. Protože, být nechci nějak degradovat biomedicinu, kvalita některých vysokých škol a jejich absolventů je prostě nízká.

Realista
Realista

Bez protekce nebo velkého štěstí je VŠ na nic. Také mám VŠ a pracuji ve výrobě, kde je vzdělání až na druhém místě. U většiny profesí záleží na schopnostech člověka a né na jeho vzdělání. Vzdělání je v podstatě jen doménou veřejné správy, kde se stát snaží zaměstnat ty statisíce zbytečných vysokoškoláků z nichž většina má sice diplom, ale chybí jim přirozená inteligence a pro práci jsou nepoužitelní. Měl jsem na výběr. Sedět na úřadě a parazitovat na společnosti a nebo jít do výroby a zkusit té společnosti také něco vrátit. Rozhodl jsem se dobře. Zatímco na úřadě bych měl… Číst vice »

Bohumil
Bohumil

no vždycky bylo řemeslo velmi dobrá volba , to jenom kulisák Véna tvrdil že všichni musí mít střední školu (jestli mysle tu co se do ní chodí jen ve středu ),jeho hloupé řeči a vkládání se do všeho dovedlo tuto zem skoro k zániku , učňovské školy tu byly i s možností pokračovat ve studiu i po vyučení , učiliště byly dobře vybavené , což je dnes rozkradené , rozprodané , dobrý řemeslník má i dobré výdělky a je o něho velký zájem ! těžce budeme budovat to co už jsme měli , mistři kteří něco mohli naučit jsou soukromníci… Číst vice »