Foto: ucimesevenku.cz

Rychle ven, z nebe padají všestranně využitelné pomůcky. Na tvoření, ale i na matematiku

Pozor, pozor, právě padají na území celé republiky pomůcky vhodné k umělecké tvorbě, ale i do přírodopisu nebo matematiky. Nabízíme pár tipů, jak využít sníh ke vzdělávacím účelům (a samozřejmě se u toho i pobavit). 

SNĚŽNÁ MATEMATIKA
Vezměte si ven nádoby různých tvarů, plňte je sněhem a vytvořte sněhové „cihly“ různých geometrických tvarů – krychli, kvádr, kouli nebo jehlan. Z nich se pak dají stavět netradiční sněhuláci, nebo klidně hrady, vesnice, zvířata i postavy.

 

Možná se to na první pohled nezdá, ale konstrukční úlohy v reálném světě skvěle rozvíjí matematické dovednosti. Pokud máte dost sněhu, času i nadšení, doporučujeme se s dětmi pustit do stavby něčeho většího. Stavět iglú lze několika způsoby – vyhrabat otvor do hromady ztuhlého sněhu nebo stavět postupně obvodové zdi z velkých koulí, případně sněhových cihel.

BÍLÁ LABORATOŘ
Vyražte s lupou na lov vloček. Pokud je nad nulou, doporučujeme nechat si venku vychladnout černé papíry, látku nebo třeba tmavý hrnec. Vločky pak vydrží déle než na ruce nebo rukavici, a jsou lépe vidět. Když sněhu naberete víc, můžete ho nechat rozpustit a před tím si tipnout, kolik je v něm vody. Výsledky jsou velmi překvapivé!

 

Rozpuštěný sníh lze také přefiltrovat přes filtrační papír nebo kapesník a zjistit, kolik nečistot v něm bylo. Můžete taky odebrat vzorky z různých míst – u silnice, na zahradě, u chodníku, na stromě atd. – a pak porovnávat čistotu.

Z čeho kape dřív?
Jednoduchý pokus se sněhovou koulí a kusem ledu: dejte oboje nad svíčku – jak je možné, že ze sněhu neteče žádná voda, kdežto led silně odkapává a neustále zhasíná svíčku? Že jste to vy, tak vám to prozradíme, ale až to budete zkoušet s dětmi, nechte je, ať nejdřív přijdou s vlastními hypotézami. Věc se má tak, že sněhové vločky vytváří kolem sebe ve sněhu mnoho prostoru, proto začne kapat dříve led, který žádné takové prostory pro vázání rozpuštěné vody nemá.

 

Který materiál nejlíp izoluje?
Za slunného dne přikryjte sníh různorodým materiálem (např. papír, kartón, látka, dřevo, alobal, kůra). Co se bude dít? Také můžete zkusit na sníh položit větší bílý a černý knoflík nebo prostě kruh z bílého a černého papíru. Zkontrolujte „místo činu“ za 15-30 minut. Které kolečko se dříve propadne?

 

Sněžný detektiv
Sníh je ten nejlepší pomocník detektiva – sledujte, co se kolem vašeho bydliště děje. Kdo kde žije, běhá, skáče? Pozorujte tvar, velikost, ale i vzdálenost stop od sebe navzájem a odhadujte, jestli šlo o klidnou chůzi, běh nebo skok. Vezměte si s sebou určovací klíč a zkuste odhalit, komu asi stopy patří. Můžete si také vymýšlet stopy vlastní – jak by se asi ve sněhu projevilo, že tudy prošel sněžný had?

 

Na sněhu se dobře vyjímají i takzvané „pobytové znaky“. Povídejte si o tom, co potřebují zvířátka v k životu – potravu, vodu, úkryt – a podle čeho poznáme, že se na daném místě vyskytují. Zbyl po nich trus,  zbytky jídla, sníh zabarvený močí, hnízda nebo „tunely“ od myší? Zkuste odhadnout, co se na daném místě odehrávalo, nechte děti, ať si vymýšlí příběhy

VLOČKOVÝ ATELIÉR
Lepivý sníh skvěle chytá na kmeny stromů. Vytvořte stromům obličeje nebo je prostě použijte jako plátno. I sám sníh se může stát nekonečně velkým bílým papírem. Ideální jsou přírodní barvy – hlína vytvoří mnoho odstínů hnědé, z kávové sedliny vytěžíte šedou a černou, kurkuma nebo kari poslouží žlutou a šťáva z červené řepy zbarví sníh do červena. Hodně zábavné je obarvit vodu, nalít ji do rozprašovače a stát se na chvíli grafiťákem. Tak se dá malovat i do měkkého sněhu. Když sníh namrzne a na povrchu se vytvoří tlustší krusta, snese už i štětec.

 

Výslužka pro zvířata
Vyšlapejte do sněhu vánoční stromek a ozdobte ho dobrotami pro zvířátka. Nebo ptáčkům vyrobte dort – stačí nacpat sníh do vhodné nádoby, pak ho vyklopit a ozdobit dobrotami pro malé opeřence.

Hurá z lavic do sněhu

„Minulé zimy jsme chodili pozorovat stopy zvěře, vyfukovat bubliny a sledovat, jak v mrazu rozkvétají, nebo chytat sněhové vločky na černý papír. Pořídili jsme si na to dokonce malé mikroskopy. Letos jsme díky adventním přáním dětí začali vyrážet ven i na matematiku,“ říká učitelka Andrea Tláskalová ze ZŠ ve Zbirohu.

 

Má takovou předvánoční tradici: nechává děti, aby na papírek napsaly, co by chtěly ve škole dělat. Každý den pak jedno přání vylosují, a společně si ho splní. „Když jsme letos losovali – zrovna byl hodně deštivý den – nevěřila jsem vlastním očím: většina dětí napsala, že se chce učit venku!“ A sliby se musí plnit… „Nechtělo se mi, ale šli jsme. Nejdřív si děti našly klacek, který ZLOMily na polovinu a hned měly ZLOMKY. Díky čerstvému poprašku s opravdovou radostí kreslily do sněhu čtverce, které dělily různým způsobem na poloviny, čtvrtiny, osminy.“

 

„Obrazce byly velké, všichni jsme hned viděli víc řešení. Kamínky potom děti hravě dělily na pětiny, třetiny a na co to šlo. Bylo to naprosto skvělých 20 minut venku, kdy si zapamatovaly víc než za hodinu v lavici. A mě zahřál dobrý pocit,“ vzpomíná Andrea Tláskalová na prosincový den.

Další inspiraci na aktivity ve sněhu najdete na ucimesevenku.cz.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

3

 
1 Počet vláken diskuze
2 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Eva
Eva

Jste o level výš. S malými dětmi jsme taky poznávali co udělá voda v mrazu, dělali jsme barevné koule se zabarvené vody, pozorovali jak z rampochu v ruce kape voda. Z větší hromady sněhu si postily iglú a společně velkého sněhuláka. Pokus s koulí a kusem ledu nad svíčkou je zajímavý. Napadaný sníh sloužil jako kreslící čtvrtka papíru a otisky stop děti i zvířat ptáků byly taky důvodem ke zkoumání. Kéž by toho materiálu bylo víc.