logo
logo

Články autora „Václav Mertin“

Výzvy a důsledky moderní výchovy
2. 12. 2025 | Výchova dětí Rodiče a děti

Výzvy a důsledky moderní výchovy

Prý není žádný, ani ten nejúžasnější, lék bez méně příznivých vedlejších účinků. Totéž ovšem platí v životě, při výchově a vzdělávání dětí. Jenže na rozdíl od léků nejsme s to dopředu prověřit téměř nic. Nanejvýš máme k dispozici spekulace, jednotlivé empirické zkušenosti a rozvahy vedené analogickými příklady. Navíc i velmi rozumný a úspěšný postup nemusí fungovat za všech okolností, u všech dětí, a někdy se dokonce může zvrtnout.
Čtení jako gramotnost
28. 11. 2025 | Výchova dětí

Čtení je nepostradatelnou dovedností

Jak čtení otevírá dveře k poznání světa a rozvoji osobnosti? Proč se stále potýkáme s vysokým počtem dětí, které nedosáhnou potřebné úrovně funkční gramotnosti?
Individuální přístup ve vzdělávání
19. 11. 2025 | Výchova dětí

Jedinečné přístupy

Inkluze v edukaci znamená, že děti vzděláváme, chováme se k nim a jednáme s nimi co nejvíc podle toho, jak jsou fakticky individuálně vyspělé, co momentálně zvládají a co tedy zároveň aktuálně potřebují ke svému dalšímu rozvoji (formativní přístup). Tedy v první řadě je přijímáme takové, jaké jsou.
Důvěra - zásadní pro pozitivní vztah mezi dítětem a rodičem
1. 9. 2025 | Rodiče a děti

Důvěra

Důležitým předpokladem, na kterém stojí dobré mezilidské vztahy i efektivní spolupráce, je vzájemná důvěra. Pravda, v životě dospělých jsme postupně do značné míry nahradili obyčejnou osobní důvěru mnohem komplikovanější důvěrou papírovou, a tedy formální, přesto zůstává řada oblastí, ve kterých spoléháme na to, že nás druhý fakticky podpoří, poskytne pomoc, dodrží slib, nezklame, nepodrazí… Nás však nejvíce zajímá vztah vývoje dítěte a vzniku a udržení důvěry. I dopady případné nedůvěry.
jak-vyvazit-svobodu-a-duslednost-ve-vychove-deti
1. 8. 2025 | Výchova dětí

Rodiče jako navigátoři: jak vyvážit svobodu a důslednost ve výchově dětí v moderním světě

Prý není žádný, ani ten nejúžasnější lék, bez méně příznivých vedlejších účinků. Totéž ovšem platí v životě, při výchově a vzdělávání dětí. Jenže na rozdíl od léků nejsme s to dopředu prověřit téměř nic. Nanejvýš máme k dispozici spekulace, jednotlivé empirické zkušenosti a rozvahy vedené analogickými příklady. Navíc i velmi rozumný a úspěšný postup nemusí fungovat za všech okolností, u všech dětí, a někdy se dokonce může zvrtnout.
mertin-systemove-zmeny
1. 7. 2025 | Legislativa

Iluze reforem a každodenní praxe

Reformy ve školství často začínají nadějnými plány. Realita jejich plnění už ale bývá komplikovanější. Jak jsou na systémové změny jako např. zrušení odkladů, inkluze, změny ve financování připraveni ředitelé, učitelé, výchovní poradci? Jakou roli hrají ve vzdělávacím systému rodiče? A jakou děti?
mertin-stridava-pece
1. 6. 2025 | Výchova dětí

Střídavá péče

Rozhodnutí o střídavé péči je jedním ze zásadních životních zlomů pro děti i dospělé. Všichni se snaží vyrovnat s novou rodinnou situací, adaptovat se a udržet rovnováhu mezi každodenní povinnosti, pracovními úkoly i školními povinnosti. Může být střídavá péče přínosná? Jaké aspekty by měly být důkladně zváženy při rozhodování o zavedení střídavé péče?