logo
logo

Články z kategorie „Výchova dětí“

Výzvy a důsledky moderní výchovy
2. 12. 2025 | Výchova dětí Rodiče a děti

Výzvy a důsledky moderní výchovy

Prý není žádný, ani ten nejúžasnější, lék bez méně příznivých vedlejších účinků. Totéž ovšem platí v životě, při výchově a vzdělávání dětí. Jenže na rozdíl od léků nejsme s to dopředu prověřit téměř nic. Nanejvýš máme k dispozici spekulace, jednotlivé empirické zkušenosti a rozvahy vedené analogickými příklady. Navíc i velmi rozumný a úspěšný postup nemusí fungovat za všech okolností, u všech dětí, a někdy se dokonce může zvrtnout.
Čtení jako gramotnost
28. 11. 2025 | Výchova dětí

Čtení je nepostradatelnou dovedností

Jak čtení otevírá dveře k poznání světa a rozvoji osobnosti? Proč se stále potýkáme s vysokým počtem dětí, které nedosáhnou potřebné úrovně funkční gramotnosti?
Individuální přístup ve vzdělávání
19. 11. 2025 | Výchova dětí

Jedinečné přístupy

Inkluze v edukaci znamená, že děti vzděláváme, chováme se k nim a jednáme s nimi co nejvíc podle toho, jak jsou fakticky individuálně vyspělé, co momentálně zvládají a co tedy zároveň aktuálně potřebují ke svému dalšímu rozvoji (formativní přístup). Tedy v první řadě je přijímáme takové, jaké jsou.
jak-vyvazit-svobodu-a-duslednost-ve-vychove-deti
1. 8. 2025 | Výchova dětí

Rodiče jako navigátoři: jak vyvážit svobodu a důslednost ve výchově dětí v moderním světě

Prý není žádný, ani ten nejúžasnější lék, bez méně příznivých vedlejších účinků. Totéž ovšem platí v životě, při výchově a vzdělávání dětí. Jenže na rozdíl od léků nejsme s to dopředu prověřit téměř nic. Nanejvýš máme k dispozici spekulace, jednotlivé empirické zkušenosti a rozvahy vedené analogickými příklady. Navíc i velmi rozumný a úspěšný postup nemusí fungovat za všech okolností, u všech dětí, a někdy se dokonce může zvrtnout.
mertin-stridava-pece
1. 6. 2025 | Výchova dětí

Střídavá péče

Rozhodnutí o střídavé péči je jedním ze zásadních životních zlomů pro děti i dospělé. Všichni se snaží vyrovnat s novou rodinnou situací, adaptovat se a udržet rovnováhu mezi každodenní povinnosti, pracovními úkoly i školními povinnosti. Může být střídavá péče přínosná? Jaké aspekty by měly být důkladně zváženy při rozhodování o zavedení střídavé péče?